Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    Neeeeeeeeeej, inte hålla tillbaka
    Skulle vilja (utan att tveka) utnämna dig till 2014års akvarierookie!
    Du ger dig hän, funderar, utför, analyserar resultatet, ny handling.
    Du går inte i allas hjulspår, du banar en egen väg, ofta baserat på en analys som många andra skippar.
    Att då lägga ner på grund av ett fåtal sinnessvaga facebookjunkies med "livets hårda skola" som största merit (inget ont i det, men på fb symboliserar det halstatuering, mobbingskultur, kamphund och fusk med vård av barn...)
    Jag kan helt enkelt inte acceptera detta faktum då jag gillar dig skarpt!

    Du kanske inte visste att jag har ett veto här på zoopet (kanske ingen annan heller visste iofs...) men det har jag
    Härmed är det utlöst!

    Be as you were my friend [emoji2]

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Tommy, jag älskar apisar, jag vill se bilder + att du berättar om hur det går .
      Å du Tommy, skit i akvariegrupperna på FB det gör jag, brukar bara trycka på gillaknappen när Pia eller någon annan som jag "känner" lägger upp någon snygg bild .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        Säg bara till Tommy så raderar jag detta om du tycker det inte passar, sitter hemma med 3 vabbande barn och dom ser film, så jag hade tid att fundera, och blev förbannad.
        Nu har det på kort tid spridits dålig stämning i flera trådar, bluewings och nu denna. Allt tack vare andra människor som vi låter oss påverkas av. Vill bara resonera kring detta faktum.

        I verkliga livet sker en naturlig selektering, man väljer bort dom man inte känner samhörighet med, både på jobbet och på fritiden, denna process tar år. Till slut finns man i en gemenskap som man i värsta fall kan acceptera, i bästa fall är den fantastisk!

        Sen utsätts man för diverse störningar, jag själv blir som exempel stundtals påhoppad av 2 anledningar:
        Jag vill ogärna häva i mig absurda mängder alkohol på firmafester, det tycker många är töntigt och vill gärna påpeka detta, givetvis då dom själva föregått med gott exempel redan innan lunch... Nu är det ju så att jag inte tycker en drängfull Danne berikar någonting, och dom gångerna det gör det så vill jag själv välja sällskapet (ja, det blir du Jonathan )

        Andra exemplet är då jag jobbar borta, då "skall" man tydligen alltid gå ut och äta sent i stora sällskap som man inte får välja själv... Jag söker egentid ( 3 barn, nuff said) så jag glider gärna till en kompis, eller akvarielagret. Väljer således själv vad jag vill göra på min fritid. INTE OK...

        I början blev jag ledsen för dessa påhopp, men numera är mina känslor helt annorlunda. Jag är för gammal för att vika ner mina egna viljor för att göra något som andra tycker jag borde göra, jag är också mycket tydlig med varför jag gör detta.

        I dessa internetider tycker jag vi ska resonera på ett liknande sätt.
        Skit i vad folk som ni inte har någon känslomässig knytning tycker och säger. Det är inte viktigt. ALLS!

        Jag lider av en särdeles god självkänsla, det gör saker lättare. Men alla duktiga här inne borde kunna använda alla goda varma ord från likasinnade som en sköld mot de angrepp man får utstå. Låt det bara rinna av...
        Facebook är extremt. Jag kan njuta av 2.0 bara för att det långt inne får mig att må så djävla bra, eftersom mina problem uppenbarligen är mycket mindre än alla väldigt små människor där...

        Om däremot du Tommy, eller Jonathan eller mr. Blåvinge (eller Gud förbjude bryzell...) skulle rikta riktigt vass kritik mot mig, då skulle jag ta åt mig, dessutom säkert bli både ledsen och eftertänksam...

        Dessutom... Alla ni som bara läser och aldrig skriver. Ni bör ta och förstå detta än mer. Ni missar sååååå mycket då ni bara tittar på matchen istället för att spela, ge er ut i rinken. Sarg och läktare kan ni tillbringa tid på vid ålderns höst. Roligare att prata om spelet då man deltagit. Det är inte farligt, zoopetfolket har skydden åt er om ni behöver dom!

        Livet är för kort och för komplext för att låta dom onda krafterna kväsa dom goda.
        Låt alla troll och livsförstörare förbli marginaliserade.

        Hade extremt mycket osorterade tankar och fick nog bara ner en fraktion, men hoppas ni greppar

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tummen upp för ditt inlägg Daniel, mycket tänkvärt

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            Bra Daniel, här kommer en tumme upp till.

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Två tummar från mig med!

              och till Tommy... Kommer du ihåg att jag sa att du skulle slappna av och njuta av karen och fiskarna? och du skrev att det är ditt sätt att njuta är att tänka och mäta ( typ så..) så fortsätt med det för guds skull, bara du inte blir så deppad att du lägger av med uppdateringarna i tråden.. det vill vi inte som du kanske förstår
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Å jag struntar i alla dina tekniska finesser (killar gillar ju sånt) - men fiskarna som du har i dina kar gillas skarpt .

                Att jag fortfarande finns kvar på Zoopet, beror ju förstås på alla dessa trevliga och kunniga akvarister som har funnits här för mig och som har peppat hur djäkligt det än har varit ibland. Vissa får man dessutom lite "personlig" kemi med . Anledningen till det är nog att vi kanske gillar varandras arter, så ibland blir det nog lite gruppbildningar, som det inte alls ligger någon tanke bakom.
                Sen under årens gång har det ju dykt upp fler nya, trevliga och kunskapstörstande akvarister, som har sugit åt sig av "gamlingarnas" kunskap som villigt har delats ut .
                Zoopet är för mig i alla fall det trevligaste, varmaste och bästa forumet.
                Så jag tycker att vi skiter i "alla andra" och trivs här i stället

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Om jag vore Tommy så skulle jag printa ut alla dessa lovord och insikter som en fototapet hemma och få en boost som borde räcka ett decennium.
                  Vilka inlägg! Läser vad Mats, Daniel och alla andra skriver och inser vilken insikt ni besitter, medmänsklighet och värme.
                  Det är nästan så man blir svettig av all värme

                  Daniel! Ditt brandtal har jag läst tre gånger och det är så man skulle vilja skrika ut ett medhåll. Så himla bra att det svider i ögonen Vilken urladdning. Tror du fick det mesta sagt egentligen.

                  Sedan tänker jag att Tommy nog kommer tillbaka faktiskt. Nu vet jag ju inte vad han fick utstå i det andra forumet men även om man inser rent logiskt att det är fel när man möter en elak människa så kan en vänlig människa faktiskt ta stryk av det. Ska man skriva så behöver man känna en glädje på något sätt. Det låter som om den/de som sårade Tommy gjorde ett väl bra jobb och att det tog skruv och att den glädje som varit Tommys signum bara försvann. Då tycker jag det är sunt också att man får dra sig tillbaka, slicka sina sår och låta det sjunka in innan men släpper hela skiten och går vidare. Tror faktiskt Tommy växer av hela grejen och kommer ut som Tommy 2.0 efter ett tag. Men att vara tyst och smälta är också viktigt. Ett sätt att respektera vad som faktiskt händer inom en själv.

                  Så det känns nästan som att sitta i väntrummet efter en större operation och vänta på beskedet att det gått bra. Men vi kan ju ha trevligt här så länge tills Tommy är beredd att komma ut igen?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    Ursprungligen postat av Bluewing

                    Daniel! Ditt brandtal har jag läst tre gånger och det är så man skulle vilja skrika ut ett medhåll. Så himla bra att det svider i ögonen Vilken urladdning. Tror du fick det mesta sagt egentligen.
                    Var tvungen att logga in och svara på detta!
                    Håller helt med dig blåvinge! Vilket inlägg Daniel! Magiskt bra!!! Tänk att detta kom från en major i Flygvapnet!
                    Och kan inte annat än att hålla med angående människorna här på Zoopet... Fantastiska! Känns som jag gjort helt rätt angående som Bryzell säger: "fuckbucket".... Har aldrig gått med i den skiten och kommer aldrig att göra... Just av den anledningen Tommy upplever just nu. Lyssna inte på all skit som kommer från helt inkompetenta människor!

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Wow Daniel! Hatten av!

                      Tommy, vi gillar dig som du är. Ditt inlägg om PMDD är bland det roligaste jag läst på zoopet, haha. (Ta det på rätt sätt men det tror jag att du gör. Du kanske minns vad jag skrev också.) Det är ju liksom du. och här på zoopet uppskattas du! Så keep up the good work med allt jag fattar noll av.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Håller med alla kloka kommentarer, kom igen Tommy du har bidraget med många kloka tankar och är en duktig akvarist, det syns ju på dina fina kar! Inte kan man bry sig om människor som tycker det är viktigare att höras än att faktiskt ha ngt av värde att tillföra.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Det var fejsboks affärsidé som fick mig att inte ansöka om medlemskap, men man inser ju mer och mer att det finns andra skäl också!
                          Sedan har jag ett par bekanta som håller på med att försöka ta sig ur, vilket visat sig vara en process som tar flera månader...
                          Nej, håll dig till Zoopet Tommy!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            I företagsvärlden talar man ofta om en verksamhets kultur och vikten av att alla medarbetare på ett eller annat sätt delar varandras och företagets värderingar. Att det är genom en stark gemensam plattform som man verkligen kan få en organisation att röra sig samlat mot ett och samma mål utan behov av detaljstyrning.

                            En sak är för mig väldigt säkert, på Zoopet finns en stark kultur och ett antal gemensamma värderingarna hos de aktiva medlemmarna. En värdegrund som gör att alla är välkomna oavsett kompetens nivå så länge dialogen förs med ödmjukhet, ömsesidig respekt och förståelse över att vi alla är olika och att vi alla har olika förutsättningar och möjligheter. En stark värdegrund som gör det oerhört svårt för respektlösheten att ta fäste eftersom medlemmarna ställer upp för varandra genom att samlat bemöta icke accepterat beteende på ett sätt som även det ligger helt i linje men den kultur man värnar om.

                            Det är alla ni aktiva medlemmar som under lång tid, genom ert sätt att agera mot varandra och alla andra tillfälliga gäster, som byggt denna starka plattform.

                            Ett stort tack till er alla som bidragit till att Zoopet blivit det fantastiska forum det blivit!
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Hej igen Tommy

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Hej Tommy. Jag känner en stor lättnad och glädje av att du hör av dig igen Du är efterlängtad Kloka tankar.
                                Senast redigerad av Bluewing; 30 January 2015, 05:11.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...