Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Rufus
    Du det där ser riktigt trevligt ut, har du bara Daylysrör eller kombo med Colour?
    Det är en kombo av Daylite och Colour. Ljuset på filmen gör inte karet alls rättvist tycker jag. Slängde ut det snabbt innan jag åkte hemifrån tidigare. Skall nog göra en till senare.

    Nu är det dags för veckans andra akvarievård, fastnade dock framför diskuskaret med en kopp kaffe. Underbart så klart och fint det har blivit.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bobby
      Inom aquascaping används inte CO2-kontrollers annat än som säkring nedåt.
      Det som används är diffusorer och tidsstyrning. De luftar även akvariet under den tid som det är mörkt.
      Anledningen till att kontrollers inte används är det lilla svaj som blir vid av/påslag.
      Man slösar såklart mer co2 med en diffusor, men co2 nivån blir jämnare då det blir svårare att lösa co2 ju närmre 30ppm man kommer. Detta går att observera i karet då bubblorna blir större och når ytan innan de löses upp.

      Jag har själv övergett mina kontrollers och upplever en minskning av tofsarna.
      Tack, verkligen underbart att få ta del av så många kloka kunskaper, verkligen ovärderligt.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tycker karet var jättefint. Om du filmar med Capture, kolla om det är inställt så att det inte korrigerar färgerna automatiskt vid överföringen till YT. Den inställningen kan ge de mest underliga färgtoningar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Jag tror inte detta kommer att kunna justeras exakt dels för att växternas förbrukning varierar med en topp på sen eftermiddag. I naturen så varierar ju Co2 mer än i våra kar. Jag har ju en annan controller än du och min tillåter inga variationer alls. Så där är det spikrakt dygnet runt, men har ändå tofsalger. Så jag har stabila värden i det karet, men ändå alger. PH säger ju inte tokmycket utan Kh. Jag har minskat mitt Co2 och ligger idag på motsvarande 15 ppm max vilket ger PH 6,8. Där ligger jag alltid i det karet. Men har då lite alger....
          På temat att även mer omfattande texter är värdefulla: Ditt inlägg ovan fick mig att fundera på om inte det spann som PH kontrollerna tillåter innan och av och påstängning sker kan konfigureras. Och mycket riktigt det kunde man , så fortsätt skriva både ofta och långt
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Nu blev färgerna något bättre, himla svårt att få till en film som faktiskt visar det jag ser när jag tittar på karet.

            Har en vision bakom pannbenet kring hur det skulle kunna se ut när det växt till sig lite men att gå ifrån tanken till verklighet, ja vi får väl se

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ser kanske mer ut som IRL på bild en på film?

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1828.jpg
Visningar: 2
Storlek: 233,7 KB
ID: 2165500
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Är det en fråga? Hur ska vi veta vi har ju inte facit?
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Tjusigt! Vad är det för växter som sitter på rötterna? Känner inte igen dom men dom är jättefina

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Är det en fråga? Hur ska vi veta vi har ju inte facit?
                    Bjuder på en pilsner när du kommer för att kontrollera
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Wiie
                      • May 2006
                      • 124

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Ser kanske mer ut som IRL på bild en på film?

                      [ATTACH=CONFIG]73549[/ATTACH]
                      Riktigt härligt när du utnyttjar höjden i Lido. Lite nyfiken på om roten går enda bak eller vad har du där bakom??

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Wiie
                        Riktigt härligt när du utnyttjar höjden i Lido. Lite nyfiken på om roten går enda bak eller vad har du där bakom??
                        Tack. Det är en rejäl rot som står på två "ben" i framkant. Ett i vänster hörn fram, och som du ser på bilden, ett andra ben strax höger om mitten fram. Roten går sedan som en "halvmåne" hela vägen till bakglaset med gott om utrymme under roten. Gick det att förstå?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Wiie
                          • May 2006
                          • 124

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Tack. Det är en rejäl rot som står på två "ben" i framkant. Ett i vänster hörn fram, och som du ser på bilden, ett andra ben strax höger om mitten fram. Roten går sedan som en "halvmåne" hela vägen till bakglaset med gott om utrymme under roten. Gick det att förstå?
                          Klockrent!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Bläddrade lite snabbt igenom några av min första inlägg i projekttråden och kan konstatera att karet utvecklats en aning sen dess

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1732_Fotor_Collage.jpg
Visningar: 1
Storlek: 327,7 KB
ID: 2165526
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Och jag gillar faktiskt både den första och den sista layouten lika mycket
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Och jag gillar faktiskt både den första och den sista layouten lika mycket
                                Det gör faktiskt jag med, fiskarna däremot gillar nuläget betydligt bättre
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...