Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Har ju egentligen ingen vettig argumentation att komma med utan det är helt och hållet en magkänsla (som i sin tur baseras på för lite erfarenhet) som säger mig att något inte är riktigt hundra eftersom "spridningen" går såpass snabbt. Varför skulle plötsligt så många blad stanna i utvecklingen, varför kommer det naturliga utbytet av gamla till nya blad på så många plantor samtidigt och inte istället över en längre, och kanske ständigt pågående period?

    Jag är säkert helt ute och cyklar men kan inte riktigt släppa, vilket i sin tur säkerligen också beror på bristande kunskap. Och när Tommy inte riktigt förstår då kan han inte riktigt släppa
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Är det samma planta eller plantor inköpa samtidigt från samma handlare så är det väl säkert denna/dessa plantans naturliga cykel och då blir några blad som vissnar eller inte har samma livskraft på samma gång och även då drabbas av toffsalger.
      Ta bort bladen så får du bort tofsarna och det ser bättre ut.
      Senast redigerad av PiaJo; 03 January 2015, 22:05.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Är det samma planta eller plantor inköpa samtidigt från samma handlare så är det väl säkert denna/dessa plantans naturliga cykel och då blir några blad som vissnar eller inte har samma livskraft på samma gång och även då drabbas av toffsalger.
        Ta bort bladen så får du bort tofsarna och det ser bättre ut.
        Minns faktiskt inte det, har köpt plantor i omgångar men det är inte omöjligt att det är så. Kör VB och akvarieskötsel på onsdagar och söndagar så det blir till att ansa dessa plantor i morgon så får vi se hur det utvecklas.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Är det samma planta eller plantor inköpa samtidigt från samma handlare så är det väl säkert denna/dessa plantans naturliga cykel och då blir några blad som vissnar eller inte har samma livskraft på samma gång och även då drabbas av toffsalger.
          Ta bort bladen så får du bort tofsarna och det ser bättre ut.
          En helt annan sak, vet inte om du läst min fråga om tips på fisk till 120 karet? Du verkar ju vara duktig på tex appistogram, du har inget tips på någon trevlig art som kan gå i 120 karet tillsammans med grabbens guppys? Är ute efter något typ i storlek med fjärilsciklid som funkar tilsammans med just guppy i ett så pass litet kar så det begränsar ju utbudet något.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Wiie
            • May 2006
            • 124

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            En helt annan sak, vet inte om du läst min fråga om tips på fisk till 120 karet? Du verkar ju vara duktig på tex appistogram, du har inget tips på någon trevlig art som kan gå i 120 karet tillsammans med grabbens guppys? Är ute efter något typ i storlek med fjärilsciklid som funkar tilsammans med just guppy i ett så pass litet kar så det begränsar ju utbudet något.
            Ursäkta att jag flikar in men skulle vilja tipsa dig om Apistogramma hongsloi. Har dessa i ett lido tillsammans med korallplaty och det har aldrig varit några problem. Väldigt fina färger och påminner om fjärilsciklid i sättet. Väldigt nyfikna och ska vara med jämt vid vattenbyte.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Rådgivning sökes.
              Jag har bubblat i min tråd den senaste veckan om att jag sakteligen observerat en negativ trend när det gäller mina växter och då också fått en massa kloka tankar tillbaka från många av er kunniga här på zoopet.

              För mig så råder det inte längre någon tvekan om att algerna är på frammarsch då det syns allt tydligare på framförallt mina anubias.

              Så ännu en gång vill jag be om lite rådgivning här. Vad orsakar dessa alger och vad kan jag göra för att motverka det?

              Visst är det tofsalger på bilden?
              [ATTACH=CONFIG]73528[/ATTACH]
              Är inte viss algtillväxt av diverse olika alger väldigt naturlig, dvs du måste jobba hårt med många parametrar för att inte se alger?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Håller med simpson. Hur mycket du än läser om tofsalger så kommer du egentligen bara att hitta detta att du får lättare tofsalger om du har:
                - instabila co2 nivåer
                - för lite vattenrörelse
                - för låga halter No3
                För din del så har jag förstått det som att inga av dessa parametrar är aktuella?
                Det enda som biter på dem om du vill ha en onaturligt reglerad balans i karet är EasyCarbo, men då kembombar du ju karet för att du inte orkar se tofsalger? Dessutom är det troligt att dina vallisneria kommer att ta stryk av samma medel.Så hur du än resonerar så är karet som en levande varelse som kommer att utvecklas eftersom oavsett vad du gör. Processerna i karet är inte statiska och det är inte vattenparametrarna heller. Du ökar ju så smått med fiskar eftersom och de växer. Du har olika typ av malar nu som du ger ny typ av föda vilket påverkar vattnet. Så inte är det exakt lika i karet som förut.
                Nu har ju du i detta kar satsat mest på lättskötta växter som inte är i så stort behov av ljus, extranäring och Co2 men som du göder med näring och Co2.
                En lösning är att tänka om helt och satsa på ett rent växtkar, sänka temperaturen till 27 (som många har diskus i) skaffa en extra ramp och byta ut växterna mot hungriga, ljuskrävande plantor och fläska på med Co2 så att du ligger på 25-30 ppm. Då utkonkurreras algerna. Alternativt så gör du som många gör och ser till att karet är i en uppstartsfas mest hela tiden. Dvs. ut med allt, rengöra allt. Kicka igång som sprillans nytt kar. Det tar ungefär 3 år för ett kar att landa helt. Jag har inte heller haft alger i alla karen de första året/åren. Men de kommer.
                Tror det är så här att i ett balanserat kar kommer algerna. De är en naturlig del i ett ekosystem. Tror du och många av oss här på Zoopet har ett tankefel: Du/Ni/Vi ser algerna som ett tecken på fel.
                Senast redigerad av Bluewing; 04 January 2015, 07:54.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Hmm, ser att Inger nämns i inlägget. Att jag har rivit detta kar beror på att dessa alger helt tog över både inredning, bakgrund och växter. Jag är inte alls insatt hur man kämpar emot alla alger och avundas alla som har "rena eller nästan rena" kar och kan sin vattenkemi. Det är helt ok med alger, men inte när karet ser "svart" ut och växterna kvävs, då står inte jag i alla fall ut med att se på eländet. Inget att rekommendera kanske att börja om på nytt eller att ha karet i "uppstartsfas hela tiden".

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Jag ändrar detta Inger och ber om ursäkt för att jag använt dig som exempel på ett felaktigt sätt.
                    Senast redigerad av Bluewing; 04 January 2015, 07:54.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Nejdå det är helt ok

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        To late
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Att du dök upp som exempel Inger är mera för att du ibland berättat om en frustration när algerna tar över. En frustration som alla här i forumet kan dela. Jag också. Det är samma frustration som Tommy nosar på just nu. Men att den frustrationen kan få oss att gå för långt ibland. Min svärmor kokade gruset i ett 260 en gång i månaden och köpte nya plantor så fort det var en alg på en planta och hon hade verkligen inga alger alls
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tror faktiskt att hon diskade internfiltret också i samma veva.....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Så vad skulle du ha gjort i mitt fall i stället Johnny?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Tack för alla återkoppling vänner.
                                Mitt främsta syfte med denna diskussion är att öka på min kunskap om växter (inklusive alger) inte nödvändigtvis att bekämpa. Det är ju just det spännande faktum att våra kar är levande varelser som gör att jag söker mer kunskap.

                                Precis som du säger Blåvinge så har jag adderat fiskar, fiskar växer, ny näring introduceras etc vilket just ökar mitt behov av mer kunskap. Jag vill kunna känna mig trygg med vilka alger men också och vilka andra förändringar hos mina växter som är naturliga kontra vad som är orsakat av att balansen i karet rubbats av något vi som skötare (alternativt vattenverket ) förändrat. Jag vill kunna avnjuta den naturliga processen i karet (inklusive alger) men jag vill också kunna reagera när det behövs.

                                Så jag stör mig inte nämnvärt på algerna som sådant men i nuläget är jag inte trygg i om det jag ser är en del av karets naturliga process eller om det är startskottet på ett större problem.

                                Tack för att ni bidrar till detta!
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...