Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Vill ju ogärna lyfta ut fiskarna så 70-80% borde fungera bra.
    Det gör det iaf om det står på möbeltassar tex. Eller något som glider lite hyfsat iaf. Jag har flyttat mitt 350liters-juwel på det viset.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Det gör det iaf om det står på möbeltassar tex. Eller något som glider lite hyfsat iaf. Jag har flyttat mitt 350liters-juwel på det viset.
      Karet står på Juwels originalmöbel och då de svarta puckar som följer med möbeln. Tror inte jag satte några tassar under puckarna. Står på parkett så kanske glider det tillräckligt bra. Det jag är mest orolig över är att få rörelse i glaset.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Det bör nog glida ganska bra ändå.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Som tidigare nämnt så blev det en tripp till Aqua Zoo i Ullared i går och hem följde två av, av sambon utvalda, riktigt fina Albino Yellow Solid. Själv är jag mer för vildfångat som tex Cuipeua men jag måste medge att hon hade helt rätt i att dessa två skulle göra sig oerhört bra i vårt kar. Är här även benägen att hålla med Mats B om att Cuiepua gör sig betydligt bättre i en större grupp i ett större akvarium.

          Dock så stod vi inför det faktum att någon plats för nya fiskar här hemma inte finns så vi resonerade en hel del fram och tillbaka kring hur vi ville göra och om det ens var möjligt att skaffa fler platta vänner.

          Vet faktiskt inte riktigt vem av oss så lyfte det först men på plats i Ullared så började vi resonera kring vårt flörtande par Kungen och Newbie och hur otroligt kul det vore att få till lek hemma.

          Att det finns intresse från både dessa flörtare och att uppvaktande ökat markant på senaste råder det ingen tvekan men jag har också i magen känt att det troligen nog kommer stanna där då förutsättningarna inte finns för lek. De två viktigaste skälen till varför jag känt så är 1. Det är för strömt i vårt diskuskar. 2. Det lever för många diskusar i karet vilket gör det svårt för kungen att hålla borta resten av gänget för att i lugn och ro uppvakta Newbie på riktigt.

          Nåväl efter lite resonerade fram och tillbaka så bestämde vi oss för att de fiskar som Pernilla fattat så mycket tycke om skulle få följa hem och att vi skulle ge flörtarna en ärlig chans att få dricka te tillsammans. Vi skulle ge oss på att göra om 120 karet till ett lekkar där de två skulle få gå ett tag.

          Redan på vägen hem drog kålroten igång, hur fasiken skulle jag skapa rätt förutsättningar för de två, hur skulle jag säkerställa lika bra vattenkvalitet som de är vana vid med ett kar som bara är utrustad med original innerfiltret?, ja just det jag har ju ingen doppvärmare i det karet, hmm hur göra med PH värdet som vi idag får till önskad nivå genom ett CO2 system? Frågorna var många.

          Ytterligare en fråga som dök upp var vad vi skulle placera detta kar. Vi kunde båda konstatera att kar som är placerat där det sällan syns är trist plus att det då inte får den attention som det både kräver och förtjänar.

          Vaknade tidigt i morse, funderade vidare framför diskus karet över en kopp kaffe och kände omedelbart att det är ju här jag sitter i timmar och beskådar våra vänner så självklart så skall även lekkaret stå här. Sprang efter tumstocken och kunde direkt besviket konstatera att det saknades strax under 2 cm för att få plats med lekkaret. Tankarna började genast snurra kring möjligheterna att faktiskt flytta karet dessa cm. Drog ut en fråga här på Zoopet där vännerna Blåvinge och Einarsson stöttade med att säga ”Klart du fixar det”.

          Sagt och gjort, vatten tömdes, akvarium flyttades och det nya fick plats. Men tänk att en flytt på 4 cm skulle föra med sig så oerhört mycket arbete och ta så lång tid. Var kommer förresten alla dessa prylar ifrån.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0290.jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,7 KB
ID: 2171517

          Chattrade vidare med Einarsson under dagen och kunde då snabbt konstatera att ett svampfilter nog är ett måste, troligen också det enda filtret som skall köras på sikt men väljer att dra igång det även med det inbyggda Juwel filtret, mest eftersom jag har stor respekt för filtrering och vattenkvalitet.

          Blev en snabb resa till Hornbach där svampfilter, doppvärmare (en modell för stor så den inte behöver kämpa ihjäl sig för att hålla värmen) samt en luftpump införskaffades. Svampfiltret kändes lite fattigt om jag jämför med de jag såg hos Tony i Thn och de kostar ju inte många kronor så det finns en risk för att detta byts ut.

          Drog igång karet med all filtermassa från diskuskaret, diskuskaret fick istället nykokta filter. Körde igång det med ett tunt lager av sand, tycker det ser för tråkigt ut med helt bar botten, och ett lekdon.

          Fiskarna fick flytta in, tog inte många minuter innan de kände sig hemma. Testade mata lite försiktigt och de var lika hungriga som vanligt.

          Vad gäller PH värdet så kommer ju detta klättra upp i samband med vattenbyten men tänker att jag faktiskt inte bryr mig om det just nu. Vi får väl se hur jag känner om en vecka.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0294.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,9 KB
ID: 2171518

          Trist dock att vårt Lido inte är vitt men man kan ju inte få allt här i världen

          Ännu en gång beger vi oss in på okänd mark (eller vatten) så vi får se var detta landar. Är förberedd på det värsta men hoppas det bästa.
          Senast redigerad av Tommy Vestlie; 10 May 2015, 21:29.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Sitter med spänning på hur detta arrangemang förlöper. Förslaget är att du beställer Tonys skumfilter då de är rejält stora, med tyngd i botten och extremt finporiga om du inte skulle vara nöjd med ditt skum-mini. Jag har Tonys hemma och de är det bästa jag haft.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Sitter med spänning på hur detta arrangemang förlöper. Förslaget är att du beställer Tonys skumfilter då de är rejält stora, med tyngd i botten och extremt finporiga om du inte skulle vara nöjd med ditt skum-mini. Jag har Tonys hemma och de är det bästa jag haft.
              Ja det är nog min tanke också. Har för mig att han kommer hem på fredag så kanske en trip nästa helg.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Såg inte deteta förrän nu när du har flyttat karet. Jag har flyttat både mitt 450 och 400 l vid att ta ut ca 60-70% vatten och puttat på botten (dvs längst nere vid fötterna) och det har gått utan problem och jag behövde ingen hjälp. Jag har dock möbeltasser på dessa just för att kunna göra detta för jag fick flytta dem fram och tillbaka när jag installerade dem.

                Men du löste det ju på samma sätt så allt lugnt
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Tommy!
                  Jag såg att ni hade diskuterat lite kring lek-kar till discus i stugtråden, och att du fått fullödiga svar av Einarsson. Gott så.
                  Jag tänkte bara ge några högst personliga kommentarer om hur man kan förhålla sig kring detta med lek-kar. Som vanligt; detta är enbart mina tankar, och inga regler per se.


                  När man ger sig in i den trevliga (men ibland snåriga) grenen av akvaristik som handlar om discus, så blir man ofta snabbt varse att saker och ting inte blir som man tänkt sig. Detta behöver inte betyda att discushållningen går dåligt och att man misslyckas, utan bara det faktum att det resultat man ser och upplever inte uppfyller de ”drömmar” man hade initialt.


                  En väldigt vanlig idé som uppstår är att man vill ha ett stadigt, etablerat par - lite för sig själva - gärna i ett lek-kar där de ostört kan göra sin grej och gå i längre perioder och yngelvårda.
                  Denna idé kommer sig ofta av att de discusar man har i sitt ”standard”-kar kanske inte riktigt kommer till med sina lekar, att de blir störda och avbrutna, eller inte kommer så långt att de kan gå runt med en skock yngel - något man verkligen vill uppleva. Just yngelvården är ju en av de mest uppseendeväckande egenskaperna med discus.


                  Om man nu kommer till det skede i discushållningen, att man funderar på ett lek-kar, så bör man också fundera på vad man ämnar göra med eventuell avkomma. Skall yngel uppfödas till fullvuxen discus? Skall man kanske ge sig på någon mildare form av odling - på amatörnivå?
                  Finns det plats för ytterligare akvarium och apparatur för yngelhållning? Finns tid och ork, framför allt planering, av att föda upp discusyngel?
                  Ställer man sig de här frågorna, och många fler, kan man kristallisera ut vad man vill uppnå med ett eller flera lek-kar.


                  Om vi bortser från hur professionella uppfödare hanterar sin verksamhet, och går ner på vanlig ”vardagsrumsakvaristik” så kan ett lek-kar enkelt ställas iordning. Det behövs ett kar, ett bra filter, en lek-kon och vatten - och inte att förglömma; ett bra, friskt, etablerat discuspar.
                  Ett vuxet discuspar behöver man inte övermata flera gåner om dagen. Det räcker gott med normal matning - således behöver man inte stirra sig alltför blind på vattenbyten flera gånger i veckan - eller varje dag. Dessa ”bekymmer” kommer med expressfart när man separerar yngel och föräldrar och plötsligt har ett yngelkar som behöver daglig tillsyn.
                  Ett lek-kar kan man underhålla på normal basis, ungefär så som man sköter sitt vanliga discuskar.


                  Varför man väljer att ha ett naket, eller mycket spartanskt inrett lek-kar springer ur de professionella uppfödarnas metoder att bedriva sin verksamhet - det skall vara enkelt att underhålla karet, man vill endast ha ett par i varje kar och det skall vara enkelt att separera föräldrar och yngel.


                  Om det är så att man egentligen inte vill bedriva discusuppfödning, med tanken om att spara varje yngelkull, och istället är mer intresserad av att bara studera discusens otroligt intressanta yngelvård, kan man inreda ett lek-kar lite mer ”naturligt” med grenar, rötter och kanske växter.
                  Ett sådant lek-kar sköter man på vanligt discusvis, man låter ett par göra sin sak och njuter av resultatet - i en trevlig miljö.


                  Ett naket lek-kar inreder man oftast utan sand just för att hålla undan överbliven mat och skit.
                  Men, det ser ju lite trevligare ut med sand i karet och det är inte svårt att suga upp det man vill ha bort vid vattenbyte. En bra lek-kon placerar man, oftast mitt i karet så att föräldrarna kommer åt från alla håll.
                  Ett stort, luftdrivet filter är oerhört effektivt och väldigt enkelt att lyfta ur och göra rent vid behov.
                  Som bakgrund på en eller flera sidor av karet väljer man med fördel ljusa, vita ytor - detta för att ynglen lätt skall hitta sina föräldrar som vid lek och yngelvård får en mörkare lekdräkt.
                  Svårare än så här behöver det inte vara!
                  Svårigheterna kommer då ynglen skall födas upp i separat kar - då gäller matning flera gånger om dagen, och därmed daglig skötsel.


                  Tommy, fundera på vad du vill uppnå med ditt discus-par i sitt nya lek-kar - och utgå från det.
                  Planera även in flera yngelkar och tillbehör till dessa - för yngel kommer det att bli, det är mer eller mindre regel än undantag!


                  Jag drar in några bilder (som vi har sett miljoner gånger tidigare, jag vet…) på det stora, feta Stendker-par jag hade i ett naket lek-kar på 343-liter, 70x70x70 cm.


                  Lycka till nu Tommy!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Tommy!
                    Jag såg att ni hade diskuterat lite kring lek-kar till discus i stugtråden, och att du fått fullödiga svar av Einarsson. Gott så.
                    Jag tänkte bara ge några högst personliga kommentarer om hur man kan förhålla sig kring detta med lek-kar. Som vanligt; detta är enbart mina tankar, och inga regler per se.


                    När man ger sig in i den trevliga (men ibland snåriga) grenen av akvaristik som handlar om discus, så blir man ofta snabbt varse att saker och ting inte blir som man tänkt sig. Detta behöver inte betyda att discushållningen går dåligt och att man misslyckas, utan bara det faktum att det resultat man ser och upplever inte uppfyller de ”drömmar” man hade initialt.

                    En väldigt vanlig idé som uppstår är att man vill ha ett stadigt, etablerat par - lite för sig själva - gärna i ett lek-kar där de ostört kan göra sin grej och gå i längre perioder och yngelvårda.
                    Denna idé kommer sig ofta av att de discusar man har i sitt ”standard”-kar kanske inte riktigt kommer till med sina lekar, att de blir störda och avbrutna, eller inte kommer så långt att de kan gå runt med en skock yngel - något man verkligen vill uppleva. Just yngelvården är ju en av de mest uppseendeväckande egenskaperna med discus.


                    Om man nu kommer till det skede i discushållningen, att man funderar på ett lek-kar, så bör man också fundera på vad man ämnar göra med eventuell avkomma. Skall yngel uppfödas till fullvuxen discus? Skall man kanske ge sig på någon mildare form av odling - på amatörnivå?
                    Finns det plats för ytterligare akvarium och apparatur för yngelhållning? Finns tid och ork, framför allt planering, av att föda upp discusyngel?
                    Ställer man sig de här frågorna, och många fler, kan man kristallisera ut vad man vill uppnå med ett eller flera lek-kar.


                    Om vi bortser från hur professionella uppfödare hanterar sin verksamhet, och går ner på vanlig ”vardagsrumsakvaristik” så kan ett lek-kar enkelt ställas iordning. Det behövs ett kar, ett bra filter, en lek-kon och vatten - och inte att förglömma; ett bra, friskt, etablerat discuspar.
                    Ett vuxet discuspar behöver man inte övermata flera gåner om dagen. Det räcker gott med normal matning - således behöver man inte stirra sig alltför blind på vattenbyten flera gånger i veckan - eller varje dag. Dessa ”bekymmer” kommer med expressfart när man separerar yngel och föräldrar och plötsligt har ett yngelkar som behöver daglig tillsyn.
                    Ett lek-kar kan man underhålla på normal basis, ungefär så som man sköter sitt vanliga discuskar.


                    Varför man väljer att ha ett naket, eller mycket spartanskt inrett lek-kar springer ur de professionella uppfödarnas metoder att bedriva sin verksamhet - det skall vara enkelt att underhålla karet, man vill endast ha ett par i varje kar och det skall vara enkelt att separera föräldrar och yngel.


                    Om det är så att man egentligen inte vill bedriva discusuppfödning, med tanken om att spara varje yngelkull, och istället är mer intresserad av att bara studera discusens otroligt intressanta yngelvård, kan man inreda ett lek-kar lite mer ”naturligt” med grenar, rötter och kanske växter.
                    Ett sådant lek-kar sköter man på vanligt discusvis, man låter ett par göra sin sak och njuter av resultatet - i en trevlig miljö.


                    Ett naket lek-kar inreder man oftast utan sand just för att hålla undan överbliven mat och skit.
                    Men, det ser ju lite trevligare ut med sand i karet och det är inte svårt att suga upp det man vill ha bort vid vattenbyte. En bra lek-kon placerar man, oftast mitt i karet så att föräldrarna kommer åt från alla håll.
                    Ett stort, luftdrivet filter är oerhört effektivt och väldigt enkelt att lyfta ur och göra rent vid behov.
                    Som bakgrund på en eller flera sidor av karet väljer man med fördel ljusa, vita ytor - detta för att ynglen lätt skall hitta sina föräldrar som vid lek och yngelvård får en mörkare lekdräkt.
                    Svårare än så här behöver det inte vara!
                    Svårigheterna kommer då ynglen skall födas upp i separat kar - då gäller matning flera gånger om dagen, och därmed daglig skötsel.


                    Tommy, fundera på vad du vill uppnå med ditt discus-par i sitt nya lek-kar - och utgå från det.
                    Planera även in flera yngelkar och tillbehör till dessa - för yngel kommer det att bli, det är mer eller mindre regel än undantag!


                    Jag drar in några bilder (som vi har sett miljoner gånger tidigare, jag vet…) på det stora, feta Stendker-par jag hade i ett naket lek-kar på 343-liter, 70x70x70 cm.


                    Lycka till nu Tommy!
                    Tack Mats för ett utomordentligt bra svar. Enkelt skrivet, samtidigt väldigt informativt. (och underbara bilder)

                    Skulle vilja säga att det är just svar som detta som gjorde att vi kickade igång ett lekkar, dvs ren nyfikenhet var nog det största skälet till varför vi tog detta beslut. Vi vill helt enkelt uppleva och lära ännu mer om diskus och dess beteende. Är inom många områden fortfarande en gröngöling och ett av mina favoritsätt när det gäller att lära mig mer är helt enkelt att kasta mig in i det. Har en tendens att göra detta inom långt fler områden än akvaristiken .

                    Vi bestämde oss för detta på plats hos Jörgen i Ullared och redan i bilen på vägen hem så började vi söka information och svar på alla frågor som dök upp i huvudet. Redan här börjar stimulansen.

                    Skulle det nu visa sig att det enda detta resulterar i är två fiskar som simmar omkring och glor på ett lekdon så har vi redan lärt oss en hel del genom tex den dialog vi haft med både dig och Einarsson de de senaste dagarna. Finns massor att lära på en sådan här process, allt ifrån nya typer av teknisk utrustning till skötsel och vård. Andra intressanta observationer som säkerligen för många är helt ointressant är mängden avföring som lägger sig på sanden samt hur olika mängder mat fördelar sig i karet. Detta observationer som man aldrig gör i inredda kar. Lika intressant är det att följa det andra karet och vad som händer såväl vid introduktion av ny fisk som när de ledande fiskarna i gruppen försvinner. Bara för att ge några exempel.

                    Kan kanske upplevas som ansvarslöst att inte redan nu vet hur vi skall hantera eventuella yngel men det för helt enkelt bli nästa del av denna diskusresa.

                    Att amatörodla har jag inte en tanke på just nu utan det är kunskapen, upplevelsen och erfarenheten jag söker. Hade det varit syftet så hade jag dessutom valt betydligt bättre fiskar att avla på. Men helt ärligt, vad vet jag om det. Kanske går det fullständigt åt skogen, kanske blir jag helt biten. Pernilla är dessutom pådrivande till att hon så gärna vill ha smått så som sagt vem vet ...
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Tack Mats för ett utomordentligt bra svar. Enkelt skrivet, samtidigt väldigt informativt. (och underbara bilder)

                      Skulle vilja säga att det är just svar som detta som gjorde att vi kickade igång ett lekkar, dvs ren nyfikenhet var nog det största skälet till varför vi tog detta beslut. Vi vill helt enkelt uppleva och lära ännu mer om diskus och dess beteende. Är inom många områden fortfarande en gröngöling och ett av mina favoritsätt när det gäller att lära mig mer är helt enkelt att kasta mig in i det. Har en tendens att göra detta inom långt fler områden än akvaristiken .

                      Vi bestämde oss för detta på plats hos Jörgen i Ullared och redan i bilen på vägen hem så började vi söka information och svar på alla frågor som dök upp i huvudet. Redan här börjar stimulansen.

                      Skulle det nu visa sig att det enda detta resulterar i är två fiskar som simmar omkring och glor på ett lekdon så har vi redan lärt oss en hel del genom tex den dialog vi haft med både dig och Einarsson de de senaste dagarna. Finns massor att lära på en sådan här process, allt ifrån nya typer av teknisk utrustning till skötsel och vård. Andra intressanta observationer som säkerligen för många är helt ointressant är mängden avföring som lägger sig på sanden samt hur olika mängder mat fördelar sig i karet. Detta observationer som man aldrig gör i inredda kar. Lika intressant är det att följa det andra karet och vad som händer såväl vid introduktion av ny fisk som när de ledande fiskarna i gruppen försvinner. Bara för att ge några exempel.

                      Kan kanske upplevas som ansvarslöst att inte redan nu vet hur vi skall hantera eventuella yngel men det för helt enkelt bli nästa del av denna diskusresa.

                      Att amatörodla har jag inte en tanke på just nu utan det är kunskapen, upplevelsen och erfarenheten jag söker. Hade det varit syftet så hade jag dessutom valt betydligt bättre fiskar att avla på. Men helt ärligt, vad vet jag om det. Kanske går det fullständigt åt skogen, kanske blir jag helt biten. Pernilla är dessutom pådrivande till att hon så gärna vill ha smått så som sagt vem vet ...
                      Ja, men då har du liksom en linje klar för dig, eller er.
                      Att testa lite är inte fel och det är ju på detta sätt man boostar upp erfarenheter.
                      Om/när discusarna leker kan du låta dom bara köra på och se hur långt de tar det hela, och i det läget inte fundera så mycket på att plocka ur ynglen. När ynglen är så pass stora att de inte går i en klunga runt föräldrarna är det faktiskt ganska enkelt att håva ur dom - med långsamma, svepande håvdrag. Vad du gör med dessa yngel får helt enkelt bli, som du säger, nästa steg på lärdomskurvan.
                      Det skall bli intressant och spännande att följa utvecklingen, och åter igen, lycka till, Tommy!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Hej igen, Tommy!
                        Vet att ämnet är mer eller mindre uttömt nu (åtminstone för min del, har la inte så mycket att tillägga…) men tänkte slänga in ett par filmer jag tog på Discus-schampionatet i Duisburg 2011, då jag var på jakt efter ett etablerat Discuspar att låta gå ett lek-kar.
                        Nu är det inte alla som gillar de stora, feta Stendkerdiskusarna (och de är verkligen stora), men jag hittade Solid Turk-paret här i denna montern.
                        Tänkte det kunde vara kul att kolla på vad som bjöds den gången!





                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 May 2015, 11:13.

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Hej igen, Tommy!
                          Vet att ämnet är mer eller mindre uttömt nu (åtminstone för min del, har la inte så mycket att tillägga…) men tänkte slänga in ett par filmer jag tog på Discus-schampionatet i Duisburg 2011, då jag var på jakt efter ett etablerat Discuspar att låta gå ett lek-kar.
                          Nu är det inte alla som gillar de stora, feta Stendkerdiskusarna (och de är verkligen stora), men jag hittade Solid Turk-paret här i denna montern.
                          Tänkte det kunde vara kul att kolla på vad som bjöds den gången!





                          https://www.youtube.com/watch?v=n6To-Qd1Ba4
                          Härliga filmer på sköna fiskar. Vår Newbie skall enligt uppgift från handlaren vara en Röd Turkos Stendker
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Härliga filmer på sköna fiskar. Vår Newbie skall enligt uppgift från handlaren vara en Röd Turkos Stendker
                            Det stämmer nog bra det. Det brukar vara rejäla stadiga discusar, rödturkarna.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Hej Tommy! (Om du tycker att jag OT-spammar nu så tar jag bort!).


                              Här är en liten film på Stendker rödturkar med yngel i ett 540-kar.
                              I det här karet gick tre lekpar av RT tillsammans med Ivanacara adoketa, Schackbrädesciklider, Fjärilsciklider och en jädra massa annat.
                              Vad som kan vara intressant att kolla på är den mörka "yngeldräkt" föräldrarna antar, för att ynglen lätt skall dra sig mot deras kroppar om de hamnar på villovägar - vilket ges ett litet exempel på mot slutet av filmen.





                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 May 2015, 17:55.

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Det är lite halvOT men kolglöd är så jävla fina, funderar på att skaffa sånna, mååånga sånna.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...