Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Är det en fråga? Hur ska vi veta vi har ju inte facit?
    Bjuder på en pilsner när du kommer för att kontrollera

Lämna en kommentar:

• Mu(sic)
    svarade
    Tjusigt! Vad är det för växter som sitter på rötterna? Känner inte igen dom men dom är jättefina

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Är det en fråga? Hur ska vi veta vi har ju inte facit?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ser kanske mer ut som IRL på bild en på film?

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1828.jpg
Visningar: 2
Storlek: 233,7 KB
ID: 2165500

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Nu blev färgerna något bättre, himla svårt att få till en film som faktiskt visar det jag ser när jag tittar på karet.

Har en vision bakom pannbenet kring hur det skulle kunna se ut när det växt till sig lite men att gå ifrån tanken till verklighet, ja vi får väl se

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag tror inte detta kommer att kunna justeras exakt dels för att växternas förbrukning varierar med en topp på sen eftermiddag. I naturen så varierar ju Co2 mer än i våra kar. Jag har ju en annan controller än du och min tillåter inga variationer alls. Så där är det spikrakt dygnet runt, men har ändå tofsalger. Så jag har stabila värden i det karet, men ändå alger. PH säger ju inte tokmycket utan Kh. Jag har minskat mitt Co2 och ligger idag på motsvarande 15 ppm max vilket ger PH 6,8. Där ligger jag alltid i det karet. Men har då lite alger....
    På temat att även mer omfattande texter är värdefulla: Ditt inlägg ovan fick mig att fundera på om inte det spann som PH kontrollerna tillåter innan och av och påstängning sker kan konfigureras. Och mycket riktigt det kunde man , så fortsätt skriva både ofta och långt

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Tycker karet var jättefint. Om du filmar med Capture, kolla om det är inställt så att det inte korrigerar färgerna automatiskt vid överföringen till YT. Den inställningen kan ge de mest underliga färgtoningar.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bobby
    Inom aquascaping används inte CO2-kontrollers annat än som säkring nedåt.
    Det som används är diffusorer och tidsstyrning. De luftar även akvariet under den tid som det är mörkt.
    Anledningen till att kontrollers inte används är det lilla svaj som blir vid av/påslag.
    Man slösar såklart mer co2 med en diffusor, men co2 nivån blir jämnare då det blir svårare att lösa co2 ju närmre 30ppm man kommer. Detta går att observera i karet då bubblorna blir större och når ytan innan de löses upp.

Jag har själv övergett mina kontrollers och upplever en minskning av tofsarna.
    Tack, verkligen underbart att få ta del av så många kloka kunskaper, verkligen ovärderligt.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Du det där ser riktigt trevligt ut, har du bara Daylysrör eller kombo med Colour?
    Det är en kombo av Daylite och Colour. Ljuset på filmen gör inte karet alls rättvist tycker jag. Slängde ut det snabbt innan jag åkte hemifrån tidigare. Skall nog göra en till senare.

Nu är det dags för veckans andra akvarievård, fastnade dock framför diskuskaret med en kopp kaffe. Underbart så klart och fint det har blivit.

Lämna en kommentar:

• Rufus
    svarade
    Du det där ser riktigt trevligt ut, har du bara Daylysrör eller kombo med Colour?

Lämna en kommentar:

• woodlund
    svarade
    Jag tror att dom kommer att trivas som fisken i vattnet , ser riktigt bra ut

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Inredning är verkligen inte min starka sida men vad tror ni, kommer invånarna att trivas här utan att skämmas när det fått växa till sig lite?

Lämna en kommentar:

• Rufus
    svarade
    På fråga två skulle jag säga K och micro. Men jag är inte tvärsäker på vad som gäller i ditt kar. Som sagts innan så får gamla Anubiasblad gärna algkant. De som växer tätt och blir lite äldre gulnar sedan behöver de ju så lite ljus, mina växer under andra växter när de mår som bäst.

Lämna en kommentar:

• Bobby
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    En microtanke bland alla klokheter: Vad menas egentligen med instabila CO2 nivåer, hur mycket kan det pendla och ändå anses vara stabilt? En PH kontroller tex är ju default inställt på att starta vid + 0,1 mot önskat värde för att sedan strypa tillförseln vid -0,1 mot önskat värdet. Det ger ju tex vid önskat värde på PH 6,6 att den pendlar mellan strax under 6,5 till strax över 6,7. Hur långa dessa intervaller är beror ju sedan på hur kraftigt CO2 flöde man har.

Just detta är något jag fundera på många gånger och då inte bara när det gäller CO2 eftersom man ofta läser om vikten av stabila värden, men vad definierar egentligen "stabilt"?

Ja jag vet att jag är inte på microdetaljer nu men det är så jag fungerar, det är när jag kan alla dessa oviktiga saker jag känner mig trygg
    Inom aquascaping används inte CO2-kontrollers annat än som säkring nedåt.
    Det som används är diffusorer och tidsstyrning. De luftar även akvariet under den tid som det är mörkt.
    Anledningen till att kontrollers inte används är det lilla svaj som blir vid av/påslag.
    Man slösar såklart mer co2 med en diffusor, men co2 nivån blir jämnare då det blir svårare att lösa co2 ju närmre 30ppm man kommer. Detta går att observera i karet då bubblorna blir större och når ytan innan de löses upp.

Jag har själv övergett mina kontrollers och upplever en minskning av tofsarna.

Lämna en kommentar:

• Mu(sic)
    svarade
    Om tofsalger är ett tecken på ett välskött kar så har jag verkligen lyckats. Dom sitter på gamla blad överallt i princip och på rötterna och dom sprider sej snabbt tycker jag. Tog bort angripna blad i början men mina anubias blir ju kala nertill så jag har gett upp den metoden

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...