Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Sedan är jag ju egentligen för ett lite Bryzellskt tänk kring detta dvs. att karet ska hitta sin egen rytm. Skruvas det på parametrar så tar det ett bra tag innan karet landat i det nya. Så börjar du dona utan att veta varför kanske det inte nödvändigtvis blir bättre? -
Andra natten med äggvaktande fjärilar. Började inte helt hundra då diskusarna kretsar kring äggen som het gröt, ser faktiskt lite skrämmande häftigt ut i det nedsläckta karet som bara belyses svagt genom lampan som lyser i fjärilarnas barnkammare. Men än så länge så har instinkten att skydda ens avkomma besegrat storlek då de diskusar som varit lite för närgångna fått smaka på fjäril och det ordentligt, ett och annat ägg försvinner dock tyvärr på kuppen.
Synd att det jag nu tittar på inte går att fota eller filma på ett bra sätt, sjukt häftigt.
Håller tummarna, fortsättning följer (förhoppningsvis)
Lämna en kommentar:
-
Alla de anubias jag har i mina kar verkar växa i perioder. De växer som 17, stannar upp ett tag, tappar lite blad , så går det ett tag och de tar fart och ser fräscha ut igen. Alla växter kräver på ett eller annat sätt mycket pyssel om nu karet ska vara helt som nytt hela tiden. När mina anubias är i det läget du beskriver så ansar jag bort sämre blad efterhand. I mitt diskuskar så var det tokgrönt i ett år, sedan blev det tokstopp i växten och då blev det både alger och nedgång på plantorna. Slängde en hel del och ansade bort nästan hälften av bladen och sedan några veckor tillbaka så är det fullt ös på dem igen. Inga parametrar har ändrats.
Vet inte om det är naturligt med en jämn växt konstant på alla växtarter.Lämna en kommentar:
-
-
Riktigt trevliga bilder, Tommy
När det gäller dina växter, vilka av dina arter uppvisar sådana symptom du pratar om? Alla eller bara Anubias?Lämna en kommentar:
-
Ha ha, du behöver absolut inte oroa dig över hur jag uppfattar saker eller hur du formulerar dig Pia, kör på bara.
Men för resonemangets skull, om det nu mot förmodan är så att min magkänsla är rätt och din fel denna gång, gud förbjude. Hur skall jag då tänka? Gula blad och/eller alger vad brukar det vara symptom på, om det faktiskt är så att det behöver skruvas på något i karets balans, vad skulle det i så fall vara?
Lovar att inte ta dina pengar om det visar sig att jag har rättLämna en kommentar:
-
Ha ha, du behöver absolut inte oroa dig över hur jag uppfattar saker eller hur du formulerar dig Pia, kör på bara.
Men för resonemangets skull, om det nu mot förmodan är så att min magkänsla är rätt och din fel denna gång, gud förbjude. Hur skall jag då tänka? Gula blad och/eller alger vad brukar det vara symptom på, om det faktiskt är så att det behöver skruvas på något i karets balans, vad skulle det i så fall vara?
Lovar att inte ta dina pengar om det visar sig att jag har rättLämna en kommentar:
-
Ok, jag satsar mina pengar på att det är en naturlig process men jag är ju inte personen som skall mäta allt utan går mer på magkänsla och så, uppfatta mig nu rätt för guds skull för jag är trots allt lite smygfascinerad av er som gör det även om jag själv inte skulle orka hålla på.Lämna en kommentar:
-
Tanken har slagit mig men upplever att det är lite för många blad på samma gång för att det skulle vara ett naturligt utbyte. Min magkänsla säger mig att det är någon parameter i karet som inte längre stämmer.Lämna en kommentar:
-
Blad lever väl inte förevigt, det är väl bara förnyelse av bladen? jag har upplevt att gamla blad får lätt algtillväxt.Lämna en kommentar:
-
Växtrådgivning sökes
Är lite konfunderad när det gäller mina växter. Efter en längre period där växterna mått prima så tycker jag mig nu se en negativ utveckling. Det är verkligen ingen panik och det gäller en så länge bara en handfull blad men med vetskapen om svårigheten med att justera karets parametrar eftersom det dröjer innan man eventuell ser en effekt av det man gör så söker jag nu lite råd.
Jag fått några blad som gulnat samtidigt som jag har en handfull blad där det bildats alger. Är inte dessa två effekter lite motsägelsefulla när det gäller om man ger för mycket eller för lite näring?
Ing parametrar har ändrats i karet innan dess att jag började göra dessa observationer men min känsla är att karet fått betydligt mer mat de senaste veckorna helt enkelt eftersom vi varit lediga och därmed haft möjligheten att mata oftare så rimligtvis har mer näring än vanligt producerats den senaste tiden.
Har än så länge inte gjort ett nitrattest men kommer göra det under kvällen.
Några tankar och idéer kring detta?
Lämna en kommentar:
-
Men ibland så slår det slint både hos fiskföräldrar och människoföräldrar, och det kan ju bero på t.ex bristande erfarenhet, eller att nå't inte står rätt till rent genetiskt.
Och vad det gäller kärlek över färggränserna, så tror jag, så länge de är av samma art, att den potentiella partnerns fysiska och psykiska hälsa, och hur jämnt de drar, är viktigare än vilken färgvariant de tillhör. Att de kan finna varandra oavsett färg är ju bl.a scalaren ett bra exempel på, det finns ju ett otal odlingsformer av den, och många av dem har säkert uppkommit genom "korsningar" av olika färgvarianter, och man ser ju då och då bildbevis på att de olika färgvarianterna gärna bildar par.Senast redigerad av Shepard; 02 January 2015, 19:22.Lämna en kommentar:
-
Det gör ofta andra fiskar med, har du några olika färgvarianter av diskus parar de ofta ihop sig med någon någorlunda lika. Sedan om det är tillfälle eller det verkligen är så vete tusan.
Fjärilsciklider är väldigt snygga, hoppas du har bättre lycka med dessa än vad jag haft. Nu har jag bara VF fjärilar, tycker de ser ut att vara lite tåligare i mitt vatten än de odlade...
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: