Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Sitter med en koppa kaffe framför ett släckt kar och funderar på hur skruva på karets parametrar på bästa sätt för att möta den utvecklingen jag ser.

Ser en tendens till att vissa växters blad gulnar något. Har inte justerat mängden PMDD på ett tag utan ger full dos två ggr per vecka i samband med vattenbyte.

Utöver några gulnande blad så har jag även observerat att PH värdet sjunker något mer kvällstid än vad jag är van att se. PH kontrollern är ställd på ett PH-värde på 6,6 vilket innebär att den öppnar CO2 flödet vid 6,7 för att sedan strypa det igen vid 6,5. Har dock nu på senaste sätt att värdet gått ned till nästan 6,4 kvällstid.

Har några funderingar kring detta:

Proben kan sjunga på sista versen. Borde dock ha sex månader kvar i sig innan den kastar in handduken. Jag kalibrerar den minst en ggr per månad men den hängde ovanför vattenytan vid ett tillfälle i samband med ett vattenbyte, har inte litat på den hundra sedan dess.

Gödningen jag tillför karet räcker inte längre tid varpå växterna inte konsumerar som de tidigare gjort vilket ger effekten att PH värdet fortsätter sjunka något även efter det att kontrollern strypt CO2 flödet.

Tänkbart är ju att proben faktiskt visar fel värde varpå för lite CO2 ges vilket kan vara det jag ser konsekvensen av. Detta är ju relativt enkelt att kontrollera med ett PH test så det får bli en av dagens aktiviteter (inväntar att ljuset skall tändas). Kommer då även att byta vätska i dropcheckern.

Funderingar och analys fortgår

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Kolla igenom först vad de har och läs in dig så kommer du nog att veta vilken som är ok för dig.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    OK, skulle vilja ha en snäcka som är effektiv men som inte försöker sig i miljontal. Låter som Helena alltså? Såg vid något besök på Hornback att de hade lite andra varianter också men minns tyvärr inte vad de hette.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Jodå de äter matrester också. Särskilt Helena. Den effektivaste som "städare" är ju annars malajisk sandsnäcka, men den ser du ju inte om du nu inte får för mycket avfall. Då får du miljoner av den.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Måhända hade jag lite otur när jag tänkte men tänkte i första hand på ytterligare några städare som tillsammans med räkorna rensar avfall och matrester och inte alger men då kanske snäckor inte är grejen?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Nu kanske det lät som om jag är negativ till snäckor. Det är jag inte. Har själv Zebrasnäckor, Anatome Helena (ursnygg) och skulle gärna ha några posthorn som jag tycker är riktigt vackra. Helenorna äter ju inte alger alls utan äter avfall och andra snäckor.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Det där beror helt på typ av art. Har du en Zebrasnäcka t.ex. Så kommer de att översålla karet med små vita ägg som sitter som berget och som aldrig kläcks om du har fler än en men snäckor vill ju ha alger eller växtdelar. Du har ju ingetdera. Hur ska de få föda? Men Zebrorna äter kopiösa mängder alger (grönalger).

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Men ett tips är att öka gödningen bara lite i taget. Du märker direkt sedan när du ligger lite högt då vissa alger kommer snabbt. Då är det bara att backa tillbaka en aning.
    Du föresten, en helt annan sak som jag kan noll och zipp om. Finns ju ett antal vackra snäckor man kan köpa. Hur pass effektiva är dem, hur många måste man i så fall ha, förökar sig alla som kaniner eller finns det sorter som håller sig någorlunda i schack, några sorter du skulle rekommendera över andra?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Men ett tips är att öka gödningen bara lite i taget. Du märker direkt sedan när du ligger lite högt då vissa alger kommer snabbt. Då är det bara att backa tillbaka en aning.
    OK, toppen, tack!

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kul att du säger så, det var nämligen min gissning också. Tycker vi båda så ja då måste det vara rätt .

Var ett tag sedan jag justerade näringsnivån och växterna har ju växt en del sedan dess och blivit betydligt större.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Jag skulle tro att du ligger aningen i underkant på gödningen om växten tidigare varit grön och fin. Men vissa växter har ju olika växtsäsonger då de går ned och kommer tillbaka.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Alltid lika uppiggandes att få återkoppling från dig Bluewing, tack! .

Ser dock vissa tendenser till en förändring i karet, några gula blad. Kan visserligen vara en helt naturlig del av en växts utveckling. Kommer hålla lite extra koll för att se om en justering av parametrarna krävs.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Det vet jag inte om det är med sanningen överensstämmande. Det är ju du som styr parametrarna i karet och näringen i nuläget verkar ju förbrukas helt av växterna. Bra jobbat

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bobby
    Jag är imponerad över hur lite alger du har i ditt kar! Supersnygga Anubias!
    Mer tur än skicklighet men lika glad är jag ändå

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...