Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Webo
    svarade
    Jag ska förhoppningsvis testa min i kväll. Fick köpt den igår lokalt men jobbade sent så han inte få igång den ☺

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Madde2008
    Tack för tipset om slamsug och vattenbytesmojjängen du tipsade om i en annan tråd! Ska hämta ut min på posten imorrn! Precis vad jag behövde!
    Kul, hoppas du blir nöjd

Lämna en kommentar:

• Madde2008
    svarade
    Tack för tipset om slamsug och vattenbytesmojjängen du tipsade om i en annan tråd! Ska hämta ut min på posten imorrn! Precis vad jag behövde!

Lämna en kommentar:

• Catnip
    svarade
    En sån fin episod i fjärilsföljetången!

Lämna en kommentar:

• Rufus
    svarade
    Fjärilar är så vackra! Det finns en frestande bild på insidan av pärmen i en av mina akvarieböcker. Den bilden har det tittats på mkt. Men det som bromsat införskaffande är att de inte verkar leva så länge, men jag hoppas dina får ett långt och lyckligt fiskliv!

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Mysig läsning Fin hanne där!

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Kul!
    Den är riktigt fin i kroppen den där hanen!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Bildar fjärilar par över varianterna?
    Detta har varit ett ämne för diskussion tidigare i min tråd och vi kom väl inte till någon direkt slutsats vid det tillfället mer än att det borde de nog troligen kanske eventuellt göra??

Här följer ytterligare input till denna fundering från IRW (In Real Water).

Jag har sedan en tid tillbaka haft ett antal fjärilar tillsammans med mina diskusar, detta efter att ett byte av ett större stim kardinaltetror gjordes mot dessa sköna dvärgciklider. BTW (By The Way) en övning som jag inte ångrar en sekund då kombinationen har fungerat superbra, karet fick efter detta en helt annan karaktär.

I karet så har jag jämna par av varianterna Electric Blue, gula samt de ”vanliga” fjärilarna. All uppträder mer eller mindre som par och de gula har lekt ett antal ggr dock utan förmågan att behålla sina ägg över natten.

Tyvärr förlorade denna sköna kille sin fästmö för ett tag sedan vilket gjorde både oss och honom lite ledsna. (I vår iver att förstå vad som händer i våra kar så valde vi faktiskt att obducera henne men helt utan resultat så dödsfallet är och förblir arkiverat under kategorin ”unsolved mysteries”, ja det är OK att i detta läge anse mig vara lite annorlunda).

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2016-2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 204,6 KB
ID: 2165953

Efter ett tag som änkeman där undertecknad under tiden samtidigt funderat på vilken konsekvens det faktum att han nu var själv i en fjärilgruppering, där dessutom majoritet av fiskarna nu var hanar skulle få, så fattades beslutet att stärka upp med ytterligare några honor. Huvudskälet var att jag började se aggressiva tendenser från honom gentemot de andra fjärilsparen (lite utöver vad jag upplever som helt vanligt i en väl fungerande fjärilsgruppering), ett mönster jag vill bryta innan det var för sent. (Har läst att när väl ett negativt beteende tagit fäste hos fjärilar så är det väldigt svårt att bryta detta).

Alternativet skulle givetvis kunna vara att flytta på honom vilket också rent intellektuellt troligen vore det bästa alternativet men i det här fallet så fick hjärta företräde före hjärna. (Det finns ytterligare en händelse i våra kar här hemma där hjärtat och kanske även en stor släng av nyfikenhet haft vetorätt över det sunda förnuftet och kanske även delar av intelligensen, men det får jag be om att få återkomma till i ett annat inlägg lite längre fram )

Stunden när tjejerna sedan skulle flytta in var nästan magisk, den fd änkemannen blev verkligen helt till sig, han kunde verkligen inte lämna påsen med det vackra och lätt kittlande innehållet ur sikte utan cirkulerade runt den näst intill konstant fram tills det att de fick lämna påsen till förmån för karet. Jag blev faktiskt uppriktigt glad när jag såg hur han lyste upp.

Namn: DSC_2450-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,9 KB
ID: 2165955

Så en mening om frågeställning som detta inlägg faktiskt inledes med:
    Ingen av de andra fjärilsvarianterna var särskilt intresserad av påsen eller dess innehåll.

I samma ögonblick som tjejerna landade i karet så bildades det en helt ny liten fjärilsfamilj. Från och med nu så var det fd änkeman och hans brudar mot resten av världen och samma kväll så lektes det för första gången. (Vilket visserligen är rätt vanligt när fjärilar byter från butiks- till hemmamiljö)

… och så levde de lyckliga i alla sina dagar

Lämna en kommentar:

• tonpet
    svarade
    Underbar läsning Tommy, och väldigt fina bilder.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Jättetrevlig läsning Tommy och som alltid fina bilder till!
    Ursprungligen postat av KJE
    Härliga bilder!
    Tack

Lämna en kommentar:

• KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Bästa dagbok, här en fortsättning på gårdagens påbörjade baenschiberättelse.

Majoriteten av tiden så håller sig karets herrar på var sin kant i karet men oundvikligen så dyker man på varandra lite då och då. Hur de då agerar gentemot varandra varierar från total ignorans, ett enkelt men smått reserverad god dag till komplett krigsuppställ. Det övergår dock ytterst sällan till verkligt fysiskt våld utan istället går det ut på att se så stor och skrämmande ut som det bara går, piska på sjärtfenan i det tomma intet för att sedan stirra in i motståndarens ögon som två anabolstinna boxare som möts i ringen precis innan gonggongen går.

[ATTACH=CONFIG]74025[/ATTACH]

Att den psykiska krigsföringen trots allt ger effekt märks allt tydligare på de två hanarna då en av de två ger ett något stabilare och tryggare intryck än den andra. I det stora hela verkar de båda må bra, simmar omkring och silar sand genom gälarna på sitt egna lilla sköna sätt men visst så är en av de två lite mer reserverad, lite mer spänd än den andra. Tolkar detta som en liten med ändå tydlig signal om vart detta kommer landa.

Ytterligare en signal som pekar i samma riktning är att just den mer stabila hanen också umgås allt mer med den i karet absolut dominanta honan. För så är det nämligen. Spelet om hierarkin i detta kar är absolut ingenting som bara är förunnat det manliga släktet utan snarare tvärtom så leder nog denna hona aggressionsligan stort. Hon har färgat ut betydligt mer än den andra honan och till skillnaden från grabbarna så accepterar hon inte alls sin väninnas existens. Och tro mig hon kan se riktigt elak ut när hon inte bara reser på alla fenor utan till synes även reser på vartenda fjäll på den lilla kroppen.

[ATTACH=CONFIG]74023[/ATTACH]

Att umgås med killarna har hon dock ingenting emot även om hon nog har valt sin favorit, han ser ju sååååå coool ut när han spänner upp sig.

[ATTACH=CONFIG]74024[/ATTACH]

En kul grej som kan vara värt att nämna är baenschis utflykter upp i karet. Visserligen trivs de bäst bland rötter och stenar på botten med eftersom inredning sträcker sig mot vattenytan med en relativt svag sluttning så har de ingenting emot att även bege sig på äventyr upp i karet i skydd av växter och kvistar ovan sig och med roten under sig. Lite som en uppförsbacke i en djungel helt enkelt.

[ATTACH=CONFIG]74026[/ATTACH]

Fortsättning följer …
    Härliga bilder!

Lämna en kommentar:

• Rufus
    svarade
    Jättetrevlig läsning Tommy och som alltid fina bilder till!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Bästa dagbok, här en fortsättning på gårdagens påbörjade baenschiberättelse.

Majoriteten av tiden så håller sig karets herrar på var sin kant i karet men oundvikligen så dyker man på varandra lite då och då. Hur de då agerar gentemot varandra varierar från total ignorans, ett enkelt men smått reserverad god dag till komplett krigsuppställ. Det övergår dock ytterst sällan till verkligt fysiskt våld utan istället går det ut på att se så stor och skrämmande ut som det bara går, piska på sjärtfenan i det tomma intet för att sedan stirra in i motståndarens ögon som två anabolstinna boxare som möts i ringen precis innan gonggongen går.

Namn: DSC_2557.jpg
Storlek: 138,7 KB
ID: 2165942

Att den psykiska krigsföringen trots allt ger effekt märks allt tydligare på de två hanarna då en av de två ger ett något stabilare och tryggare intryck än den andra. I det stora hela verkar de båda må bra, simmar omkring och silar sand genom gälarna på sitt egna lilla sköna sätt men visst så är en av de två lite mer reserverad, lite mer spänd än den andra. Tolkar detta som en liten med ändå tydlig signal om vart detta kommer landa.

Ytterligare en signal som pekar i samma riktning är att just den mer stabila hanen också umgås allt mer med den i karet absolut dominanta honan. För så är det nämligen. Spelet om hierarkin i detta kar är absolut ingenting som bara är förunnat det manliga släktet utan snarare tvärtom så leder nog denna hona aggressionsligan stort. Hon har färgat ut betydligt mer än den andra honan och till skillnaden från grabbarna så accepterar hon inte alls sin väninnas existens. Och tro mig hon kan se riktigt elak ut när hon inte bara reser på alla fenor utan till synes även reser på vartenda fjäll på den lilla kroppen.

Namn: DSC_2575.jpg
Storlek: 131,3 KB
ID: 2165940

Att umgås med killarna har hon dock ingenting emot även om hon nog har valt sin favorit, han ser ju sååååå coool ut när han spänner upp sig.

Namn: DSC_2506.jpg
Storlek: 140,9 KB
ID: 2165941

En kul grej som kan vara värt att nämna är baenschis utflykter upp i karet. Visserligen trivs de bäst bland rötter och stenar på botten med eftersom inredning sträcker sig mot vattenytan med en relativt svag sluttning så har de ingenting emot att även bege sig på äventyr upp i karet i skydd av växter och kvistar ovan sig och med roten under sig. Lite som en uppförsbacke i en djungel helt enkelt.

Namn: DSC_2571-2.jpg
Storlek: 167,9 KB
ID: 2165943

Fortsättning följer …
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 02 February 2015, 19:15.

Lämna en kommentar:

• Likan
    svarade
    Ehm... Trött? Haha. När jag tittade förra gången så tyckte jag att det saknades lite, iaf på bilden framifrån. Men det kanske är hela karet? Den från sidan såg ju hel ut däremot. Det var nog därför jag frågade.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Ditt nya kar ser ju oerhört läckert ut. Vad sägs om att visa en bild rakt framifrån och en rakt från sidan? Kanske tar bort mystiken i det hela men det hade varit kul att få en mer klar bild i huvudet.

Härlig läsning också, du skriver så att man bara vill läsa mer.

Kul att vi gör lika, fast tvärtom. Jag har ju skippat ciklider för malarnas skull då jag vill att botten ska vara "deras". Så jag förstår ditt tänk där.
    Tack snälla

Om du tittar på inlägg 1034 så är bild 2 rakt framifrån och bild 3 rakt från sidan.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...