Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japp! Säger som Pia; fina bilder!
    Tack Mats och samma återkoppling till dig som till Pia gällande min hjärna Misstänker att ditt "japp" även omfattade Pias kommentar om jag tänker för mycket och inte bara bilderna

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Säger samma sak, fast på morgonkvisten

och till Tommy... du tänker för mycket, slappna av

jo, jag vet att du vill mäta och hålla full totalkoll jag är en kontrollmänniska med men när det gäller akvarierna så är jag för en gång skull väldigt lugn och inte behöver ha koll , känns som en bra balans i vardagen
    Välkommen till min hjärna, en farlig plats att vistas

Nej skämt åsido, att just sitta att klura på alla dessa parametrar fram och tillbaka är faktiskt avkoppling för mig, det är för mig att slappna av. Rensa hjärna från allt som har med arbete och dyl att göra för att istället försvinna in i akvariedimman för en stund. Det är faktiskt en av de saker med denna hobby som gör att jag tycker den är så fängslande.

Tack för kommenterarna om bilderna, blev själv rätt nöjd

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Japp! Säger som Pia; fina bilder!

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Btw... fina bilder

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Att alger livnär sig på överskott är omtvistat. Men det är rätt inställnig att man ska prova sina tankar.
    Det ska bli intressant att följa dina tester.

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Jag läser ditt långa inlägg (om PMDD) nu sekunderna innan läggdags, kliar mig på huvudet och tänker - what?!? Vad gaddar karln om? Godnatt. :P
    Säger samma sak, fast på morgonkvisten

och till Tommy... du tänker för mycket, slappna av

jo, jag vet att du vill mäta och hålla full totalkoll jag är en kontrollmänniska med men när det gäller akvarierna så är jag för en gång skull väldigt lugn och inte behöver ha koll , känns som en bra balans i vardagen

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av likan
    jag läser ditt långa inlägg (om pmdd) nu sekunderna innan läggdags, kliar mig på huvudet och tänker - what?!? Vad gaddar karln om? godnatt.

Lämna en kommentar:

• Likan
    svarade
    Mitt första Diskusakvarium

Jag läser ditt långa inlägg (om PMDD) nu sekunderna innan läggdags, kliar mig på huvudet och tänker - what?!? Vad gaddar karln om? Godnatt. :P

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Fick en uppdatering per mail idag, den som väntar på något gott väntar alltid för länge

Hej Tommy!

Ja du, nu har det kört ihop sig, jag pratade med leverantören idag, anlednigen att jag inte fick fiskarna förra veckan var att de var slut i lager, så nu får jag beställa denna veckan från Glaser i Tyskland, eller från Tjeckien, då får jag fiskarna nästa onsdag, ledsen för det här, men inget jag kan hjälpa. Vi får hoppas jag får nästa vecka.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Tommys sammanfattning över hur han upplever utmaningen med PMDD.
    (Ibland behöver man tänka lite annorlunda för att få ihop en helhet och förstå, jag gjorde såhär)

Om man har tre fulla glas, dricker fem munnar ur ett, två munnar ur det andra, låter det tredje vara helt orört för att sedan vilja fylla på alla glasen till ursprungsnivå men med nedan regler, hur gör man bäst då?

Du får mäta hur mycket vätska du vill fylla på varje glas med.

Du vet hur stort ett glas är.

Du kan inte mäta hur mycket som saknas i varje glas och heller inte hur mycket som konsumeras, det går ej heller att se med bara ögat. (möjligen får du mäta ett av de tre glasen)

Som jag ser det så har man då två möjliga lösningar på utmaningen:

1. Mäta upp tre lika stora delar vätska motsvarande ett glas storlek. Tömma de tre glasen helt för att sedan fylla på med den uppmätta vätskan.

2. Göra en kvalificerad gissning över åtgången från respektive glas, mäta upp samma mängd vätska, fylla på glasen.

Punkt nummer 1 är det i särklass mest säkra tillvägagångssättet men det förutsätter att du först tömmer alla tre glas vilket kanske inte är vad du önskar göra eller för den delen kan göra.

Finns stora risker med punkt nummer 2 i och med att det förutsätter att du kan göra en kvalificerad bedömning av åtgången i varje glas, risken för obalans mellan glasen är stor.

Och för en kort sund tillbaka till ämnet. Alger livnär sig på överskottet av gödning i ett kar. Friska växter med alger torde då betyda ett överskott av gödning. Mindre friska växter med alger torde innebära ett underskott av ett eller flera näringsämnen, Den näring som finns kan inte växterna ta till sig utan konsumeras istället av alger.

Undrar om jag fattat det jag läst och vad Blåvinge och andra försökt förklara för mig nu

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Bra foton!
    Tack

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Bra foton!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Tog några fjärilsbilder i kväll. Vackra fiskar med stor personlighet som enligt mitt tycke gör ett diskuskar komplett.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2015.jpg
Visningar: 2
Storlek: 152,8 KB
ID: 2165700

Namn: DSC_2016-2.jpg
Storlek: 204,6 KB
ID: 2165701

Namn: DSC_2011-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,6 KB
ID: 2165702

Arga leken börjar nu!

Namn: DSC_2018.jpg
Storlek: 149,2 KB
ID: 2165703

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Intressant. Utöver kraftigare matning så minskade jag även på VB från ca 50% till ca 40% för en eller någon månad sedan för att minska VBs påverkan på fiskarna. Har inte tänkt på att även det kan ha en påverkan på "gödningsbalansen".

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Om du får en obalans efter det att växterna förbrukat sitt så ska du veta att t.ex. Mathias i sina växtkar byter ca 90% av vattnet för att nolla näringsresterna innan den nya näringen sätts in. I mitt 180 så byter jag ca 75% av samma skäl. När jag bytte 50% fick jag en lätt stigande nivå av No3 som inte hann förbrukas trots att resten av ämnena gick åt. Detta pga den No3-produktion som fiskarna och annat stod för. Testade även som du att mixtra på proportionerna men fick det resultat jag nämnde tidigare dvs. oanade mängder alger på nolltid. Så jag fattar ditt tänk som jag med varmt hjärta totalsågade Men det funkade inte alls för mig. Tog månader att få broms på algerna.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...