Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Kommer du och hälsar på när du ändå skall komma till mina krokar
    Har faktiskt varit där en sväng i kväll och titta på karet . Det satt en fotobakgrund på karet föreställande "grått berg" som såg "ok" ut.

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Kommer du och hälsar på när du ändå skall komma till mina krokar

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Njae... Inte i min personliga smak så är det inte det men det är ju jag det.

jag hade satsat på en rejäl bakgrund eller alternativt en slimline, det gör i mitt tyckte att man "ramar" in karet och det blir en helhet. En "riktig"bakgrund för mig blir en del av inredningen istället för nåt man vill dölja typ, en svart bakgrund blir väldigt platt och får inte samma djupkänsla i mitt tycke men detta är helt mina personliga åsikter och smaken är som baken, klöven..
    Agree

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Just nu så har det en helsvart bakgrund. Kan det duga?
    Njae... Inte i min personliga smak så är det inte det men det är ju jag det.

jag hade satsat på en rejäl bakgrund eller alternativt en slimline, det gör i mitt tyckte att man "ramar" in karet och det blir en helhet. En "riktig"bakgrund för mig blir en del av inredningen istället för nåt man vill dölja typ, en svart bakgrund blir väldigt platt och får inte samma djupkänsla i mitt tycke men detta är helt mina personliga åsikter och smaken är som röven, klôven..

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Jag vet ju inte hur det ser ut hos er som kör ytterfilter, men jag har en pump på 1800L/h i filterkammaren.
    Det blir inga löv kvar på den nakna sandbotten i två tredjedelar av karet, på motsatt sida utblåset. Däremot kilar det fast sig lite mellan stenar/rötter...

(Går ju inte att fota riktigt med detta dagsljuset i rummet, men du ser hur jag menar...)

Klicka på bilden för större version

Namn: 190520154117[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,1 KB
ID: 2171638
    Senast redigerad av Mr Woods; 19 May 2015, 19:34.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    För min del funkar det inte att tänka som du Tommy, dvs. att planera innan hur karet ska bli inredningsmässigt. Det som funkar för mig är att köpa mer och större inredning än jag behöver sedan pröva mig fram irl när karet väl står där. Så mitt råd är att hamstra massa inredning i skog och mark eller i handeln. Risken när man tänker en hel del innan är att man blir låst. Bättre i så fall att mäta ut ytan på golvet och torrinreda med det du skaffat.
    Men det är hur jag skulle göra. Du och Pernilla kanske funkar tvärtom och är kreativare i tanken innan. Vi är kanske olika
    För mig är det en väldigt trivsam process att fundera ut inredningen på näthinnan innan det är dags att påbörja arbetet på riktigt, jag ser framför mig olika effekter som jag vill uppnå, ser framför mig konsekvenserna av olika inredningsdetaljer, teknikval och placering av såväl inredning som teknik. Sen så kan detta möjligen förändras när karet väl står där .

Älskar att sitta som nu, med en varm kopp kaffe och analysera allt från inredning till hur själva flytten skall gå till.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    För min del funkar det inte att tänka som du Tommy, dvs. att planera innan hur karet ska bli inredningsmässigt. Det som funkar för mig är att köpa mer och större inredning än jag behöver sedan pröva mig fram irl när karet väl står där. Så mitt råd är att hamstra massa inredning i skog och mark eller i handeln. Risken när man tänker en hel del innan är att man blir låst. Bättre i så fall att mäta ut ytan på golvet och torrinreda med det du skaffat.
    Men det är hur jag skulle göra. Du och Pernilla kanske funkar tvärtom och är kreativare i tanken innan. Vi är kanske olika

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tack för kanonbra input. En plan växer sakteligen fram.

Tänker just nu så här:
    (vilket mycket väl snabbt kan revideras eftersom jag inte ha en aning om hur det kommer fungera eller se ut i verkligheten.

Ungefär 40% av karet högersida kommer inredas med mycket rötter och en bösig botten (kvistar, rotflis och löv). Denna sida står i ett hörn i vardagsrummet.

Ungefär 20% av karets vänstersida kommer inredas med några rötter men med vit sandbotten. Denna sida är öppet ut mot vardagsrummet.

Kvarstående 40% av karets mitt inreds helt rent med vit sandbotten.

Över karets 20%+40% sätt från vänster sidan läggs en ljusramp för att få ordentligt med ljus på denna yta. 2 eller 4 rör på kanske 1 meter eller 1,20.

Över karets 40% på högersidan läggs endast några LED spottar för att skapa en skuggigare sida bland rötter och löv.

Tanken är sedan att försöka skapa ett strömt vatten från vänster till höger så att den skuggiga och bösiga sidan blir den lugnaste.

Synpunkter, tankar, idéer på detta?
    Kör! Går inte veta hru det komma bli utan att pröva. Du kan ju torrinreda också och pröva dig fram sen.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Spännande snack Tommy
    När du funderar på enklare lösningar. Tänkt till om Hannes lösning?
    408L Orinoco theme aquariumGeophagus sp Orange headGeophagus steindachneriSatanoperca leucostictaL134L201

Ett av de vackraste karen på Zoopet i min mening. Han har ju vanliga hängande armaturer med ledinsatser. Kostar småpotatis och blir toksnyggt och du får då belysta och skuggiga partier.
    Tack för kanonbra input. En plan växer sakteligen fram.

Tänker just nu så här:
    (vilket mycket väl snabbt kan revideras eftersom jag inte ha en aning om hur det kommer fungera eller se ut i verkligheten.

Ungefär 40% av karet högersida kommer inredas med mycket rötter och en bösig botten (kvistar, rotflis och löv). Denna sida står i ett hörn i vardagsrummet.

Ungefär 20% av karets vänstersida kommer inredas med några rötter men med vit sandbotten. Denna sida är öppet ut mot vardagsrummet.

Kvarstående 40% av karets mitt inreds helt rent med vit sandbotten.

Över karets 20%+40% sätt från vänster sidan läggs en ljusramp för att få ordentligt med ljus på denna yta. 2 eller 4 rör på kanske 1 meter eller 1,20.

Över karets 40% på högersidan läggs endast några LED spottar för att skapa en skuggigare sida bland rötter och löv.

Tanken är sedan att försöka skapa ett strömt vatten från vänster till höger så att den skuggiga och bösiga sidan blir den lugnaste.

Synpunkter, tankar, idéer på detta?
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 19 May 2015, 18:24.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Spännande snack Tommy
    När du funderar på enklare lösningar. Tänkt till om Hannes lösning?
    408L Orinoco theme aquariumGeophagus sp Orange headGeophagus steindachneriSatanoperca leucostictaL134L201

Ett av de vackraste karen på Zoopet i min mening. Han har ju vanliga hängande armaturer med ledinsatser. Kostar småpotatis och blir toksnyggt och du får då belysta och skuggiga partier.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Haha! Ja, det är dyrt med de där jädra ramperna - men va fan, när man ändå är igång och plöjer ner högvis med pluringar (det är bland annat därför jag gigar så mycket) på ett akvarieprojekt, så kan man lika gärna fortsätta. Jag har kollat ett par burkar med maxspectramperna irl, och det är sannerligen ett mäktigt ljus man kan få...

Själv har jag använt IKEAS ledpuckar med mycket (enligt mig) lyckat resultat. Dessa är hyfsat billiga och placerar man dom inte i en egenkonstruerad ramp, kan man bara lägga dom på täckglasen och köra runt med dom tills man blir nöjd.

Här IKEAS led-puckar:
    Riktigt snyggt! Kollar på Ikeas hemsida för att se om jag kan hitta dessa när jag kommer hem i kväll.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Tommy!
    Jag tänkte bara säga, nu när vi har gaggat här i tråden idag, att jag skall åka iväg till Stockholm några dagar och gona mig.
    Jag kommer inte att ha tid att hänga här på Zoopet, så vi hörs till helgen eller nåt i den stilen.
    Ha det gôtt!
    Ha det toppen, tack för all hjälp!

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Tommy!
    Jag tänkte bara säga, nu när vi har gaggat här i tråden idag, att jag skall åka iväg till Stockholm några dagar och gona mig.
    Jag kommer inte att ha tid att hänga här på Zoopet, så vi hörs till helgen eller nåt i den stilen.
    Ha det gôtt!

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Man kommer väldigt långt på vanliga lampor.
    Visst! Då kör man på det!

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Man kommer väldigt långt på vanliga lampor.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...