Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tycker det där blev riktigt bra även om jag skulle lyfta ljuset lite till vänster en aning. Tycker du kan vara tvärnöjd. Tror egentligen du hade kunnat haft en grupp spottar i mitten och skippat rampen egentligen. Om det är ok att spåna?
    Vad är det för spot-system du köpt?
    Förstår hur du tänker, det jag kan uppleva om jag bara kör med spottar är att ljuset då blir lite för varmt för att vara dagsljus. Värmen är dock störtskön för skymningsljuset, synd att jag inte kan förmedla det på film för det ser riktigt bra ut.

Köpte dessa:
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

I rampen sitter det två Aquastar ljusrör men det är bara det ena som är tänt. Kombinationen ger en svag härlig tefärg på vattnet utan att behöva påverka det med löv eller liknande. Färgen är alltså bestående . Det framgår tyvärr inte alls av filmen, måste vara någon form av autojustering i iPhone.

Skall försöka ta lite bättre bilder när det klarnat och när 240 karet är borta så jag kommer åt bättre.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Tycker det där blev riktigt bra även om jag skulle lyfta ljuset lite till vänster en aning. Tycker du kan vara tvärnöjd. Tror egentligen du hade kunnat haft en grupp spottar i mitten och skippat rampen egentligen. Om det är ok att spåna?
    Vad är det för spot-system du köpt?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Sjukt svårt att få till en film som gör karet rättvist men ändå ett försök som kanske ger en känsla? (Det blänker i glaset, vattnet är inte klart, filmen blir överexponerad etc etc )

Dock ett första försök med att kombinera ett kortare ljusrör med LED spottar. Första 10 sekunderna dagsljus med både spottar och ljusrör tänt. Sista 10 sekunderna skymning och gryning med endast spottar tända.

Vad tror ni kan det fungera?

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Hmm undrar vad som händer i slutet på de sista 10 sekunderna, m¨ste vara kameran som kompenserar för mörkret på något sätt?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Det kommer att bli ett toppenkar Tommy .

//Inger
    Tack Inger. Svårt att förflytta den bild man har inom sig till realitet men hoppas åtminstone landa när

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Det kommer att bli ett toppenkar Tommy .

//Inger

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Projektet fortgår, allt är inte klart men diskusarna har nu fått lämna det mörklagda 120 karet för att flytta in.

Har även köpt spottar idag men missade att köpa strömtillförseln (som uppenbarligen inte ingick) så arbete med belysningen får fortsätta i morgon. Har en massa härliga rötter i karet som då förhoppningsvis kommer belysas dovt.

Karet har heller inte riktigt klarnat ännu. Kvarstår gör också en hel del arbete på möbeln.

Har även hunnit med att städa rent 120 karet samt snart även 240 karet.

Vet att det skall vara väldigt svårt att få avkomma på amanoräkor men helsike vad jag fiskat ur räkor ur 240 karet och en del var riktigt små

(Om någon undrar så är jag medveten om att det saknas några dm akvarium på högersidan. 240 karet står fortfarande i vägen så jag kommer inte åt att filma bättre)

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Skrev lite igår i Bryzells tråd om de testar jag gör med belysning i karet och tänkte att det kanske kan vara bra att lägga denna i den egna tråden också som en minnes anteckning.

Mitt senaste test och just nu favoriten är att använda en kort en meters ramp med dubbla, väl valda lysrör, som placerar nära framglaset och centrerat över karet. Det ger en bra belysning som lyfter fram fiskarna i mitten samtidigt som mittenpartiet shadar över i skuggpartier både vid gavlarna och vid bakglaset.

Det i kombination med de svartmålade glasen tycker jag ger en känsla av att "floden" fortsätter åt alla riktningar.

Vill man så kan man ju sedan välja att belysa någon enskild detlaj med hjälp av en svag spot som placeras i utvalt skuggigt parti.

Svårigheten nu blir att plantera Vallen så att denna inte skapar ett avslut i karet utan istället bidrar till effekten av en fortsättning.

Nedan en allt annat en bra bild som visar på mitt
    experiment med denna typ av belysning Tyvärr är inte bilden bara kass utan även överexponerad i mitten men den kanske räcker tillsammans med ovan text så att trådläsaren själv kan visualisera hut jag tänkt.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0465 kopia.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,2 KB
ID: 2171760

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    En gavel med teknik
    (hur hade tillverkaren av karet tänkt att jag skulle installera detta genom ett litet avklippt hörn i täckglaset )

Namn: 7202.jpg
Storlek: 200,0 KB
ID: 2171757

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Japp!

Lämna en kommentar:

• JonasHol
    svarade
    Helt klart!

Sent from my iPad using Tapatalk

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Nu tycker jag undertecknad har gjort sig förtjänt av en byggnationsbrejk ackompanjerad av en iskall.

Namn: 720.jpg
Storlek: 171,5 KB
ID: 2171748

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Precis så . Jag började med typ 3 cm sen så har jag fyllt en dm i taget. Nu får det faktiskt bli en paus med en kopp kaffe höll på till 01:30 igår kväll
    .

//Inger

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Förstår det där med galet nervöst. Fast jag tycker att det inte spelar så stor roll på hur många liter som ska fyllas - lika galet nervöst varje gång . Själv så brukar jag liksom fylla i etapper, i fall att någon läcka skulle visa sig .

//Inger
    Precis så . Jag började med typ 3 cm sen så har jag fyllt en dm i taget. Nu får det faktiskt bli en paus med en kopp kaffe höll på till 01:30 igår kväll

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Förstår det där med galet nervöst. Fast jag tycker att det inte spelar så stor roll på hur många liter som ska fyllas - lika galet nervöst varje gång . Själv så brukar jag liksom fylla i etapper, i fall att någon läcka skulle visa sig .

//Inger

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Efter många timmar så stor nu karet fullt med vatten och tre filter igång. Filtren än så länge bara provisoriskt placerade, behöver känna mig fram var de skall stå. Har även en begränsing i slangarna på två av filtren.

Shit vad jag har lagt timmar på att få det helt i våg, nojig som bara den för varenda liten mm. Och ja jag erkänner, det är galet nervöst att fylla ett 720 för första gången.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...