Skulle vilja säga att det är just svar som detta som gjorde att vi kickade igång ett lekkar, dvs ren nyfikenhet var nog det största skälet till varför vi tog detta beslut. Vi vill helt enkelt uppleva och lära ännu mer om diskus och dess beteende. Är inom många områden fortfarande en gröngöling och ett av mina favoritsätt när det gäller att lära mig mer är helt enkelt att kasta mig in i det. Har en tendens att göra detta inom långt fler områden än akvaristiken

Vi bestämde oss för detta på plats hos Jörgen i Ullared och redan i bilen på vägen hem så började vi söka information och svar på alla frågor som dök upp i huvudet. Redan här börjar stimulansen.
Skulle det nu visa sig att det enda detta resulterar i är två fiskar som simmar omkring och glor på ett lekdon så har vi redan lärt oss en hel del genom tex den dialog vi haft med både dig och Einarsson de de senaste dagarna. Finns massor att lära på en sådan här process, allt ifrån nya typer av teknisk utrustning till skötsel och vård. Andra intressanta observationer som säkerligen för många är helt ointressant är mängden avföring som lägger sig på sanden samt hur olika mängder mat fördelar sig i karet. Detta observationer som man aldrig gör i inredda kar. Lika intressant är det att följa det andra karet och vad som händer såväl vid introduktion av ny fisk som när de ledande fiskarna i gruppen försvinner. Bara för att ge några exempel.
Kan kanske upplevas som ansvarslöst att inte redan nu vet hur vi skall hantera eventuella yngel men det för helt enkelt bli nästa del av denna diskusresa.
Att amatörodla har jag inte en tanke på just nu utan det är kunskapen, upplevelsen och erfarenheten jag söker. Hade det varit syftet så hade jag dessutom valt betydligt bättre fiskar att avla på. Men helt ärligt, vad vet jag om det. Kanske går det fullständigt åt skogen, kanske blir jag helt biten. Pernilla är dessutom pådrivande till att hon så gärna vill ha smått så som sagt vem vet ...
Lämna en kommentar: