Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Håller verkligen med dig Woods! Det som fascinerar mig är att du Tommy levererar hög klass hela vägen oavsett vad du ger dig på inom akvaristiken.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Det där är oerhört bra! Du är mycket duktig!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Nu är jag tyvärr inte en världens bästa fotograf men tycker ändå att det är himla kul att få följa ett projekt genom bilder. Att se hur både karet utvecklare sig, hur växter tar sig men också hur man själv är där och pillar och justerar för att få till det lite bättre. Man sätter dit den där extra växten som man känner saknas eller den där grenen man tror kan bidra till lite extra djup.

    Klicka på bilden för större version

Namn: a.jpg
Visningar: 122
Storlek: 211,5 KB
ID: 2350032 Klicka på bilden för större version

Namn: b.jpg
Visningar: 95
Storlek: 144,7 KB
ID: 2350033 Klicka på bilden för större version

Namn: c.jpg
Visningar: 88
Storlek: 183,5 KB
ID: 2350036 Klicka på bilden för större version

Namn: d.jpg
Visningar: 90
Storlek: 181,4 KB
ID: 2350034 Klicka på bilden för större version

Namn: e.jpg
Visningar: 88
Storlek: 187,4 KB
ID: 2350035 Klicka på bilden för större version

Namn: f.jpg
Visningar: 86
Storlek: 242,8 KB
ID: 2350039 Klicka på bilden för större version

Namn: g.jpg
Visningar: 87
Storlek: 209,3 KB
ID: 2350037 Klicka på bilden för större version

Namn: h.jpg
Visningar: 84
Storlek: 264,7 KB
ID: 2350038

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Så snyggt! Vet inte hur många gånger jag sagt det men det är verkligen så snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jisses... måste jag säga, ytterligare en gång. Otroligt fint!

    Jädrar vad många snygga kar man har fått njuta av här på forumet idag!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Karet utvecklar sig fint även om jag känner att jag inte har hundra kontroll på balansen mellan växt och alg.

    Vad gäller fiskvalet så får jag säga att jag, trotts en lite halvt fördomsfull och skeptisk inställning till denna fisk, totalt har vänt på den fronten. Betta Splendens är en fisk med stor personlighet och ett rörelsemönster/beteende som skiljer sig stort från många fiskarter (känns ibland mer som en orm eller en ödla än en fisk) Den är dessutom näst intill helt orädd av sig. Det gäller att vara observant när man klipper och ansar så att jag inte nyper han i nosen.

    Håller tummarna för att jag kan bibehålla balansen i karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3464.jpg
Visningar: 125
Storlek: 209,3 KB
ID: 2349226

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3455.jpg
Visningar: 104
Storlek: 249,1 KB
ID: 2349227

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke L
    Det är mycket snyggt. Gillar speciellt rötterna med mossan på samt känslan av djup som du skapat under dessa. Bra jobbat!
    Ja det är extra kul när man har siktet lagt på att åstadkomma en specifik sak, som i detta fall ett djup i karet, för att sedan känna att man faktiskt lyckades.

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Visionen med växtkaret växer sakteligen fram. Fick dessutom förmånen att få addera några helt underbara växter i veckan, faktiskt så kan man bli lika lycklig över en ny växtart precis som om det vore en fisk. Det var två olika varianter av Bucephalandra som flyttade in.

    Christian Brams bloggar om
    Bucephalandra:



    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Det är mycket snyggt. Gillar speciellt rötterna med mossan på samt känslan av djup som du skapat under dessa. Bra jobbat!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Så snyggt!
    Tack Pia, har kanske en temp lösning till ditt kar. Hör av mig på PM.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Så snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Visionen med växtkaret växer sakteligen fram. Fick dessutom förmånen att få addera några helt underbara växter i veckan, faktiskt så kan man bli lika lycklig över en ny växtart precis som om det vore en fisk. Det var två olika varianter av Bucephalandra som flyttade in.

    Christian Brams bloggar om
    Bucephalandra:



    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 15 January 2016, 20:57.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Tillväxten i diskuskaret stagnerade i vintras vilket resulterat i att karet inte längre har riktigt den där looken som jag gillat med det. Skälet är ganska enkelt, i min strävan att få ett kar helt utan tillsatser så slutade jag även med växtnäring. Det fungerade ett bra tag men efter några månader så kom konsekvenserna genom att tillväxten stagnerade och den krispiga looken på gigantean försvan.

    Började åter med PMDD för ca fyra veckor sedan, det tog några veckor men nu växer det åter som det bör. Bevsligen så kan jag köra karet med den så begränsade belysningen som jag har men inte utan växtnäring. Tur att PMDD är billigt eftersom karet sväljer ca 90 ml per PMDD flaska per vecka.

    Som en konsekvens av detta så har mitt lite bösiga parti till höger i karet sunknat till lite men eftersom jag nu även har växtkaret så har jag en enorm tillväxt av Heteranthera zosterifolia. Klipper ned denna varje vecka. Den har visat sig vara perfekt som delvis bottentäckare i diskuskaret där den mår finfint men växer betydligare långsammare än i växkaret som ju har betydligt bättre förutsättningar för växter på alla sätt och viss.

    Har även satt en del Bolbitis heudelotii på röttern vilket skär fint med sin lite mörkare gröna färg.

    Min förhoppning nu är att karet åtefår sin ”glans” inom loppet av 3-4 veckor.

    Vad gäller citronerna så har dessa ännu inte färgat ut så tankarna har gått mot att låta dessa få flytta till något annat hem men jag vet å andra sidan hur snyggt det kan vara när de väl har färgat ut så jag ger dom nog lite mer tid.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Toppenfin sekvens på filmen där!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag tror det var någon sådan, lite mindre och spetsigare Anubias jag band på de här rotdelarna, på bilden.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Japp, den där krispiga looken är verkligen fin, när det finns en hel del grenar med gröna löv och små plantor som fortfarande är gröna.
    Jag har funderingar på att binda någon småbladig Anubias på vissa grenar just för att åstadkomma den känslan, men jag gillar i och för sig den bruna, multna lövbeströdda känslan.
    För den där riktiga känslan så skulle man försöka hitta en växt med en liten annan look en anubias, kanske den största och spetsigaste varianten som tex Anubias Barteri?

    http://godhemszoo.se/index.php?route...product_id=803

    Ta en titt på nedan film, ca 40 minuter in och filmen och fem minuter framåt. Den mixen av brunt och grönt är skitsnyggt. Har sett en del filmer också där det fortfarande sitter gröna skott på träden i vattnet med lite formen av eklöv.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...