Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Lämna en kommentar:
-
Otroligt vackert, Tommy. Ett gäng harmoniska diskusar som gruppar. Helmysigt filmat. Blir det inte jobbigt utan stativ till din iPhone? Gissar att du får kramp [emoji6]Lämna en kommentar:
-
-
Ett projekt som detta kan ju bli hur dyrt som helst men går också att lösa för en överkomlig prislapp. Jag har ansträngt mig för att just få till ett low-tech men också hålla nere kostnaderna. Många har säkert en hel del sötprylar som man kan användas, men om det inte är fallet så är ju vår hobby verkligen köparens marknad när det gäller begagnat, det finns massor av begagnade prylar att köpa för relativt lite pengar. (Trist dock när man vill sälja utrustning, man får inte ett smack för det men det är en helt annan sak).
När det gäller det levande så finns det även här massor att köpa privat, allt från levande sten till koraller. Just när det gäller koraller så är det många som säljer fraggar för under hundralappen.
Just mitt projekt tror jag har kostat runt 3000kr och där det som framförallt drivit kostnader är saltspecifik utrustning så som saltmätare och vattentester (bara dessa två kostade drygt 1000kr).Lämna en kommentar:
-
-
[QUOTE=Tommy Vestlie;1740166]
Inte alls kaxigt inlägg Inger utan snarare ett bra inlägg som beskriver hur du tänker, det är precis sådana inlägg som jag gillar, det är för mig utvecklande och få ta de av hur andra tänker. Just i detta fallet så är jag dock inte riktigt enig med dig men så måste det ju få vara ibland
//IngerLämna en kommentar:
-
[QUOTE=Inger H;1740065]Nu tänjer jag en liten bit till Tommy. Jag tänker lite som så (förmodligen tänker jag kanske fel nu), att som så (mina egna funderingar återigen), att ju mer vi lägger oss i ju mer osäkra blir våra fiskar, både när det gäller fortplantering och jakten på föda (som dom naturligt måste fixa själva, enligt mig då) Självklart är det kul när våra fiskar blir "tama", men personligen vill jag inte alls ha några tama fiskar .
Återigen endast enligt Inger .
Citerar mig själv här Tommy.
Lite väl kaxigt inlägg av mig, som inte alls är speciellt kaxig av mig. Det jag vill ha sagt med att, "vill inte alls ha några tama fiskar" - med det menar jag, att självklart så vill jag inte att dom blir skrajsna när jag går förbi karet eller att dom blir rädda vid matning, eller när jag är i karet och donar lite. Äh, du fattar vad jag vill ha sagt Tommy .
//IngerLämna en kommentar:
-
Halloj Tommy!
Sicket väder vi har nu, va?
Sitter här och funderar lite på dina discusar som leker... Vet att det diskuteras intressanta spörsmål som handmatningens vara eller inte vara, vilket jag för min del inte har några direkta åsikter om - sååå, jag tränger mig på lite och spånar vidare på de "uppätna äggen".
Jag funderar på det faktum att äggen faktiskt sitter några dagar, och sedan, vips är dom borta...
När man studerar discus och vid upprepande tillfällen ser äggätning, sker detta i regel ganska omedelbart. Ett vanligt scenario är att hanen, istället för, eller direkt efter befruktning är där och nappar i sig av rommen. De gånger jag själv kikat på detta beteende - vilket har hänt vid flera tillfällen med några par - är det hanen som är boven.
Så mina tankar kretsar kring att du faktiskt inte har sett någon av dom äta upp äggen, vilket öppnar för några andra möjliga faktorer och frågor.
Har du sett om befruktningen har tagit, och att rommen efter ett par dagar fortfarande ser fräsch ut, kanske till och med att man kan skönja lite "liv" i kornen? Det kan ju vara så oturligt att just det ställe där de leker har lite för hårt vattenflöde - men detta är osannolikt, skall medges.
Om befruktningen inte riktigt lyckas, av en eller annan anledning, avstannar ju helt naturligt leken av sig själv - de går och "suger och pockar" på romkornen för att avlägsna de korn som inte är befruktade. Detta kan lätt misstagas för att de äter upp äggen.
En annan faktor kan vara att äggen faktiskt kläcks och att de inte riktigt klarar av att sätta sprattlarna på något bra ställe (därav min fråga om detta i ett tidigare inlägg), och att de tappar sprattlarna, som om de inte fästs på ett bra sätt omedelbart utsätts för andra fiskars aptit, eller att föräldrarna inte hittar dom.
Nästa gång de leker, så kolla hur långt utvecklingen når i romkornen - du ser små utstickande vickande "svansar" redan efter ett par dagar. Då vet du att befruktningen tagit, och kan (förhoppningsvis) ta någon av dom på bar gärning om det är uppätning det handlar om - eller kanske se om det är placeringen av sprattlarna som gör att leken inte riktigt når fullbordning.
Jaja, skit samma, det är sommar nu och vi har la annat att tänka på förmodar jag - det här var bara några funderingar som snurrade runt i skallen, med en god öl i näven och ett jädra gôtt väder!
Ha det fortsatt underbart nu!
Tack för toppenbra tankar/kunskap Mats. Paret lekte för fjärde gången igår kväll (dem gör banns mig inget annat ) så skall försöka vara lite extra observant nu för att se vad det är som egentligen händer.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: