Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Lite skillnad i hur det två filtren är konstruerade. JBL filtren är egentligen bara en stor cylinder helt fylld med filtermassa. Så fungerar inte fx6. Men att det går att förbättra Fx6 från fabrikskonfig till betydligt bättre är det inget snack om.Lämna en kommentar:
-
Har precis avslutat rengöring av två av fyra filter och måste bara få säga att JBLs filter är sjukt underskattade. Nu har jag två JBL e1501 och två FX6or och ja visst så snurrar FX6orna mycket vatten men dom har trots det inte i närheten av den filtreringsförmåga som JBL filtren har och dessutom till ett betydligt bättre pris. Skulle jag göra om karet idag så hade jag nog skippat FX filtren helt och istället kört med fyra JBL e1901.Lämna en kommentar:
-
Har precis avslutat rengöring av två av fyra filter och måste bara få säga att JBLs filter är sjukt underskattade. Nu har jag två JBL e1501 och två FX6or och ja visst så snurrar FX6orna mycket vatten men dom har trots det inte i närheten av den filtreringsförmåga som JBL filtren har och dessutom till ett betydligt bättre pris. Skulle jag göra om karet idag så hade jag nog skippat FX filtren helt och istället kört med fyra JBL e1901.Lämna en kommentar:
-
Landade toppenbra i karet. De stimmar dessutom fortfarande vilket ger känslan av att beskåda ett sillstim i havet (har haft förmånen att göra det ett antal gånger under dyk på här på västkusten)Lämna en kommentar:
-
Citrontetror har vi ett stort stimm av i ett av jobbkaren, skitfina! Grattis till dessa, kommer bli hur bra som helstLämna en kommentar:
-
Diskuterat lite här hemma och det känns som att ett nytt projekt växt fram. Vi har båda pratat till och från om hur kul det vore att testa på att "skejpa" ett växtkar så nu kommer det nog bli så. Vi gjorde ett tappert försök för ett år sedan med ett Fluval Edge kar, ett fantastiskt vackert designkar som passade väldigt väl här hemma men som ju är helt omöjligt att jobba med om man vill göra något lite mer avancerat.
Blir inget stort kar den här gången heller eftersom den plats där det skall stå inte tillåter något stort. Just nu går tankarna på ett 54 liters Optiwhite men inget är ristat i sten så om någon är sugen på att dela med sig av erfarenheter kring ett projekt som detta så tas de tacksamt emot
Troligen kommer projektet genomföras på bekostnad av saltnanot men det känns helt OK.Lämna en kommentar:
-
-
Såg fick det faktiskt bli, har väl pratat om det i typ sex månader . 3 styck fick därför följa med hem idag. Koppning pågår.Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Låter bra. Ska bli roligt att se bilder på ett stim med 30 st. Jag har tittat på dem också men det har inte blivit något innan.Lämna en kommentar:
-
Idag är inte det inte vilken dag som helst, det är nämligen kopparedagen . Det var ett tag sedan sist men idag fylldes en påse med 30 nya familjemedlemmar som fick följa med hem.
Vad det blev, jo det blev 30 stycken Citrontetror som nu stimmar lite fräckt i karet.
Skall bli kul att se om detta blir som jag visualiserat att det borde bli eller om hjärnbalkens visualiseringsförmåga misstagit sig
Fortsättning följer ...Lämna en kommentar:
-
Nu när du säger det så har jag ett minne av det, att du pratat om det för bra länge sen. Julklapp till dig själv kanske?Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar: