Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ElinR
    svarade
    Jag gillar också ditt kar.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Även denna kväll har gått i akvaristikens tecken. PH kontrollern larmade när jag kom hem, det var dags för den månatliga kalibreringen av proben.

Fick köpt en del Anubias på vägen hem så fas ett av 120 karets ommöblering nu slutförd. Rekommenderar starkt Godhems Zoo, växterna är visserligen lite dyrare men superb kvalitet.

[ATTACH=CONFIG]72846[/ATTACH]

I diskuskaret fick e1501 idag en lillebror i form av e901. Valde att använda strilrör även för detta filter. Utsugen är nu i höger respektive vänster hörn.

[ATTACH=CONFIG]72847[/ATTACH]

L177 lever fortfarande, ser det som en framgång
    Fick fem minuter över på kontoret, kors i taket, så det blev en snabb vända in på Zoopet. Spanar lite egocentriskt in bilden på det egna karet och måste säga att jag faktiskt är rätt nöjd. Gillar mitt kar, visst får man säga så även i jantelagens Sverige

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Fortsatt exprimenterande med foder till L177 men ingen jätteframgång än så länge. Hen är dock aktiv såväl sista timmarna innan ljuset släckts samt efter det att ljuset släcks så äter det gör nog hen.

Planen var att införskaffa en Amanogrupp till 120 karet idag eftersom det nu har en del växter men de var tyvärr slut, nya kommer in i morgon. Både torsdag och fredag kväll bokade så möjligen blir till helgen istället.

Fyllde även på med körsbärsräkor i diskuskaret, tack för maten sade familjen diskus

I övrigt så tuffar allt på, känns helt rätt med förstärkningen i form av ett e901, gott med extra kraft eftersom jag matar en del.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Även denna kväll har gått i akvaristikens tecken. PH kontrollern larmade när jag kom hem, det var dags för den månatliga kalibreringen av proben.

Fick köpt en del Anubias på vägen hem så fas ett av 120 karets ommöblering nu slutförd. Rekommenderar starkt Godhems Zoo, växterna är visserligen lite dyrare men superb kvalitet.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1928.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,6 KB
ID: 2164900

I diskuskaret fick e1501 idag en lillebror i form av e901. Valde att använda strilrör även för detta filter. Utsugen är nu i höger respektive vänster hörn.

Namn: IMG_1932.jpg
Storlek: 226,2 KB
ID: 2164901

L177 lever fortfarande, ser det som en framgång

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Efter att ha hållt sig undan i ca två dygn så blev det idag för tråkigt. Nyfikenheten tog över efter rädslan så nu utforskas det nya hemmet. Är fortfarande något reserverad för de stora platta fiskarna som nyfiket vill kolla på nykomlingen men det lär snart gå över.

Namn: L177.jpg
Storlek: 185,0 KB
ID: 2164857

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Hade du haft en razorbelysning med pintjockt med dimbara LEDs så hade du bara tonat ner till ett nattläge och fortsatt gluttat......
    Ovärderligt

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Hade du haft en razorbelysning med pintjockt med dimbara LEDs så hade du bara tonat ner till ett nattläge och fortsatt gluttat......

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Äntligen börjar L177 att röra på sig, våga sig fram och leta mat. Tommy sitter som på nålar på första parkett, hoppas, hoppas att jag skall få denna varelse till att trivas hos mig. Vad tror ni händer då? Jo då släcks den förbaskade belysningen. Fortsättning följer således först i morgon.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Sitter äntligen ned med en kopp kaffe, nästan allt hanns med men som vanligt så köpte vi lite för lite växter. Får bli en sväng till Godhems till veckan (har stängt på söndagar) som har stans i särklass bästa Anubias Petit och Anubias Nano.

L177 fortfarande en blyg varelse, känns som att de första veckorna kommer vara kritiska för om jag kommer lyckats få denna varelse att trivas eller ej.

Nu när 120 karet fått sig en duvning så är det nog läge att införskaffa et gäng Amanos även till detta kar.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Hög arbetsbelastning i kombination med många aktiviteter på fritiden gör att utrymme för akvaristiken varit något begränsat på senaste. Känns därför bra att vi idag valt att dedicera delar av dagen till just våra kar.

Tanken är som följer:
    Inköp av nya rötter och växter till 120 karet för att sedan möblera om detta. Är ett kar som fått leva lite i skuggan av de övriga karen. Skall bli ändring på det idag. Även detta kar har ju en stor potential.

Inköp och plantering av ytterligare växter till nano karet.

Inköp av ytterligare några fiskar och räkor till nanokaret.

Inköp och plantering av några ytterligare Anubias till 240 karet. Detta för att ersätta några Anubias Petit som fick byta bostad till nanokaret.

Nanokarets filter "brummar" för tid till annan, skall se om jag kan hitta en lösning för att minska detta.

Allt avslutas med söndagens ordinarie akvariskötsel.

Ovan en målsättning, glad om vi hinner med hälften.

Avslutar med två styck PS:

PS1: Ser väldigt sällan körsbärsräkorna i 240 karet så tvekar ibland på om det verkligen finns några kvar, hittade dock häromdagen en individ på ca 3-4 mm så det finns uppenbarligen några som förökar sig.

PS2: Visst har Wikipedia en underbar beskrivning av Akvaristik:
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Mr Woods
    svarade
    Den passar bra där!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ingen vidare sådan men trots det en första bild på denna enligt uppslag svåra skönhet.

Namn: IMG_1918.jpg
Storlek: 189,1 KB
ID: 2164827

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Vad blev det för invånare då? Nyfiken ju

och sen vill vi ha bildbevis
    En L177 fick flytta hem igår. Bildbevis följer så fort ett fotoögonblick ges

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Vad blev det för invånare då? Nyfiken ju

och sen vill vi ha bildbevis

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kalla det gärna dålig planering, för det är nog vad det är med tanke på att jag just konstaterade att jag inte kommer vara hemma när ljuset i karet tänds och därmed inte heller kommer kunna avgöra konditionen på vår nytillkomna invånare (och troliga utmaning) förrän i kväll.

Konstaterar även att jag kandiderar på posten som världsmästare i långa meningar.

Har nu även bestämt att 120 karet skall genomgå en extreme makeover i morgon när tid faktiskt finnes.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...