Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    En liten fråga, Tommy: hur beter sig paret gentimot varandra när leken är fullbordad - arbetar dom som ett team, eller blir det smågruff dom sinsemellan?
    Om det finns "gruff"-tendenser, vilket kan bero på många faktorer, brukar leken bli obalanserad, uppäten eller liksom bara avtynande.
    Som många discuskunniga redan påpekat, kan det ta ganska många lekar för vissa par innan ett ordentligt lekbeteende har etablerats.
    Soon, Tommy, soon!
    Tycker verkligen att de agerar som ett team både före, under och efter lek. Matar lite försiktigt även under lek eftersom min första prio är friska och glada fiskar i ett friskt kar och inte att få yngel. Har lite tänket att vill det sig så vill det sig . Leken är vid vänster kortsida och jag matar vid höger kortsida. De växeldrar då om att äta. Alltid honan först sen när hon fått några munsbitar i sig så är det full fart tillbaka till äggen för att entlediga hanen som då kommer och äter en kort stund. De växeldrar även om att fösa bort de andra om de blir för närgångna även om jag upplever att hanen drar största lasset med just detta.

Det är flera som vill vara med att leka dock. Inte alls ovanligt att flera av de andra diskarna skakar mot honan i paret

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tredje gången gillt blev tredje gången uppätet så ikväll blir det vattenbyte en dag efter schema.
    En liten fråga, Tommy: hur beter sig paret gentemot varandra när leken är fullbordad - arbetar dom som ett team, eller blir det smågruff dom sinsemellan?
    Om det finns "gruff"-tendenser, vilket kan bero på många faktorer, brukar leken bli obalanserad, uppäten eller liksom bara avtynande.
    Som många discuskunniga redan påpekat, kan det ta ganska många lekar för vissa par innan ett ordentligt lekbeteende har etablerats.
    Soon, Tommy, soon!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 July 2015, 14:37.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Tredje gången gillt blev tredje gången uppätet så ikväll blir det vattenbyte en dag efter schema.

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Tredje gången gillt...lyckas alltid .

//Inger

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Nu så!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Tredje gången gillt?

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1435685955.631464.jpg
Visningar: 1
Storlek: 332,3 KB
ID: 2172166

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Hur går det med ditt saltkar? Lärt dig något? Kommit nånstans?
    Absolut. Det är uppe och rullar. Igår flyttade det in två turbosnäckor. Läser, chattar och lär mig nya saker varje dag. Riktigt kul!

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Hur går det med ditt saltkar? Lärt dig något? Kommit nånstans?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Råder ingen tvekan om att några kommit överfund med att det här med lek är en riktigt höjdare. Paret som lekt två ggr på kort tid har nu bara några dagar efter sist på nytt påbörjat sin uppvaktning av varandra. Dröjer nog inte länge innan det är dags igen.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Alla ägg borta idag men paret är redan igång och uppvaktar igen. Passar därför på att göra veckans första vattenbyte samt installera ett nytt filter.

Namn: ImageUploadedByTapatalk1435170207.264674.jpg
Storlek: 278,9 KB
ID: 2172140

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Hanen är väldigt mörk, nästan svart den här gången [emoji4]

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Det är ju massor av ägg kvar .

//Inger

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Finns fortfarande en hel del kvar ett dygn senare så lite duktigare har de allt blivit sen förra vändan.

Namn: ImageUploadedByTapatalk1435086005.981144.jpg
Storlek: 360,1 KB
ID: 2172125

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Jahapp och där blev det också en äggkaka mitt i semestertider . Grattis Tommy till kanske små Diskusbebisar .

//Inger
    Håller tummarna men misstänker att de behöver öva ett tag till

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Vill bara chima in med ett litet Hurra! Kul att det "äggas" loss i baljan. Sedan vill vi se filmer på härliga yngelsvärmar!
    Ingen skulle bli gladare än jag över att få filma en yngelsvärm i det egna karet. Känner i magen att det nu bara är en tidsfråga men att de nog behöver få öva ett litet tag till.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...