Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Einarsson
    svarade
    Balansen i plånboken kommer bli ett större problem när du ger dig in på det här.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det är nog smart för din plånbok, saltkar kostar ju 5x mer än sötvattenkar. Koraller och fiskar etc är svindyrt. Hur som helst, åk ner hit http://www.biotedmarin.se/ ! Det är nära för dig och han har SKITMYCKET fina koraller i lager, och fiskar, och kunskap i drivor. :-)
    Bra med några positiva argument till varför starta med ett nano. Jag tänker mest på svårigheten att få balans i ett så litet kar men det löser sig nog .

Tack för tipset. har ju bara 10 minuter till Kungsbacka.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Visst är det smart att som första saltkar börja med ett nano
    Det är nog smart för din plånbok, saltkar kostar ju 5x mer än sötvattenkar. Koraller och fiskar etc är svindyrt. Hur som helst, åk ner hit http://www.biotedmarin.se/ ! Det är nära för dig och han har SKITMYCKET fina koraller i lager, och fiskar, och kunskap i drivor. :-)

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Livet är för kort för att inte prova på nya saker

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0758.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,3 KB
ID: 2172094

Planeringen har därför påbörjats för att sätta upp ett 30 liters saltnano.

Visst är det smart att som första saltkar börja med ett nano

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Det bakomliggandet resonemanget till ovan är:

Att montera alla utblås och insug i den ena kortändan var ur ett njutningsperspektiv verkligen helt rätt. Det skapar en pytteliten bit av en ström flod där det är helt underbart att beskåda en grupp diskus, fiskarna är verkligen fiskar med ett rörelsemönster som jag inte alls upplevde på samma sätt i mitt förra kar.

Men att placera all teknisk utrustning i den ena kortändan för att sedan begära att de skall förflytta ett antal hundra liter 2 meter över till andra sidan för att på så sätt skapa en bottenström åter till den samma kortändan kräver lite kraft. Detta en kraft som min nuvarande filterkonfiguration (2 ggr JBV e1501 samt 1 ggr Fluval Fx6) inte orkar ge.

Genom att komplettera med min Eheim streamer som ger 5000 liter per timme så uppnår jag precis den förflyttning och rörelse som jag vill ha men då med de negativa bieffekterna som jag beskrev i mitt förra inlägg.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Nästa vecka kommer en justering av filtreringen i karet att göras.

Är riktigt nöjd med den rörelse som skapas i karet genom nuvarande konfiguration men det faktum att så stor del av rörelsen skapas genom en streamer och inte ett filter gör att mycket av partiklarna i karet stannar just i karet eftersom streamern blir dominant över filtren. Dvs filtrens insug är svagare än streamerns varpå partiklar har en tendens att ”stanna i strömmen”.

Nästa vecka kommer karet därför att kompletteras med ytterligare ett filter, troligen en fx6a (funderar även på 2078 eller 2080). Streamern kommer då troligen stängas av eller åtminstone strypas.

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Alla ägg är nu uppätna men LSS hanen har bestämt sig för att han minsann skall bli pappa. Sagt och gjort så är han redan igång med att uppvakta honan, skaka och putsa den plats där det bara för 12 timmar sedan satt ett gäng ägg. Kungen gör dessutom samtidigt allt han kan för att uppvakta exakt samma hona.

Kolla på mig, jag kan minsann skaka ännu bättre än han den där.

Grabbar
    ja.. grabbar..

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Kul. Låter som ett normalt manligt beteende [emoji41]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Kul. Låter som ett normalt manligt beteende [emoji41]

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Alla ägg är nu uppätna men LSS hanen har bestämt sig för att han minsann skall bli pappa. Sagt och gjort så är han redan igång med att uppvakta honan, skaka och putsa den plats där det bara för 12 timmar sedan satt ett gäng ägg. Kungen gör dessutom samtidigt allt han kan för att uppvakta exakt samma hona.

Kolla på mig, jag kan minsann skaka ännu bättre än han den där.

Grabbar

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Kul! Var de i lite mindre storlek?
    Han hade lite blandade storlekar så jag valde också lite olika, inbillade mig att det var större chans att jag fick hem olika kön då

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Kul! Var de i lite mindre storlek?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Gott att se Tommy!
    Hur gick det förresten med grenmalarna?
    Jodå Kent fick mycket riktigt hem ett tiotal så tre av dessa fick följa med hem. Ser inte mycket av dem utan de håller sig till karets mörkare kvarter. Letar jag så hittar jag dem så jag har kunnat räkna in dem, alla tre verkar åtminstone fortfarande vara vid livet [emoji6]

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Gott att se Tommy!
    Hur gick det förresten med grenmalarna?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag kan inte nog många gånger påpeka, att med dessa vattenvärden som jag hade då för några år sedan (och fortfarande har), så är nog inte våra Discusar så himla petiga ändå.
    Så himla stolt över dessa bilder (kvalitetsmässigt så är bilderna usla), som du har sett förut Tommy .
    Klart du skall vara stolt Inger, härliga bilder

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...