Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • jozi81
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Ni som har Cupido etc. Har matat dem en hel del med tetrabits för de verkar gilla det skarpt, men med sumpen är det lite anoying med ytavrinningen när maten flyter på ytan. Så jag funderar på. Eftersom Cupidosarna är väldigt duktiga på att plocka mat från botten genom att strila den i munnen, borde jag inte kunna ersätta tetrabitsen med vanliga mal/bottenätar-tabletter, så borde de väl kunna få sig tillräckligt med mat ändå? I kombination med annat ofc, typ frystorkat och frusen mat ibland.

    Men undrar om man kan köra maltabletter som basföda.

    EDIT: Det går säkert hitta granulatfoder som sjunker också, vet att jag hade några sorters diskusbits en gång som var mer fuktiga från början, någon geggabollar man släppte i som sjönk ganska fort ,det lär väl funka det med.

    Sånt här.





    Lär ju funka för småciklider oxo.
    Jag brukar blöta bitsen innan jag matar, samma med basleer som många får hos mig, dom söker i timmar och äter från botten.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det är ju roligaste butiken som finns. Där kan man gå i timmar och ändå så har man missat massor.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ska åka och byta fisken i helgen som jag fick fel. Blir nog att utöka skaran corys som utbyte. Skulle vilja ha ett gäng sterbai blandat med mina trilieatus, lite roligt eftersom de har typ liknande färgtäckning fast inverterad. Schackbräde corystim.

    Dvs åka till Nol vilket är lika roligt varje gång. DD
    Senast redigerad av Einarsson; 03 June 2015, 18:32.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Inget att tacka för

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Härligt. Tack

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Jag har skurit sönder nästan alla täckglas jag har haft till diverse olika projekt och jag har aldrig stött på härdat glas i dom. Så du kan nog garanterat borra

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tror ni täckglas är härdat eller kan jag borra i det? Skulle vilja borra ett hål i ett av glasen precis utanför avrinningen så jag kan sätta returblåset där. Så att ytströmmarna i den delen av karet går bort ifrån avrinningen, så att jag på så vis kan undvika att flytande mat åker ner där i onödan.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ni som har Cupido etc. Har matat dem en hel del med tetrabits för de verkar gilla det skarpt, men med sumpen är det lite anoying med ytavrinningen när maten flyter på ytan. Så jag funderar på. Eftersom Cupidosarna är väldigt duktiga på att plocka mat från botten genom att strila den i munnen, borde jag inte kunna ersätta tetrabitsen med vanliga mal/bottenätar-tabletter, så borde de väl kunna få sig tillräckligt med mat ändå? I kombination med annat ofc, typ frystorkat och frusen mat ibland.

    Men undrar om man kan köra maltabletter som basföda.

    EDIT: Det går säkert hitta granulatfoder som sjunker också, vet att jag hade några sorters diskusbits en gång som var mer fuktiga från början, någon geggabollar man släppte i som sjönk ganska fort ,det lär väl funka det med.

    Sånt här.





    Lär ju funka för småciklider oxo.
    Senast redigerad av Einarsson; 01 June 2015, 18:10.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av jozi81
    Kul att det går bra! Dock tvivlar jag starkt på igånkickningen av K1, svår yta att fästa på och det pratas om månader för bakteriefloran att mogna till sig. Så var försiktig och lita inte på sumpen ännu.
    Mäter med jämna mellanrum, men jag har inte så hög belastning heller, får ändå tänka på att total vattenvolym nästan är 400 liter. Fördelat på typ 20 fiskar av mindre storlek.

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jaha, en kort slutsats om hur K1-moving bed funkar. Jag har matat på ganska jäkla duktigt i ett kar som faktiskt är nytt och helt oinkört filtermässigt. Jag har ingen gång haft mätbar halt av ammo eller nitrit. Så man får väl säga att K1an kcikade igång ganska snabbt.,
    Kul att det går bra! Dock tvivlar jag starkt på igånkickningen av K1, svår yta att fästa på och det pratas om månader för bakteriefloran att mogna till sig. Så var försiktig och lita inte på sumpen ännu.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jaha, en kort slutsats om hur K1-moving bed funkar. Jag har matat på ganska jäkla duktigt i ett kar som faktiskt är nytt och helt oinkört filtermässigt. Jag har ingen gång haft mätbar halt av ammo eller nitrit. Så man får väl säga att K1an kcikade igång ganska snabbt.,

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av roxxor_swe
    Shit va snyggt alla inreder .. detta karet var ju supertjusigt.
    Tack. Men jag har försökt typ 100 gånger innan jag lyckats med något så bra som det här. Tror många gånger det handlar om att bara har stor variation av rötter och så så att man kan pussla ihop det tills det blir bra, och inte vara begränsad med att inte ha några "bra" bitar.

    Lämna en kommentar:


  • roxxor_swe
    svarade
    Shit va snyggt alla inreder .. detta karet var ju supertjusigt.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Då kör jag också på det. Tack.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Jag har 26.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...