Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Micke L
    svarade
    Jag har haft samma problem med corydoras vid flera tillfällen i flera olika kar. Har ingen förklaring till problemet dock. Hade som du har för övrigt friska fiskar och bra vattenvärden. Nu har jag idag köpt fjärlisciklider och sex st corydoras panda till mitt nystartade akvarie, så hoppas på bättre lycka denna gång.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Hittat en till död Cory, jag fattar ingenting. Jag har dock sett att maten jag börjat mata dem med är en gammal burk, den har bäst före som är utgånget sedan typ 4-5 månader tillbaka, kan det vara boven? Vad händer med fiskmat när dne blir gammal?

    EDIT: Angående detta slängde jag den, för att vara på säkra sidan, någon som har bra tips på bra mat till Corys? Några tabletter som ni rekommenderar?
    Om jag inte minns fel så har detta hänt för någon/några tidigare här på Zoopet, men det är några år tillbaka. Jag kommer inte ihåg om det blev någon lösning/förklaring på problemet, men om du har tid kan det kanske löna sig att söka.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hittat en till död Cory, jag fattar ingenting. Jag har dock sett att maten jag börjat mata dem med är en gammal burk, den har bäst före som är utgånget sedan typ 4-5 månader tillbaka, kan det vara boven? Vad händer med fiskmat när dne blir gammal?

    EDIT: Angående detta slängde jag den, för att vara på säkra sidan, någon som har bra tips på bra mat till Corys? Några tabletter som ni rekommenderar?
    Senast redigerad av Einarsson; 13 June 2015, 15:43.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Yep, det är märkligt. Jag ska köpa någon happylife filtermedium, det finns lättillgängligt i en affär här så börja köra lite med det ett tag, hoppas corydöden stannar.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Hahaha. Det har jag gjort varje dag nu sen de började dö. Jag började dock med vattenbyte när jag såg dne första. Så jag kanske lagade problemet då. Men fiskanra fortfarande tog skada av det.
    Hmm kan ju vara så fast jag tror i och för sig inte att en nitritspik bara försvinner vid första vattenbytet utan det tar tid och ett antal byten så då borde du sätt det på mätningarna.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Ha ha inta matningar utan mätningar?
    Hahaha. Det har jag gjort varje dag nu sen de började dö. Jag började dock med vattenbyte när jag såg dne första. Så jag kanske lagade problemet då. Men fiskanra fortfarande tog skada av det.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag matar bara en gång om dagen, pyttalite mat. : ) Ja det är i det nya.
    Ha ha inta matningar utan mätningar?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Hur lång tid mellan mätningarna? Är det i det nystartade karet?
    Jag matar bara en gång om dagen, pyttalite mat. : ) Ja det är i det nya.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Inte vad jag kan se. Eller tro, pumpen dunkar ut 2000 liter/h så det är en gansak rejäl jetstråle som snurrar runt vattnet. Kankse smög in en nitritspik eller något vid något itllfälle emellan mina mätningar, som gjorde att några av dem tog så pass mkt skada av att de inte överlevde mer än några dagar till?
    Hur lång tid mellan mätningarna? Är det i det nystartade karet?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Kan det finnas något skäl till en försämrad bottencirkulation som skapat sämre förutsättningar på någon plats i karets botten? Något dött eller matrest som ligger gömt där cirkulationen inte når?

    Spånar bara hej villt.
    Inte vad jag kan se. Eller tro, pumpen dunkar ut 2000 liter/h så det är en gansak rejäl jetstråle som snurrar runt vattnet. Kankse smög in en nitritspik eller något vid något itllfälle emellan mina mätningar, som gjorde att några av dem tog så pass mkt skada av att de inte överlevde mer än några dagar till?

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Märkligt.. Senaste 4-5 dagarna har jag bytt vatten 2 gånger typ 25%. Men 4 Corys har dött under tidsspannet.. Alla andra fiskar, cikliderna etc, mår bra. Jag har inga mätbara värden av någonting och jag matar extremt sparsamt.

    Sjukt märkligt.
    Kan det finnas något skäl till en försämrad bottencirkulation som skapat sämre förutsättningar på någon plats i karets botten? Något dött eller matrest som ligger gömt där cirkulationen inte når?

    Spånar bara hej villt.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Märkligt.. Senaste 4-5 dagarna har jag bytt vatten 2 gånger typ 25%. Men 4 Corys har dött under tidsspannet.. Alla andra fiskar, cikliderna etc, mår bra. Jag har inga mätbara värden av någonting och jag matar extremt sparsamt.

    Sjukt märkligt.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    bra tips! får kolla där.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Jag vet inte riktigt vad du söker men vadd finns att köpa på metervara i tygaffären. Olika tjocklekar finns. Jag använder ett tunnare som jag klipper till och byter varje vecka i juwelfiltren. Hittar man dessutom en sysax som klipper sicksack är de toppen att klippa vadd med.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Funderar också på att börja köra lite torvgranulat i sumpen, har ph 7.5 ungefär men kanske hade gynnat de flesta firrarna om man kunde komma ner runt 6an.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...