Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Om man nu ändå skall en sväng till Tony, finns där några andra Zoo affärer i området värda att besöka?
    Tycker det är lite dåligt med det här uppe. Finns ju en rolig snubbe som har en liten butik i sin källare i närheten av Tony, har glömt vad stället heter, men det är mest roligt för att han har en papegoja i butiken som sitter och snackar skit.

    Men du får ju köra det obligatoriska stoppet i Nol?

    EDIT: Stavres Zoo tror jag det heter det jag yrade om.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Om man nu ändå skall en sväng till Tony, finns där några andra Zoo affärer i området värda att besöka?

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Det kan det vara, det är en sån jag har.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag har en tunze nano ( Turbelle® nanostream® 6015) också och jag hör den inte alls, kankse är något fabriksfel på din?

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Det streamern som bullrar, det gör den även i akvariet. Jag trodde den skulle vara tystare, det är en Tunze nano.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Spook
    Perfekt! Hos mig låter avrinningen över kammen lite, lite men det är ett harmoniskt ljud. Streamern i sumpen är det som stör, jag ska prova en annan lösning inom kort.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Ja jag kan tänka mig att en streamer blir ganska kraftfull i en så pass liten vattenvolym. Jag kanske kommer behöva ha en streamer i karet också för att få runt vattnet lite, får väl se. Kommer även ha en luftpump som pumpar syrestenar eller något i sumpen så den kan arbeta effektivt.

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Perfekt! Hos mig låter avrinningen över kammen lite, lite men det är ett harmoniskt ljud. Streamern i sumpen är det som stör, jag ska prova en annan lösning inom kort.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Känns som att det kommer få bli några tetror också eller något.

    Koppartetra eller Kolglöd kanske.. Hum hum... Eller ska man fisksoppa det litegrann och 2-3 olika sorters tetror.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tror jag börjar utan att göra något alls och se vart det tar mig. Sen har jag dock lite delar över så jag kan göra ett strilrör om jag skulle vilja men ju mer böjar och "hinder" ju mindre flöde blir det ju från pumpen.'

    edit: kanske måste rikta något mer neråt i karet dock eftersom avrinningen är längst upp.
    Senast redigerad av Einarsson; 06 May 2015, 19:12.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Tror du har tillräckligt ändå. Frågan är om flödet ifrån detta utblåset kommer vara tillräckligt. Ska ju vara typ 2000 liter/h. Får väl se sen, det viktiga är ju att det inte blir några deadspots i vattnet.

    Sen skulle jag vilja ha runda stenar som dekoration, tror även jag ska blanda sanden på vissa ställen med typ engelsk sjösten eller småsten för att få ne lite mer "dynamisk" botten.
    Ser jut ut att vara ett bra tryck. Hur tänker du fördela det, ett plattare munstycke eller kanske strilrör?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Har gjort det så många gånger nu, dvs åkt och köpt ett ytterfilter

    Nej seriöst: kul att följa ditt bygge.

    (skulle faktiskt kunna tänka mig ännu mer tryck i mitt kar men har inte plats för fler filter)
    Tror du har tillräckligt ändå. Frågan är om flödet ifrån detta utblåset kommer vara tillräckligt. Ska ju vara typ 2000 liter/h. Får väl se sen, det viktiga är ju att det inte blir några deadspots i vattnet.

    Sen skulle jag vilja ha runda stenar som dekoration, tror även jag ska blanda sanden på vissa ställen med typ engelsk sjösten eller småsten för att få ne lite mer "dynamisk" botten.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Haha ja eller hur. :P Det har varit mycket att göra och så, det är helt klart mycket smidigare att åka och köpa ett ytterfilter och vara igång på 15 minuter. Istället tar det mig typ 4 dagar konstant mekande. Men men, hoppas det blir bra i slutändan. Ska bara få hit avrinningsbox som sagt. :/

    Sen är Spook räddaren i nödan som skickar precis lagom mängd K1-material till mig. Asbra.

    Sen lite hornsärv till första facket och lite filtermatta eller luftfilter att sätta emellan facken så skiten håller sig där det ska. Sen är det nog typ bara inredningen klart.
    Har gjort det så många gånger nu, dvs åkt och köpt ett ytterfilter

    Nej seriöst: kul att följa ditt bygge.

    (skulle faktiskt kunna tänka mig ännu mer tryck i mitt kar men har inte plats för fler filter)

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Haha ja eller hur. :P Det har varit mycket att göra och så, det är helt klart mycket smidigare att åka och köpa ett ytterfilter och vara igång på 15 minuter. Istället tar det mig typ 4 dagar konstant mekande. Men men, hoppas det blir bra i slutändan. Ska bara få hit avrinningsbox som sagt. :/

    Sen är Spook räddaren i nödan som skickar precis lagom mängd K1-material till mig. Asbra.

    Sen lite hornsärv till första facket och lite filtermatta eller luftfilter att sätta emellan facken så skiten håller sig där det ska. Sen är det nog typ bara inredningen klart.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Går inte höra det obefintligt ljudet (uhm..) här dock för att returen plaskar här då den inte är under vatten nu pga låg vattenvivcå.

    http://www.youtube.com/watch?v=9beyXhXqC_o
    Nice när tar du emot beställningar för leverans nu när du har en prototyp upp och rulla?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Går inte höra det obefintligt ljudet (uhm..) här dock för att returen plaskar här då den inte är under vatten nu pga låg vattenvivcå.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...