Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Min hardscape. Lite småpill kvar men måste säga att jag är jäkligt nöjd. Stenen uppe i mitten kasnke jag tar bort sen dock den är mest där för att hålla roten nere sen. :-)

    Nu börjar det stora jobbet, förbereda och plantera allting, kommer ta ett antal timmar, men det är roligt!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja jag löste det till slut med sanden. :-) Sopkvasten funkade perfekt för att få upp det sista.

    Bluewing: Ja man grejar ju fram & tillbaka och provar lite och samlar på sig erfarenhet av vad som funkar etc. Typ mina hörn rök ju nu efterosm ett inte ens användes och det andra var lite jobbigt att administrera, typ såm fiskar kunde ta sig in där och fastna etc, inte så bra.

    Sen som sagt märkte jag ju nu att min tomma bottne inte är nödvändig längre med hur skötseln sker nu för tiden, så då behöver jag inte det längre.

    Men som du säger, nu blir det förhoppningsvis en directors cut som får vara ett tag eftersom det är mykcet "dyrare" setup nu. Innan vare bara sand och grejar, nu är det ju riktigt subtrat och mycket växter som kostar pengar. Så förhoppnignsvis blir det bra nu och fortsätter vara bra (så jag inte dödar växterna eller något ).

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Nu är det lite försent men mitt tips är att när man skall skyffla ut grus ur ett kar och vill slippa att få med skitigt vatten så använd en kattspade eller vad de heter, de är mycket bra till detta dock inte till finkornig sand.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Nu du blåvinge. Nu är allting hemma inkl växter och allt. Kommer bli en rolig helg.
    Är lite avundsjuk på ditt fixande. Det där är lite favoritkänsla för mig när man står med växter och annat och så ska man få till det . Men det har varit en del rescaping i det karet nu va? Är det sista grejen på ett tag nu? Lite Directors Cut?

    Lämna en kommentar:


  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Ja jag försökte en del med den tekniken också. Men nu har jag fåt bort det mesta så det bara är smulor kvar och det får helt eknelt vara kvar, det går inte få bort varenda gruskorn utan att kunna spola rent det utomhus med slang eller dylikt.
    För sent kanske, men annars borde en 'industridammsugare' eller våtdammsugare fungera perfekt. Gör ingenting om det skulle vara lite vatten kvar heller.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja jag försökte en del med den tekniken också. Men nu har jag fåt bort det mesta så det bara är smulor kvar och det får helt eknelt vara kvar, det går inte få bort varenda gruskorn utan att kunna spola rent det utomhus med slang eller dylikt.

    Lämna en kommentar:


  • JiBe
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Ingen som har en magisk genious idé hur man får ur allt grus ur ett stort kar? Eller är det bara skopa skopa till sista gruskornet?
    Har du vatten i karet och lite grövre slang så går det ju att suga upp det. Men det tar ju lite tid iofs...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Kom på att man kan använda en sopkvast och tillhörande skopa för att få upp allt det sista.

    Får bara fundera ut ett lämpligt sätt att förklara för tjejen varför sopkvasten är försvunnen.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ingen som har en magisk genious idé hur man får ur allt grus ur ett stort kar? Eller är det bara skopa skopa till sista gruskornet?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Håller med! De har galen flytkraft. Man kan försöka koka så mycket det går också så blir det bättre. Men man får som du säger hålla nere dem rejält om de ska stanna.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Speciellt om det är Redmoore, de har en tendens att ta en jäklens tid på sig innan de vill sjösättas på riktigt...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Haha yep, hög tid. Jag brukar binda fast dem i något tungt, typ sten, som jag skjuter ner under bottensubtratet.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Har du blötlagt rötterna? Annars är det nog hög tid nu...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hade jag vetat hur kul det är att tömma ett 350 liters akvarie på all sand så hade jag nog funderat över det här projektet några gånger till...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nu du blåvinge. Nu är allting hemma inkl växter och allt. Kommer bli en rolig helg.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...