Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    En cool fiskhållning är en garanti för fortsatt njutning. Låter genomsunt resonerat Einarsson.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jaha, en liten uppdatering och milstolpe efter nästan 100 sidor i denan tråden. Nu har jag inga diskusar kvar, de har flyttat utan just nu har jag bara Corys och Cupidos. Kör lite lugnare med hobbyn atm.

    Men men! Det finns en bra grej med det också, jag har haft problem lite med att hålla maten sjunkande så den inte åker in i avrinningen och ner i sumpen, men nu insåg jag att eftersom alla fiskar jag har faktiskt äter ifrån botten så borde jag kunna köra uteslutande med maltabletter etc nu egentligen. Det är ju alltid något. ^^

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Okay, tack för ditt svar. Jag förstår.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Einarsson, blev nyfiken när du skrev "vattentunna att förbereda vatten i". Skriver du något om det i denna tråd, isf vilken sida? Försökte hitta något om det men tröttna leta efter att läst igenom 13 sidor och såg att det var 98...phu.
    Går själv i Diskus funderingar, skulle vara kul att prova.

    Jag använder inte tunna att förbereda vattnet i nu, mitt vatten har alltid varit tillräckligt bra men sen jag flyttade har det blviit sämre och då skulle jag behöva tunna. Men har ingen plats för det så därför får diskusarna flytta. Men ibland kan det vara bra att förbereda vatten i en tunna innan vattenbyten, det gäller ju många fiskarter dock beroende på hurdant kranvatten man har.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Einarsson, blev nyfiken när du skrev "vattentunna att förbereda vatten i". Skriver du något om det i denna tråd, isf vilken sida? Försökte hitta något om det men tröttna leta efter att läst igenom 13 sidor och såg att det var 98...phu.
    Går själv i Diskus funderingar, skulle vara kul att prova.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av tonpet

    Kan inte bara titta och läsa med ett leende från öra till öra utan att skriva nått, för de e du värd. Det blev skit bra Einarsson. Väldigt snyggt

    Tack! Det är roligt när saker faller väl ut.

    Lämna en kommentar:


  • tonpet
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Har funderat länge och väl på att sätta någon gardin eller något framför sumpen så det ser lite snyggt ut när man inte är där inne och röjer. Men idag slog det mig att jag kan ju bara köpa en vanlig jäkla rullgardin och hänga dit, och det blev fan skitbra.
    Kan inte bara titta och läsa med ett leende från öra till öra utan att skriva nått, för de e du värd. Det blev skit bra Einarsson. Väldigt snyggt

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Två fruktansvärt dåliga bilder. Men alltid något på mina små liv. Saknar dock fortfarande honor.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Har funderat länge och väl på att sätta någon gardin eller något framför sumpen så det ser lite snyggt ut när man inte är där inne och röjer. Men idag slog det mig att jag kan ju bara köpa en vanlig jäkla rullgardin och hänga dit, och det blev fan skitbra.

    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag har inte tröttnat så sett. Det är bara allmänt bökigt att göra vattenbyten här och jag har ingen plats att ha vattentunna att förbereda vatten i. Mitt vatten här i nya lägenheten är inte lika bra som i förra så det funkar inte riktigt lika bra med diskusarna i kranvatten.

    Så jag har mitt 300 liters med sump nu, det är det enda, men där behöver jag nästan aldrig byta vatten så då funkar det. Men våran plan är att om 2 år eller något bygga hus, så givet behövs det ju pengar till det samt att jag då i framtiden kommer ha mycket mer plats att utöva min hobby på. Jag vill dessutom inte lägga massa pengar på akvariebyggen nu när jag ändå vet att det "snart" (om man kan kalla 2-3 år snart) kommer behöva brytas ner igen.

    Men jag hade tyckt det varit skitkul att sätta upp ett riktigt stort kar, 1000+ liter med en stor grupp VFdiskus och fixa en rejäääl sump med semi eller automatiska vattenbyten i. Men framtidsplaner det...

    Lämna en kommentar:


  • tonpet
    svarade
    A men.... Nått nytt på G ? Eller har du lessnat, eller nått helt nytt spår ?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nu är karet som denna tråden började med sålt. Man blir nästan lite nostalgisk. Things change.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Finns nog lite bilder bakåt i tråden när jag byggde allting. Jag tillför ju ingen co2 heller så det oroar jag mig inte över med luftpumpen. Sumpen & växterna äter allt dock, matar 3-4 gånger om dagen och har aldrig några mätbara nivåer av ammo, nitrit eller nitrat. Och då göder jag med PMDD nu också för att de få växterna som fanns förtvinade. Byter 50% av vattnet en gång i månaden. Tillför AquaNamin och AquaKraut i maten som innehåller spårämnen (vilket jag gissar tar slut i vattnet när jag nästan aldrig tillför nytt). Frågan är om jag egnetligen behöver byta vatten över huvud taget. Får väl se. Sumpen tuggar upp en enorm biolast dock.

    Lämna en kommentar:


  • joeyk
    svarade
    Har helt missat din tråd Einarsson, jäkligt shysst lösning med k1 mediat i sumpen. Hur funkar den för dig nu? Luftpumpen dränerar inte bort koldioxiden som du märkt av eller? Skulle vara intressant att se en bild på setupen. Gott nytt år!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av staan

    Du kan ju alltid måla kanterna Pia. Men slipa inte utan använd rätt typ av färg.
    Så kan man ju göra med men som jag är lagd så skall jag inte ge mig på det.. Då blir det målarkludd överallt 😂

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...