Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Tack Mats och ICC - jag tycker också att de är vackra. Hanen är riktigt ”biffig”. Jag gör nu så att jag växlar honor så att en får gå med hanen och leka ett par gånger tills han blir för ”på” sedan byter jag så honan som gått i mellankaret får gå med honom ett tag i lillkaret och den andra får vila i mellankaret. Det funkar bra.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Tack Mats och ICC - jag tycker också att de är vackra. Hanen är riktigt ”biffig”. Jag gör nu så att jag växlar honor så att en får gå med hanen och leka ett par gånger tills han blir för ”på” sedan byter jag så honan som gått i mellankaret får gå med honom ett tag i lillkaret och den andra får vila i mellankaret. Det funkar bra.
      Bra strategi!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Hoppas det. Som du skrev till mig tidigare när jag frågade om råd så krävs det att man har en plan om/när jagandet sätter igång. Bra med fler kar alltså!

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av Nando
          ICC - hur funkar det förresten med dina vf-fjärilar? Verkar de känsliga eller ”lätta”?
          De funkar bra, simmar runt och äter typ. Köpte 6 st och har förlorat en förra månaden. Såg ut som om den hade buken, uppsvälld och stod och tryckte i ett hörn vid botten. Försökte inte ens fly när jag kom med håven, så jag....ja.

          De övriga gör inget större väsen av sig. Inga tendenser till lek eller så, de bara är liksom. Inte jätte mycket till färg heller, även om de ibland kan blänka till. När jag såg dina supersnygga fjärilar så ramla polletten ner och det slog mig genast att det är odlade jag ska ha nästa gång. Gäller bara att hitta bra kvalitet som du verkar ha gjort. Köpte du dina i den stora Bromma butiken?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Okej, tack för uppdateringen. Ja, källarbutiken i Bromma är den jag handlat från. Köper alla mina fiskar där.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Ockidocki, misstänkte det

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                Idag såg jag en kakaduahona med frisimmande i storkaret! De är duktiga på att vakta sina små!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6032

                  Nu är jag där igen, med tankar på ett nanokar. Får se om jag ger efter för ha-begäret denna gång...

                  Har för övrigt sett att en av mina gula räkor bär på rom. Det vore roligt om några räkningar kunde klara sig!

                  Funderar även på att omvärdera min tidigare ståndpunkt att de fiskar jag en gång har köpt ska jag också behålla. Mitt mellankar har det ju blivit fisksoppa av och ytterst få av de fiskar som går där skulle jag egentligen vilja ha kvar. Tänker ibland på hur bra det karet kunde passa för en apistogrupp, eller ett gäng fjärilar, om inte all övrig fisk fanns kvar. Kanske borde jag sälja/skänka/lämna tillbaka till butik i den utsträckning det går och sedan välja fisk som jag nu, med lite erfarenhet, vet att jag är intresserad av. Det tål att tänkas på.

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Nu är jag där igen, med tankar på ett nanokar. Får se om jag ger efter för ha-begäret denna gång...

                    Har för övrigt sett att en av mina gula räkor bär på rom. Det vore roligt om några räkningar kunde klara sig!

                    Funderar även på att omvärdera min tidigare ståndpunkt att de fiskar jag en gång har köpt ska jag också behålla. Mitt mellankar har det ju blivit fisksoppa av och ytterst få av de fiskar som går där skulle jag egentligen vilja ha kvar. Tänker ibland på hur bra det karet kunde passa för en apistogrupp, eller ett gäng fjärilar, om inte all övrig fisk fanns kvar. Kanske borde jag sälja/skänka/lämna tillbaka till butik i den utsträckning det går och sedan välja fisk som jag nu, med lite erfarenhet, vet att jag är intresserad av. Det tål att tänkas på.
                    Om det går att omplacera låter det väl jättebra!
                    Vad skulle du ha i nanot?

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Ja, kanske.

                      I nanot skulle jag bara ha räkor och ev någon riktigt liten stimfisk.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Citat Nando, X + 1...
                        Senast redigerad av ICC; 18 March 2019, 14:32.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Exakt! Där har jag ju det matematiska svaret!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Inka stencikliderna munruvar fortfarande. Jag har inte sett ynglen än men det är tydligt att de finns kvar. Såg kakaduaynglen idag igen.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Nu är jag där igen, med tankar på ett nanokar. Får se om jag ger efter för ha-begäret denna gång...
                              Vad skulle du vilja ha för fisk i det i sånt fall?

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Har för övrigt sett att en av mina gula räkor bär på rom. Det vore roligt om några räkningar kunde klara sig!

                              Funderar även på att omvärdera min tidigare ståndpunkt att de fiskar jag en gång har köpt ska jag också behålla. Mitt mellankar har det ju blivit fisksoppa av och ytterst få av de fiskar som går där skulle jag egentligen vilja ha kvar. Tänker ibland på hur bra det karet kunde passa för en apistogrupp, eller ett gäng fjärilar, om inte all övrig fisk fanns kvar. Kanske borde jag sälja/skänka/lämna tillbaka till butik i den utsträckning det går och sedan välja fisk som jag nu, med lite erfarenhet, vet att jag är intresserad av. Det tål att tänkas på.
                              Vad roligt med rom! Det kanske dyker upp några när du minst anar det. Det brukar det göra för mig i alla fall.

                              Det kanske inte vore helt dumt? Så får man det som man vill ha det.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Ja, jag får fundera lite till på mellankaret.

                                Om jag köper ett nano vill jag bara ha räkor i det och eventuellt någon riktigt liten stimfisk.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...