Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Underbara, härliga Inkastenciklider! De vallar runt ett 50-tal yngel i ett kar med rätt mycket annan fisk och håller soprent kring de små utan att för den skull vara alltför aggressiva! Fattar inte hur de lyckas men skocken har inte krympt nämnvärt sedan de blev frisimmande.

        Nanokaret ska tvättas, torkas och därefter målas med svart bakgrundsfärg. Sedan ska jag torrinreda med rötter och stenar. Efter det ska rötterna ligga i blöt tills de sjunker och sedan är det dags att fylla karet med sand och inredning för att därefter i lugn och ro fundera på vilka växter som ska planteras och var. Min man säger att allt lär vara klart på en vecka . Jag hoppas att jag, denna gång, har mer tålamod än så. Vi får se hur det blir! Kul är det iallafall!

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Trevliga bilder, och riktigt kul att hela Inka-prosessen gått så långt. Tror du kommer att ha speciellt minne och leende till Inkaciklider resten av livet.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Det tror jag också!

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Nando
              Underbara, härliga Inkastenciklider! De vallar runt ett 50-tal yngel i ett kar med rätt mycket annan fisk och håller soprent kring de små utan att för den skull vara alltför aggressiva! Fattar inte hur de lyckas men skocken har inte krympt nämnvärt sedan de blev frisimmande.

              Nanokaret ska tvättas, torkas och därefter målas med svart bakgrundsfärg. Sedan ska jag torrinreda med rötter och stenar. Efter det ska rötterna ligga i blöt tills de sjunker och sedan är det dags att fylla karet med sand och inredning för att därefter i lugn och ro fundera på vilka växter som ska planteras och var. Min man säger att allt lär vara klart på en vecka . Jag hoppas att jag, denna gång, har mer tålamod än så. Vi får se hur det blir! Kul är det iallafall!
              Så det blev ett Nanokar i alla fall? Så roligt!
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                Ja, jag ska flytta en del av mina gula räkor dit. De förökar sig mycket.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6032

                  Nu fortsätter jag berätta om inkastencikliderna... Ynglen äter krossat flingfoder och något sorts yngelfoder med god aptit. Jag har inte sett något yngel bli uppäten av en annan fisk. Skocken ser ungefär lika stor ut nu som när de först blev frisimmande. Föräldrarna vallar obehindrat runt dem i ungefär halva karet. I andra halvan har en kakaduaciklid yngel. Jag skulle inte bli förvånad om några inkayngel klarar sig faktiskt. De är vansinnigt gulliga. Nästan rutiga och med stora ögon.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Nu fortsätter jag berätta om inkastencikliderna... Ynglen äter krossat flingfoder och något sorts yngelfoder med god aptit. Jag har inte sett något yngel bli uppäten av en annan fisk. Skocken ser ungefär lika stor ut nu som när de först blev frisimmande. Föräldrarna vallar obehindrat runt dem i ungefär halva karet. I andra halvan har en kakaduaciklid yngel. Jag skulle inte bli förvånad om några inkayngel klarar sig faktiskt. De är vansinnigt gulliga. Nästan rutiga och med stora ögon.
                    Nu måste du nog skaffa ett yngelkar också, det går alltid att klämma in någonstans

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Haha, kanske det!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Inger H

                        Nu måste du nog skaffa ett yngelkar också, det går alltid att klämma in någonstans

                        //Inger
                        Haha ja! Det är ju ett måste!
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Ja, jag ska flytta en del av mina gula räkor dit. De förökar sig mycket.
                          Så roligt! Ska du köra fiskfritt? Eller hur stort blev det?
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Det är ett 30-liters. Ska börja med bara räkor i alla fall.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Ynglen är kvar. De äter och verkar pigga. Föräldrarna har lyckats få övrig fisk att respektera deras område. Det är i princip aldrig några andra fiskar i närheten av ynglen, med undantag för ottosar som tolereras. Behöver man byta vatten ofta för att ynglen ska må bra? I vanliga fall byter jag ca var tionde dag i detta kar. Nu har jag tänkt byta en gång i veckan för ynglenas skull men vet inte om det är för sällan. Vad tror ni? Samtidigt vill jag inte stressa varken föräldrarna eller ynglen och gissar att täta vattenbyten ökar stressen. Karet är på drygt 570L och jag byter ca en femtedel per gång. Filtreringen är, såvitt jag kan bedöma, god. Jag matar dock ganska mycket.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Allt har ju funkat bra hittills. Tycker inte du ska ändra på dina rutiner såvida du inte ser ohälsa hos fiskarna. Däremot är det inte fel att ta det extra försiktigt med slangar odyl när du byter vatten, inga hastiga rörelser som kan orsaka panik i akvariet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...