Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Men samtidigt är det också naturligt att till start inte veta exakt vad man vill och vad man faktiskt kan producera. Det hade nog varit tråkigt om man hade gått in i hobbies och varit fulländad från start.
    Jag kan också hålla med om att jag hade tänkt helt annorlunda nu från då.
    Inredningsmässigt är jag jättenöjd med mitt 30 liters och inte lika nöjd med mitt första akvarium. Men det känns naturligt på något sätt.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      Linda, jag känner också att det är en naturlig väg att gå. Men nu när jag gått en bit har jag ändå dessa tankar. Det är ju bra, för då finns idéer för framtiden!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Fjärilarna har rom igen. De är som bolivianerna i det avseendet att när de väl har börjat leka så leker de väldigt regelbundet. Jag är lite sugen på att öka deras chanser att få överlevande yngel genom att flytta vissa av de övriga invånarna till mina andra kar. Kolglödstetrorna är oproblematiska och får stanna. Otocinclusarna skulle också kunna vara kvar för de äter varken rom eller yngel. Men å andra sidan skulle de nog trivas bättre i storkaret där det finns fler av samma sort. Banditpansarmalarna funkar också i storkaret och neontetrorna kan bo i mellankaret. Får se hur jag gör. Har ju egentligen ingen plan på att odla men det vore skoj med ett litet gäng småfjärilar! Den ensamma honan mår fortfarande bra i mellankaret.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Nando
          Fjärilarna har rom igen. De är som bolivianerna i det avseendet att när de väl har börjat leka så leker de väldigt regelbundet. Jag är lite sugen på att öka deras chanser att få överlevande yngel genom att flytta vissa av de övriga invånarna till mina andra kar. Kolglödstetrorna är oproblematiska och får stanna. Otocinclusarna skulle också kunna vara kvar för de äter varken rom eller yngel. Men å andra sidan skulle de nog trivas bättre i storkaret där det finns fler av samma sort. Banditpansarmalarna funkar också i storkaret och neontetrorna kan bo i mellankaret. Får se hur jag gör. Har ju egentligen ingen plan på att odla men det vore skoj med ett litet gäng småfjärilar! Den ensamma honan mår fortfarande bra i mellankaret.
          Hade väl varit roligt att testa när du har möjlighet att göra det utan att göra jättestora förändringar.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Linda - ja, det har du rätt i.

            Hos mig händer inte så mycket nytt. Jag sköter mina vattenbyten och glädjer mig åt att se det lilla kakaduaynglet växa. Har varit ganska trött efter jobbet på kvällarna och därför inte haft ork att tänka ut framtida planer för karen. Det är å andra sidan rätt bra för då får allt rulla på, vilket det också gör utan större inblandning från min sida. Vädret har ställt till det rejält i kollektivtrafiken i Stockholm (tänk att det blir vinter varje år men ändå verkar det komma som en överraskning för SL) så jag har inte velat ge mig iväg till Akvarielagret på länge. Mina fiskar har därför fått klara sig utan levandefoder ett tag vilket är tråkigt. Ska försöka ta mig iväg dit inom en vecka i alla fall.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Imorgon kör jag och handlar levandefoder. Funderar på att köpa några fler kolglödstetror också. Är även sugen på någon ytterligare sorts räka till lillkaret. Hade ju tänkt utöka gruppen med corydoras trilineatus i storkaret men det finns bara ett fåtal sådana på min butik i nuläget. Kanske gör slag i saken och flyttar banditpansarmalarna från lillkaret till storkaret istället. Jag skulle gärna optimera fjärilarnas chanser till överlevande yngel. På senare tid har de dock inte kommit till stadiet med frisimmande ens utan rommen har försvunnit efter ett par dagar. För mig oklart varför.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                Så, nu har jag levandefoder i form av blackworms och vita mygg. Köpte tio kolglödstetror och tio gula räkor också. De ska in i lillkaret.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Så, nu har jag levandefoder i form av blackworms och vita mygg. Köpte tio kolglödstetror och tio gula räkor också. De ska in i lillkaret.
                  Så roligt!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Ja, det blev riktigt bra med påfyllning av räkor och tetror. De gula räkorna är väldigt söta och rätt små i jämförelse med mina amanos.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Nu är vattenbyten gjorda i stor- och lillkaret. En tråkig sak sedan sist är att jag fick ta bort min bolivianhane som ätit dåligt länge och som nu visade tecken på att må riktigt dåligt. Han var en mycket trevlig fisk som har lekt med sin/sina honor otaliga gånger och det är synd att han nu är borta. Kvar finns tre bolivianhonor som jag haft i ca ett och ett halvt år. Velar beträffande valet att köpa några nya hanar eller vänta tills honorna faller ifrån och därefter testa någon annan ciklid.

                      I lillkaret mår fjärilsparet utmärkt. De verkar leva i någon sorts harmoni och det har inte utbrutit något jagande dem emellan sedan jag flyttade den andra honan till mellankaret. Mina nya gula räkor är jättefina och verkar trivas de också.

                      I mellankaret händer inget särskilt. Den ensamma fjärilshonan ser dock fortsatt pigg ut. Egentligen känner jag för att göra om det här karet men det känns meckigt med tanke på all fisk och att jag ändå inte kan byta inriktning där i nuläget. Då karet får därför lunka på med vattenbyten och inte så mycket mer.

                      Tankarna på ett fjärde kar, med ap trifasciata, kommer och går. Ibland är jag nära att köpa ett lagom litet kar, andra gånger känner jag mig helt nöjd med de jag har.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Nu är vattenbyten gjorda i stor- och lillkaret. En tråkig sak sedan sist är att jag fick ta bort min bolivianhane som ätit dåligt länge och som nu visade tecken på att må riktigt dåligt. Han var en mycket trevlig fisk som har lekt med sin/sina honor otaliga gånger och det är synd att han nu är borta. Kvar finns tre bolivianhonor som jag haft i ca ett och ett halvt år. Velar beträffande valet att köpa några nya hanar eller vänta tills honorna faller ifrån och därefter testa någon annan ciklid.

                        I lillkaret mår fjärilsparet utmärkt. De verkar leva i någon sorts harmoni och det har inte utbrutit något jagande dem emellan sedan jag flyttade den andra honan till mellankaret. Mina nya gula räkor är jättefina och verkar trivas de också.

                        I mellankaret händer inget särskilt. Den ensamma fjärilshonan ser dock fortsatt pigg ut. Egentligen känner jag för att göra om det här karet men det känns meckigt med tanke på all fisk och att jag ändå inte kan byta inriktning där i nuläget. Då karet får därför lunka på med vattenbyten och inte så mycket mer.

                        Tankarna på ett fjärde kar, med ap trifasciata, kommer och går. Ibland är jag nära att köpa ett lagom litet kar, andra gånger känner jag mig helt nöjd med de jag har.
                        Vad tråkigt men de brukar väl inte bli så mycket äldre än så?
                        Vad roligt att de övriga karen fungerar bra!

                        Känner samma sak som du kring ditt mellankar. Man vill men ja ändå.

                        Förstår dig ang trifasciatan. De är ju så vackra. Men samtidigt så blir ju ett kar till mer jobb. Även om det är värt det.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Linda, jag vet inte riktigt hur gamla bolivianer brukar bli men mina närmar sig nog två år snart. De var ju några månader när jag köpte dem. Jag har landat i att låta honorna gå kvar utan hanar tills de också går bort. Sedan köper jag någon annan sorts ciklid. Kakaduorna är ju rätt många nu och eftersom det överlever något yngel ibland blir de långsamt fler. Den sorten lever ju tyvärr inte så länge så det känns bra med naturlig återväxt.

                          Gjorde vattenbyte i mellankaret och allt ser bra ut, om än ganska tråkigt, där.

                          Funderar på att köpa ytterligare tio gula räkor till lillkaret. Gillar dem skarpt!

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Linda, jag vet inte riktigt hur gamla bolivianer brukar bli men mina närmar sig nog två år snart. De var ju några månader när jag köpte dem. Jag har landat i att låta honorna gå kvar utan hanar tills de också går bort. Sedan köper jag någon annan sorts ciklid. Kakaduorna är ju rätt många nu och eftersom det överlever något yngel ibland blir de långsamt fler. Den sorten lever ju tyvärr inte så länge så det känns bra med naturlig återväxt.

                            Gjorde vattenbyte i mellankaret och allt ser bra ut, om än ganska tråkigt, där.

                            Funderar på att köpa ytterligare tio gula räkor till lillkaret. Gillar dem skarpt!
                            Det låter som en god plan. Nä jag vet inte riktigt hur gamla de blir heller. Tänker att de kanske blir som övriga dvärgciklider ett par år. Men det kanske inte stämmer.
                            Visst är de coola!
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Fjärilarna har rom igen. De leker regelbundet men lyckas sällan hela vägen till frisimmande. Gjorde vattenbyte i storkaret ikväll. Byter numera ca 20% var tionde dag i det karet. Suger botten i samband med vb och det är väldigt lite skit. Känns som filtrering och nedbrytning funkar bra där.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Det var länge sedan jag bildbombade...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...