Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Det går bra, tycker jag! Jag har dock tagit bort den ena hanen för drygt en vecka sedan. Han fick vad som såg ut som en skada på käken, där det sedan blev svamp (?) och han slutade att äta. Tror karet var för litet för två hanar ändå. De bråkade allt mer efter att första paret kommit igång att lägga rom regelbundet. Den skadade hanen klarade inte att hålla sitt revir riktigt så det paret lade bara rom en gång tror jag. Nu har jag en hane och tre honor. Paret leker regelbundet med varierande framgång. Ett par gånger har det blivit frisimmande, några gånger sprattel och ibland försvinner rommen tidigt. Alla fyra äter bra och verkar pigga. Den hona som tidigare var ”femte hjulet” har fått det lite lugnare sedan en hane försvann. Nu jagar paret både henne och ”änkan” och aggressionerna sprids ut bättre. Sammantaget känns det bra och jag är nöjd med köpet. Byter dock fortfarande vatten var femte dag i detta kar för jag tänker att de är känsliga för dålig vattenkvalitet.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Nando
      Det går bra, tycker jag! Jag har dock tagit bort den ena hanen för drygt en vecka sedan. Han fick vad som såg ut som en skada på käken, där det sedan blev svamp (?) och han slutade att äta. Tror karet var för litet för två hanar ändå. De bråkade allt mer efter att första paret kommit igång att lägga rom regelbundet. Den skadade hanen klarade inte att hålla sitt revir riktigt så det paret lade bara rom en gång tror jag. Nu har jag en hane och tre honor. Paret leker regelbundet med varierande framgång. Ett par gånger har det blivit frisimmande, några gånger sprattel och ibland försvinner rommen tidigt. Alla fyra äter bra och verkar pigga. Den hona som tidigare var ”femte hjulet” har fått det lite lugnare sedan en hane försvann. Nu jagar paret både henne och ”änkan” och aggressionerna sprids ut bättre. Sammantaget känns det bra och jag är nöjd med köpet. Byter dock fortfarande vatten var femte dag i detta kar för jag tänker att de är känsliga för dålig vattenkvalitet.
      Jag tror också det blir bättre med bara en hane. Sen är det ju kul med både sprattel och frisimmande även om naturen har sin gång. Tänk om det skulle bli en massa yngel som klarade sig, då blir ju bara fler kar som du måste skaffa .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Haha, det vore ett trevligt problem!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Så vackra dom är, och välmående verkar dom vara också i ditt fina kar .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Ditt kar ser så mysigt ut och fjärilarna är så fina!
                // Annicka

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Tack! De är verkligen fina, tycker jag också. Som små praliner! Karet börjar dock bli ganska vildvuxet och med en del tofsalger. Men alla invånare verkar trivas så det får vara så ett tag nu.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    Det såg jag inte så det behövde du inte berätta..
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Noterat!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Scalarerna mår fint och växer bra! Den som var sjuk tidigare är fortfarande klart mindre men rätt kaxig och väldigt fin! Roligt att behandlingen fungerade. Bolivianerna har rom igen. Citrontetrorna var ett riktigt bra tillskott. Rosentetrorna för tyvärr en anonym tillvaro långt bak i karet. Ser att hanarna spelar för varandra/honorna ibland så de verkar inte må dåligt i alla fall. Mina Corydoras trilineatus syns nästan aldrig till. De gömmer sig under och bakom rötter långt in. Ibland sitter jag länge efter matning och fokuserar på dem. De ser jag ofta flera stycken där inne men de är aldrig framme vid rutan längre. Funderar på om jag borde köpa fler så att de kanske kan känna sig säkrare. Eller om de ändå kommer att hålla till där bak. Kakaduorna är underbara! Kan titta länge på vad de hittar på.

                        Lägger in några bilder från ena kortsidan när solljus föll in. Det var vackert även om bilderna inte lyckades fånga ljuset.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Kom visst med några bilder även från andra håll också...

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Så vackert det är

                            Kommentar

                            • cambru

                              • September 2008
                              • 209

                              Solljus och vildvuxet är en oslagbar kombination om du frågar mig, jättefina bilder!

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Vilken fin stämning du har fått till det!
                                Hur många Corydoras? För mig blev det stor skillnad när vi gick från 6 till 12 stycken. De gömde sig inte riktigt förut men nu rör de sig på ett annat sätt än förut!
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...