Hej!
Nu är det äntligen dags för mig att starta en egen projekttråd! Tanken är att jag ska inhandla ett 540 liters kar med måtten 150x60x60. Till det karet ska jag flytta över flera fiskar som nu går i ett Juwel Rio 240 l, nämligen en grupp bolivianska fjärilsciklider, ett stim rosentetror, ett gäng banditpansarmalar och några otocinclusar. Förmodligen kommer jag också att fylla på med fler av varje art så att det blir lagom i det större karet. Huvudfisken ska dock vara scalare och några sådana har jag inte än (och har aldrig haft).
Nu behöver jag hjälp av er erfarna Zoopetare! Jag har många tankar och frågor och tänker därför lista några av dem här i trådstarten så kan de som vill ge tips och synpunkter på en eller flera av mina funderingar.
Vänliga hälsningar Nando
Nu är det äntligen dags för mig att starta en egen projekttråd! Tanken är att jag ska inhandla ett 540 liters kar med måtten 150x60x60. Till det karet ska jag flytta över flera fiskar som nu går i ett Juwel Rio 240 l, nämligen en grupp bolivianska fjärilsciklider, ett stim rosentetror, ett gäng banditpansarmalar och några otocinclusar. Förmodligen kommer jag också att fylla på med fler av varje art så att det blir lagom i det större karet. Huvudfisken ska dock vara scalare och några sådana har jag inte än (och har aldrig haft).
Nu behöver jag hjälp av er erfarna Zoopetare! Jag har många tankar och frågor och tänker därför lista några av dem här i trådstarten så kan de som vill ge tips och synpunkter på en eller flera av mina funderingar.
- Funkar scalarer ihop med de fiskar jag tänkt ha tillsammans med dem i karet?
- Hur många scalarer är vettigt att börja med? Jag tänker mig en grupp på 6-8 stycken.
- Är storleken på karet, framför allt höjden, tillräcklig (jag ska inte ha Altum)?
- Vilket filter kan ni rekommendera? Jag vill ha ett ytterfilter med bra kapacitet, priset spelar mindre roll. Har dock ingen erfarenhet av ytterfilter alls.
- Har ni tips på belysning? Jag kan inget om detta och i de befintliga karen har jag Juwels medföljande ramp. I det nya karet önskar jag mig ett ljus som inte är lika hårt och oflexibelt. Det ska gärna vara mörkare längst bak i karet. Om det går att ha mer ljus på vissa ställen och mindre på andra vore det bra.
- Hur gör man för att få en snygg svart bakgrund? Jag föreställer mig att det kan bli effektfullt med en helt svart bakgrund och så sätter man rötter/grenar/stenar/växter uppåt och bakåt på lämpligt sätt så att det ändå ser naturligt ut.
- Vilken sorts bänk kan karet stå på? Det ska stå ganska centralt i huset så det är bra om bänken inte är urful. Min man har erbjudit sig att bygga en bänk, antingen av aluminiumprofiler eller genom att svetsa ihop något. Han är mycket händig men behöver tips på andra alternativa lösningar. Att köpa bänk är också ett alternativ.
- Inredningstips för att få scalarer att trivas?
- Vilka andra saker bör jag tänka på?
Vänliga hälsningar Nando
Kommentar