Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Scalarer i ett 540 liters kar

    Hej!

    Nu är det äntligen dags för mig att starta en egen projekttråd! Tanken är att jag ska inhandla ett 540 liters kar med måtten 150x60x60. Till det karet ska jag flytta över flera fiskar som nu går i ett Juwel Rio 240 l, nämligen en grupp bolivianska fjärilsciklider, ett stim rosentetror, ett gäng banditpansarmalar och några otocinclusar. Förmodligen kommer jag också att fylla på med fler av varje art så att det blir lagom i det större karet. Huvudfisken ska dock vara scalare och några sådana har jag inte än (och har aldrig haft).
    Nu behöver jag hjälp av er erfarna Zoopetare! Jag har många tankar och frågor och tänker därför lista några av dem här i trådstarten så kan de som vill ge tips och synpunkter på en eller flera av mina funderingar.
    • Funkar scalarer ihop med de fiskar jag tänkt ha tillsammans med dem i karet?
    • Hur många scalarer är vettigt att börja med? Jag tänker mig en grupp på 6-8 stycken.
    • Är storleken på karet, framför allt höjden, tillräcklig (jag ska inte ha Altum)?
    • Vilket filter kan ni rekommendera? Jag vill ha ett ytterfilter med bra kapacitet, priset spelar mindre roll. Har dock ingen erfarenhet av ytterfilter alls.
    • Har ni tips på belysning? Jag kan inget om detta och i de befintliga karen har jag Juwels medföljande ramp. I det nya karet önskar jag mig ett ljus som inte är lika hårt och oflexibelt. Det ska gärna vara mörkare längst bak i karet. Om det går att ha mer ljus på vissa ställen och mindre på andra vore det bra.
    • Hur gör man för att få en snygg svart bakgrund? Jag föreställer mig att det kan bli effektfullt med en helt svart bakgrund och så sätter man rötter/grenar/stenar/växter uppåt och bakåt på lämpligt sätt så att det ändå ser naturligt ut.
    • Vilken sorts bänk kan karet stå på? Det ska stå ganska centralt i huset så det är bra om bänken inte är urful. Min man har erbjudit sig att bygga en bänk, antingen av aluminiumprofiler eller genom att svetsa ihop något. Han är mycket händig men behöver tips på andra alternativa lösningar. Att köpa bänk är också ett alternativ.
    • Inredningstips för att få scalarer att trivas?
    • Vilka andra saker bör jag tänka på?
    Ös på med era bästa tips! Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

    Vänliga hälsningar Nando
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Hej Nando .

    Vad roligt att din projekt tråd kommit igång. Tyvärr känner jag att jag är alldeles för ny på sydamerikanskt för att kunna ge råd. Fortfarande är det ju endast Malawi jag lyckats riktigt bra med. Och så som läget är hemma hos mig just nu tror jag inte jag skall ge några råd alls. Men du kommer säkert få massor av råd av de som verkligen kan. Jättekul iallafall, lycka till.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      #3
      Tack för att du lämnar en hälsning här i alla fall! Jag hoppas verkligen att dina discusar snart mår bättre!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Äntligen kommer din projekttråd som ska bli riktigt skoj att följa . Scalarer har jag väldigt liten erfarenhet av, men många här på forumet ger dig säkert bra råd.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Korta svar, kan tänkas jag återkommer.
          60 cm höjd är bra för skalarer.
          Skalarerna bryr sig inte om vad du har för ljus, det gör däremot växterna, iofs så vill ju skalare ha tillgång till skugga.
          Det finns inga nybörjarfiskar, men skalarer är inte svåra.
          Du har säkert hört och läst det förut, men skalarer trivs med andra lugna fiskar och dom fullkomligt älskar små självlysande tetror, till frukost, lunch, middag och främst som nattmat! Alltså sätt in litet större stimfiskar, så går det bra.
          Skalarer behöver "kompisfiskar" eller "framskrämmare" alltså andra arter som signalerar att "kusten är klar, ni kan komma fram nu!" litet större stimfiskar, höga och runda tetror brukar fungera. Även rasboror, eller någon snäll barb, undvik tigerbarber tillsammas med skalarer.
          Skalarer håller till från mitten och högt upp i akvariet, tänk på det så det inte blir konkurens om platsen och simutrymmet.
          Stora växter, svärdsplantor och vallisneria och liknande fungerar bra.
          Det lättaste idag när det gäller bakgrund, är väl att köpa färdig, BTM slim, eller Juwel. Men jag har nyligen sett bakgrunder av draperade svarta sopsäckar, samt högtalartyg limmade på glasets baksida, tja, kanske snyggt, men inget jag skule vilja ha hemma.
          Ja fråga mig om filter.... Ett stort innerfilter! Christer och andra propagerar nog för stora ytterfilter, gärna med förfilter, tycke och smak, kanske också en kostnadsfråga. Men generellt, ju fler och större fiskar, desto större filter, aldrig fel att överdimensionera. Vi har den diskussionen i flera andra trådar.
          Akvariemöbel... Tycke och smak, men främst hållbarhet, du skall väl ha omkring 600-650 kg på den möbeln... Finns det färdiga att köpa till det akvariet?
          Golvet inunder skall ju också ägnas mer än en tanke, liksom närheten till eluttag, vatten och avlopp. Vad har du för bjälklag i huset? Parkett? Plastmatta?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            #6
            Tack Inger! Jag är väldigt förväntansfull! Vill dra igång direkt men känner att det är så mycket jag inte har koll på som jag behöver lära mig innan jag köper karet och startar upp. Hoppas på många tips i tråden så att jag kan undvika de största misstagen! Glad påsk!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Nando
              Tack Inger! Jag är väldigt förväntansfull! Vill dra igång direkt men känner att det är så mycket jag inte har koll på som jag behöver lära mig innan jag köper karet och startar upp. Hoppas på många tips i tråden så att jag kan undvika de största misstagen! Glad påsk!
              Känner igen det där med att dra igång direkt . Glad Påsk!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                #8
                Tack Björn! Golvet är parkett, får höra med maken om bjälklaget. Jo, det finns aluminiumbord att köpa. Mannen är dock lite sugen på att bygga. Det viktigaste för mig är att det är hållbart, praktiskt och hyfsat snyggt.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2871

                  #9
                  Sclararer funkar bra med dom fiskar du redan har och ett gäng på 6-8st scalarer låter bra i mina öron. Som ytterfilter hade jag nog valt JBL Crystalprofi e 1902 eller motsvarande. Storleken och höjden på akvariet funkar också för det du tänkt. När det gäller belysning med "olika zoner" blir det knepigare, kanske LED-spottar av något slag. Det verkar ju vara ett slags biotop du vill efterlikna? Svart bakgund verkar vara enklast att åstakomma genom att måla bakrutan, iaf. vad jag läst i andra trådar på zoopet.
                  Bänk hade jag byggt i trä med skåp under för förvaring av filter mm. finns ju en hel del att hitta på nätet när det gäller sådana byggen.
                  Som inredning i en SA-biotop är väl det klassiska rätt mycket rötter och svärdsplantor, men det finns ju även här mycket att hitta på nätet.
                  Scalarerna bryr sig säkert mindre om inredningen än betraktaren av densamma .

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    #10
                    Tack för input Sleaper! Ja, det där med ljuset tål att tänkas på. Det måste inte vara olika zoner men jag vill undvika det lite sterila ljus jag upplever mig ha nu.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Halloj Nando!
                      Det skall bli riktigt kul och intressant att följa ditt nya projekt.
                      Jag tycker du gjort ett gott val av balja. 540-karen har fina mått som det går att göra mycket med.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        #12
                        Tack Mats! Det ska bli riktigt roligt! Glad påsk!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nando
                          Tack Mats! Det ska bli riktigt roligt! Glad påsk!
                          Detsamma! Ha en riktigt härlig helg!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            #14
                            Funderar på detta med filter. Jag är sugen på att testa ett ytterfilter och har fått Eheim 2080 rekommenderat. Är det någon som har erfarenhet av det filtret? För-/nackdelar?

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Vid bygge av bänk/ möbel, och planering inför ytterfilter, tänk på att ytterfiltret kan bli tungt att lyfta fram vid rengöringen när du skall ta ut det i badrummet.
                              Redan i konstruktionsstadiet av en bra akvariemöbel, så bygg denna så att ett stort ytterfilter med vida slangböjar gott och väl får plats inunder, och gör dörrar så att det är lätt att komma åt. Kanske tillockmed du kan be maken bygga en liten enkel vagn att ställa pumpen på så att den är lätt att ta fram. Det finns färdiga sådana avsedda för stora krukväxter, en platta med tre eller fyra länkhjul. Att jag tröttnade på innerfilter var främst det att det blev tungt att lyta fram, dessutom blev det alltid litet söligt. Lägg några extra lager lack på parketten innan akvariet kommer på plats, och gärna en bit plastmatta, gärna med uppvikta och svetsade kanter, så den bir som ett tråg kan ju vara bra. Kolla också det finstilta i ditt försäkringsbrev.
                              Avlasta också möbelns ben/fötter mot parketten på något vis, jag hade 5mm tjocka aluminiumbitar under de justerbara fötterna till mitt förra akvarium.
                              Ja justerbara fötter är ju aldrig fel det heller, det är få golv som är helt raka, särskillt inte i gamla hus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...