Mina, högst ofärdiga, tankar på svartvatten: Typ Rio Nanay i strandkant/området mellan vatten och land/delvis översvämmad skog. Ljus fin sand som är täckt av ett ganska tjockt lagar av olika sorters löv i olika stadier av nedbrytning och nedfallna trädgrenar, pinnar, frökapslar m.m. Inga stenar. På kortsidorna och mot delar av bakrutan går ”landlinjen”. Där kommer trädens rötter ner. Så ordentliga, slingriga rotsystem med stammar som går upp och bryter vattenlinjen. På den öppna sandytan ska någon/ några nedfallna grenar ligga. Dessa är delvis täckta av löv. Kanske kan man fästa någon växt på en nedfallen gren så det ser ut som blad. Kan jag få tag på torkade palmblad vore det fantastiskt! Gärna en höjdskillnad mellan ”land” och botten. Från/vid landdelen kan någon sorts växt/mossa komma ner i vattnet. I övrigt bara flytväxter, möjligen även en/två svärdsplantor. Ett par/en trio eller, beroende på karets storlek, en något större grupp Apistogramma bitaneiata, ca 10-15 Nannostomus mortenthaleri samt ett större stim Hyphessobrycon margitae. That’s it! Vad har ni för kloka synpunkter på detta? Jag kan inget i praktiken om svartvatten. Alla råd tas tacksamt emot!
Scalarer i ett 540 liters kar
Kollaps
X
-
Ja, som du ju vet kan jag inte mycket om något men pratar gärna..... jag tycker det låter helt underbart och är helt övertygad om att det karet skulle bli fantastiskt. Naturligtvis tycker jag ju att en liten fin grupp diskus skulle hittat till din lilla plats vid djungelns kant. Men vad du än göra är jag säker på att det blir enastående.Kommentar
-
Tycker nog du har ganska färdiga tankar om ditt önskade svartvatten akvarium. I alla fall har du en klar bild över hur det skulle se ut. Tur att dina barn inte läser här, för då hade de nog bitit mig i knäna. Men jag säger bara, väck med leksakerna och in med ytterligare ett kar.
X antal akvarium + 1 har du väl sagtKommentar
-
och vi är väldigt många som med spänning väntar på ett svartvatten à la NandoKommentar
-
Haha, härligt att ni är med grabbar! Det kan vara så att jag just spenderat en angenäm timme på A-lagret med att välja rötter till mitt ännu inte existerande kar... Om jag har rötter, löv, frökapslar och palmblad behöver jag självklart ett kar. Annars är ju inköpen helt onödiga. Det fattar till och med en fem- och åttaåring. (Gissa hur gamla mina barn är)
Kommentar
-
Kommentar
Kommentar