Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Mina, högst ofärdiga, tankar på svartvatten: Typ Rio Nanay i strandkant/området mellan vatten och land/delvis översvämmad skog. Ljus fin sand som är täckt av ett ganska tjockt lagar av olika sorters löv i olika stadier av nedbrytning och nedfallna trädgrenar, pinnar, frökapslar m.m. Inga stenar. På kortsidorna och mot delar av bakrutan går ”landlinjen”. Där kommer trädens rötter ner. Så ordentliga, slingriga rotsystem med stammar som går upp och bryter vattenlinjen. På den öppna sandytan ska någon/ några nedfallna grenar ligga. Dessa är delvis täckta av löv. Kanske kan man fästa någon växt på en nedfallen gren så det ser ut som blad. Kan jag få tag på torkade palmblad vore det fantastiskt! Gärna en höjdskillnad mellan ”land” och botten. Från/vid landdelen kan någon sorts växt/mossa komma ner i vattnet. I övrigt bara flytväxter, möjligen även en/två svärdsplantor. Ett par/en trio eller, beroende på karets storlek, en något större grupp Apistogramma bitaneiata, ca 10-15 Nannostomus mortenthaleri samt ett större stim Hyphessobrycon margitae. That’s it! Vad har ni för kloka synpunkter på detta? Jag kan inget i praktiken om svartvatten. Alla råd tas tacksamt emot!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ja, som du ju vet kan jag inte mycket om något men pratar gärna..... jag tycker det låter helt underbart och är helt övertygad om att det karet skulle bli fantastiskt. Naturligtvis tycker jag ju att en liten fin grupp diskus skulle hittat till din lilla plats vid djungelns kant. Men vad du än göra är jag säker på att det blir enastående.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Tack Thomas! Om karet vore tillräckligt stort skulle väl ett gäng vf gröna discusar från Rio Nanay passa utmärkt! Men karet kommer inte att vara så stort

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Tycker nog du har ganska färdiga tankar om ditt önskade svartvatten akvarium. I alla fall har du en klar bild över hur det skulle se ut. Tur att dina barn inte läser här, för då hade de nog bitit mig i knäna. Men jag säger bara, väck med leksakerna och in med ytterligare ett kar.
          X antal akvarium + 1 har du väl sagt

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Haha, så har jag faktiskt sagt! Vi får se hur det blir. Planerna fortgår i mitt huvud iallafall

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              I avvaktan på ett eventuellt nytt kar kan man ju beställa roliga grejer till svartvatten. Det här till exempel...

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Klicka på bilden för större version

Namn: 60BB4C42-55DE-4A14-A0BC-AD3FB565AD30.png
Visningar: 181
Storlek: 54,4 KB
ID: 2417595

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Och om man nu har beställt just roliga grejer till svartvatten säger det sig själv att man behöver ett nytt akvarium!

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11215

                    Va coolt. Jag har bara beställt blad än så länge, men det blev så himla mörkt att jag inte lägger i fler.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Och om man nu har beställt just roliga grejer till svartvatten säger det sig själv att man behöver ett nytt akvarium!
                      Helt självklart är det så, vilken storlek på kar har du tänkt? Nu är det bara att köra
                      och vi är väldigt många som med spänning väntar på ett svartvatten à la Nando

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Och om man nu har beställt just roliga grejer till svartvatten säger det sig själv att man behöver ett nytt akvarium!
                        Nämen vad skoj, då var det bestämt ju. X+1
                        Spännande svart grejor du beställt.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Haha, härligt att ni är med grabbar! Det kan vara så att jag just spenderat en angenäm timme på A-lagret med att välja rötter till mitt ännu inte existerande kar... Om jag har rötter, löv, frökapslar och palmblad behöver jag självklart ett kar. Annars är ju inköpen helt onödiga. Det fattar till och med en fem- och åttaåring. (Gissa hur gamla mina barn är )

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Hahaha, ibland är det bara att köra. Hur stort kar skall du ha, har du tänkt?

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ursprungligen postat av admin
                              Va coolt. Jag har bara beställt blad än så länge, men det blev så himla mörkt att jag inte lägger i fler.
                              Vad för sorts blad lade du i? Hittills har jag mest använt catappalöv och eklöv. Catappan färgar ju vattnet men om de får ligga i blöt ett par dagar innan de läggs i karet försvinner en del färg. Jag har ingen aning om det jag beställt kommer att funka med bilderna i mitt huvud. Kanske blir det en svart ruttna-löv-soppa av allt. Men det är värt att pröva

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Hahaha, ibland är det bara att köra. Hur stort kar skall du ha, har du tänkt?
                                Jag vet inte säkert än. Vill inte ha det så brett, kanske 70-80cm. Djupet ska vara 50-60cm och höjden ungefär densamma.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...