Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Min man är inte så dum han. Efter att jag testat olika idéer på honom om var det nya karet ska stå så kom han med en ny tanke. Platsen där mellankaret står är egentligen perfekt. Där skulle ett djupare kar (60 cm) få plats utan problem. Jag tycker mellankaret är fint men för långsmalt i måtten. Skulle vilja ha ett kortare och djupare kar till mitt svartvatten. Om jag tar bort mellankaret kan jag, på samma plats, få in två kar med längden 70cm och djupet 60cm.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      Nu är jag helt såld på denna tanke! I det ena karet får fjärilarna gå, i det andra testar jag svartvatten. Då får jag ett kar till men tar inte i anspråk någon ny plats i huset. Alla nöjda! Ska kontakta Akvarielagret och höra om de kan bygga karen efter de mått jag tänker mig. Sedan får jag antingen sälja mitt Juwel 240 eller förvara det till när jag behöver ett nytt kar nästa gång

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Vilken bra ide din man levererade. Exakt vad som behövdes för att få dina tankar på plats. Hoppas vi kan följa ett spännande svartvatten projekt på sikt.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6032

          Precis! Nu är det harmoni i huvudet (mer eller mindre) och planerna kan fortskrida utan den där störande känslan av att inte ha någon bra plats för karet. Underbart!

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Jag tycker du ska spara dit 240 kar! Det kommer du förhoppningsvis behöva snart också
            mycket häftigt du kommer att kunna göra med 60 cm djup.
            extra lyxigt för oss alla att få va med när du inreder 2 st kar istället för 1

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Haha, ja det kanske är bäst att spara det!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310


                Denna video dök plötsligt upp på tuben när jag titta på akvarium i övrigt. Tänkte direkt att den måste Nando se och ha lite som inspiration inför ditt eventuella svartvatten. Vet inte vad det är för snygg bakgrund, den passar perfekt i denna scape. Men det som blickfånga mig var de nerhängande ”rötterna” som skapa en häftig look. Länkar den som en teaser åt dig

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Fin film! Så skall en slipsten dras!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Tack! Snyggt och annorlunda!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Jag sitter hemma och leker med ett ”provkar” bestående av ett hörn ställt på rätt avstånd från bänken till storkaret. Tror jag landat i måtten 70x60x60 nu. Bygger ”träd” och testar olika idéer. Tanken är att det i bakkant står träd vars rötter och del av stammar är vattentäckta. Jag ska försöka få till en nivåskillnad där så att det lutar uppåt mot bakrutan. Kanske får jag fuska och använda sten för att bygga en barriär som håller sanden lite mer på plats. Eller så tar jag trädetaljer som sarg. Sedan finns en yta sand där någon nedfallen gren ligger i ett gytter av löv, småpinnar och frökapslar. Tror jag ska plantera en svärdsplanta men i övrigt bara ha flytväxter.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Klicka på bilden för större version

Namn: C26BF2FA-65BA-4EE3-BDA7-CE4D95D71E4C.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 405,8 KB
ID: 2417689

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Exempel på försök att bygga träd...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ser fint ut! Du har blick för komposition!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Tack!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Vilken braig film ICC, kul att se hur han jobbar - resultatet blev ju toppen
                                Så kul att få följa din resa Nando med ditt svartvattenprojekt. Ska du ha i alla roliga saker som du har beställt?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...