Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Nu tycker jag mig ha en bra grund i det nya mellankaret. Sedan får jag se på sikt vad som eventuellt ska tillsättas. Möjligen några syrengrenar mot bakrutan till vänster. Det ska också tillkomma fler löv på botten men det tar jag successivt. Som det är nu har jag planterat cryptosar, några javaplantor, lite mossa och sötvattentång samt har några flytväxter på ytan. Vattnet är lite grumligt för jag kramade ur ett inkört filter i karet. Jag har flyttat nio stycken gul fantomtetra till karet och de får gå in det en tid innan resten av stimmet ansluter.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Ja, jag har ju limnophila sessiflora också som ni ser

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Jätte häftigt! Du har lyckats skapa akvarium magi åter igen . Vad ska du köra för näring i detta kar? Vet du vad sötvatten gången heter? Om man skulle försöka hitta den någonstans

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Karet är alltså ett helglas med måtten 70x55x55. Jag har för närvarande två filter i det, ett Fluval u4 och ett Aquael turbofilter 1000. Belysningen är Fluval Plant 3.0 Led.

            I karet ska ett större stim gul fantomtetra gå, eventuellt tillsammans med ett stim av någon sorts nannostomus. Sedan blir det amanoräkor och gula räkor också samt förmodligen ett par/en trio av någon passande apistogramma. Där har jag inte bestämt mig riktigt än utan det får vänta. När karet har mognat lär jag släppa i ett gäng otocinclus också. Corysar skulle passa bra men om jag ska ha apisar är jag rädd att de stör ev lek och yngelvård.

            På tal om apistogramma så har mina trifasciator rom i lillkaret. Det har de ju haft tidigare utan framgång men jag hyser alltid ett litet hopp om att det ska lyckas just denna gång.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Ursprungligen postat av Superpescado
              Jätte häftigt! Du har lyckats skapa akvarium magi åter igen . Vad ska du köra för näring i detta kar? Vet du vad sötvatten gången heter? Om man skulle försöka hitta den någonstans
              Tack! Ingen näring i nuläget. Ska dock peta ner några näringsstickor till cryptosarna om ett par veckor. Kör inte med flytande näring i något kar och hoppas att det funkar även här. Jag vet inte vad tången heter, tror bara den kallas sötvattentång.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                Nu stoppade jag ner några syrengrenar mot bakrutan. Det blev bra och för tillfället är jag nöjd. Gillar verkligen djupet och ljuset i karet.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6032

                  En annan kul grej är att trifasciatornas rom fortfarande är kvar. Hoppas hoppas!

                  Jag ska fota det nya mellankaret ikväll när det inte blir så mycket reflektioner i rutan.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Jättekul, och jättesnyggt. Väntar på fler foto

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Då kommer det några här!

                      När jag grejade med syrengrenen tappade den lite bark (den har stått länge i det gamla mellankaret) och därför ser den delvis väldigt ljus ut nu. Men det mörknar väl med tiden.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 66936DC9-6B9C-4794-9BF8-623EF1F2B6B5.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 417,1 KB
ID: 2418428Klicka på bilden för större version

Namn: B02A27D8-6626-4BD2-8F34-ED843DFBCCBE.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 666,2 KB
ID: 2418427

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            På bilden högst upp syns det nya mellankaret i skymningsbelysning. Bilden nedanför är på lillkaret. Det är dags för vb och ansning av växter men jag avvaktar lite för att inte störa apisarna som har rom. Hoppas så att den ska kläckas denna gång.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Klicka på bilden för större version

Namn: CB31326C-D7B1-41C8-99FB-7E10834CA66A.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 660,8 KB
ID: 2418431 Fattar inte vad jag gjorde för fel vid uppladdningen av bilderna på nya mellankaret. Glömde kanske att trycka på gemet först. Testar på nytt med en helkarsbild. (Nu blev det som vanligt )

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Gillar för övrigt den nya sanden i mellankaret. Har velat testa väldigt finkornig ljus sand och jag tycker det blev snyggt. Hoppas växterna ska gilla den också.

                                När det gäller övriga fiskar i detta kar funderar jag på ca 10-15 nannostomus marginatus och ett par eller en trio apistogramma ortmanni eller steindachneri. Tror inte de apisarna är särskilt lätta att få tag i dock så det gäller att hålla utkik och ha lite tur.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...