Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Hej då Juwel Rio! Välkommen svartvatten!

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      Ursprungligen postat av Nando
      Dina idéer låter jättespännande! Det är bara roligt att läsa långa inlägg! Jag kan nästan inget om Asien-fiskar. Hade, under en ganska kort tid, ett kar med Asientema men återföll snart i SA . Då hade jag mosaikgurami (3+1), kopparbarber, botia striata och garra flavatra. De var väldigt vackra att titta på men jag saknade ändå dvärgciklider. Hoppas att du får till det som du tänkt! Lägg gärna upp bilder på processen också
      Mina egna idéer är de dock kanske inte... sparat ner enorma mängder bilder på asiatiska kar och naturbilder också. Jag har klafsat runt i svartvattenträsk/vattendrag i både Asien, Afrika och Sydamerika så jag har väl en viss vag aning rent erfarenhetsmässigt också. (Älskar att resa men ju fler djur jag skaffat - desto tommare har plånboken blivit och desto färre ställer upp som djurvakt... lol...) Så man försöker ta någon idé här och någon där - och försöka få ihop det IRL också...
      Jag är dock aldrig nöjd med vad jag får till - oavsett vad det gäller... Hade jag haft en hel zoobutik att botanisera i när jag bygger - för att kunna välja och vraka helt fritt - hade jag nog varit mer nöjd. Men jag får försöka hålla budgeten stram för grejerna som känns idiotiska att betala för... Jag har massor av smårötter och grejer, så jag borde kunna pussla ihop något hyfsat och dölja eventuella synliga skarvar med epifyter.

      Jag ska ta bilder när jag pysslar men huruvida jag visar upp dem beror på hur mycket jag avskyr resultatet... lol...

      Jag har egentligen ingen specifik världsdel jag föredrar (vad gäller akvarier då... IRL är Asien och Afrika favoriterna) - jag skulle gärna haft olika (och har haft det också) men eftersom jag verkligen vill försöka ha en specifik biotop - och prompt, prompt, prompt vill ha iallafall någon slags botia - får det blir Asien.
      (Jag funderade t.o.m. allvarligt ett tag på att skaffa det mest gigantiska kar jag kunde hitta - och slänga ut soffan (hellre den än bokhyllorna... lol) - bara för att kunna ha praktbotia igen... Men njae... Fast det vore nästan värt det för de är fan mer som hundar än fiskar... De är så roliga att jag kan titta på dem i timtal... alla deras knäppa beteenden, egenheter och ljud...)
      Jag älskar malar - och det skulle varit en anledning till att ha Sydamerika. Men måste jag välja mellan mal och botia - blir det botia
      Striata m.fl. går bort för att de ändå är för stora för ett 180 l. Speciellt eftersom mitt är ganska... kompakt byggt. Minst 240 l vill jag ha till de större av dvärgbotiearterna - om det är långsmalt. Hellre 350 l. Sidhtimunki hade jag verkligen velat ha men 170 spänn styck x minst 8-10... nej... Det är mer än vad alla fiskarna jag planerat nu - kostar tillsammans...

      Ett plus med Asien är dessutom att jag snöat in på Bucephalandra och de växterna är ju från Borneo, så jag kan frossa i dem

      Jo, du pratade om de fiskarna i min tråd om gurami och jag gillar samtliga Garran är jag så förtjust i att jag kan tänka mig att ha ett kar med de specsen senare någon gång - bara för att kunna ha dem... De skulle nog bli bra med Sewellia - som är en annan art jag är störtförtjust i men inte kan ha... Undrar om de dessutom skulle kunna funka med solfjädersräkor... de är ju så coola men verkar krångliga. Men med fiskar som också vill ha biofilm och ström - vore det ju perfekt om man kunde få till det med just biofilmen.

      Om jag kunde, hade råd och orkade sköta dem - skulle jag ha hundratals små biotopkar Men jag har aldrig orkat mer än typ 10 samtidigt.


      Ditt blir ett Sydamerika-svartvatten då?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Att hämta inspiration från andras kar och naturbilder gör vi nog alla. Jag tycker ändå det är kul att läsa ”dina” tankar. När det gäller garra flavatra var det verkligen en rolig fisk. Om du har möjlighet att ha dem i en passande set up någon gång så tror jag inte att du skulle bli besviken!

        Ja, mitt svartvattenkar ska bli SA. Har några fisksorter som alla återfinns i Rio Nanay i tankarna. Ska försöka mig på en light-variant av biotopkar. Helt biotopriktigt kommer det naturligtvis inte att bli, och det är inte min avsikt heller, men jag roas av tanken att inreda och välja fiskar som skulle kunna återfinnas naturligt tillsammans på en plats som i vart fall inte är helt olik mitt kar. Ungefär så går mina funderingar.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          Ursprungligen postat av Nando
          Ja, mitt svartvattenkar ska bli SA. Har några fisksorter som alla återfinns i Rio Nanay i tankarna. Ska försöka mig på en light-variant av biotopkar. Helt biotopriktigt kommer det naturligtvis inte att bli, och det är inte min avsikt heller, men jag roas av tanken att inreda och välja fiskar som skulle kunna återfinnas naturligt tillsammans på en plats som i vart fall inte är helt olik mitt kar. Ungefär så går mina funderingar.
          Aha Jag fick googla för jag visste inte var det låg. Jag har varit i Ecuador men inte Peru. Mest i Anderna men även i Amazonas som gränsar till bergen. Såg en del fiskar i mindre vattendrag, som jag tyckte att jag kände igen från akvarier men jag är inte så haj på sydamerikanska fiskar förutom de allra vanligaste. Men vild pansarmal och andra malar, har jag sett

          Scalarer har typ aldrig passat med någonting annat jag haft + att mina kar varit direkt olämpliga för dem både i storlek och höjd - så jag har aldrig haft några själv. Men jag är lite svag för deras utseende eftersom de påminner lite om mina saltvattenfavoriter - pincettfiskar Men jag tycker att de är grymt coola i svartvattenkar för det är på något sätt sådan kontrast mellan deras flashiga utseende - och svartvatten och dess typiska inredningsstil. Det är sällsynt att man ser folk ha dem i naturliga kar - bara superpreppade standardkar. Vackra är fiskarna oavsett men jag älskar när man ser "uppseendeväckande" fiskar som scalar och gurami i biotopkar. Det blir på något sätt en understrykning av att de verkligen är något som finns i naturen, och inte bara som färgglada inredningsdetaljer i glasburkar :P Typ.
          Jag tycker alltid att det är lika fascinerande när man ser växter och djur man bara sett i blomsteraffärer eller djurparker - i det vilda.

          Jag tycker inte att det behöver vara sååå exakt Det roliga är ju just strävan efter att återskapa en bit "korrekt natur". Det är ju det som är det roliga med att skapa biotoper Sen om det blir alldeles totalt exakt i slutänden, är mindre viktigt. Iallafall för mig. Dock hade jag nog tyckt att det var skitkul att få till ett exakt kar som verkligen inte tummar på en enda detalj. Men det blir inte lika roligt om det är det enda karet jag ska ha för då får man ju väldigt smala utbud. Så jag gör några undantag, men helst så få som möjligt. Men det blir tråkigt om jag t.ex. bara kan ha två, tre arter av växter eller måste välja fiskar jag egentligen inte är så sugen på.
          Så jag får väl ha invandrare från Sri Lanka och Indien till min bit av Thailand... (Och en ensam utböling från Sydamerika...) Och importerade växter från Borneo...


          Då börjar det växa fram två olika svartvatten växa fr.o.m. nu då. Från två hörn av jorden, med (troligen) väldigt olika invånare.

          (Ta i trä. Jag vågar fortfarande inte hoppas på att jag kan få till det... När vattnet klarnat helt och rötterna inte jäklas, kanske jag vågar börja anta att saker kan gå rätt här...)
          Hittade någon ytterst underlig liten växt i ett skrymsle av den större roten jag köpte. Som små ljusgulgrå blommor. Någon typ av mossa, tror jag. Jag pillar nog bort den helt, för säkerhets skull, men vi får väl se om det börjar växa märkliga saker på den :P




          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Jag håller med om att det inte måste vara exakt och att processen att försöka få till det hyfsat naturligt är rolig ändå. Det är ju egentligen självklart att ingenting vi skapar i våra små kar, även om de är stora för oss, kan likna de förhållanden som fiskarna lever i naturligt. Trots det är det skoj att försöka .

            Jag hoppas du får ordning på dina grejer så vi får förmånen att följa ditt projekt!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Nu har ap. Trifasciata rom igen. Det är alltid samma hona som lägger rom. Den andra honan har hanen aldrig lekt med vad jag har märkt.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                Ursprungligen postat av Nando
                Jag håller med om att det inte måste vara exakt och att processen att försöka få till det hyfsat naturligt är rolig ändå. Det är ju egentligen självklart att ingenting vi skapar i våra små kar, även om de är stora för oss, kan likna de förhållanden som fiskarna lever i naturligt. Trots det är det skoj att försöka .

                Jag hoppas du får ordning på dina grejer så vi får förmånen att följa ditt projekt!
                Det är så otroligt stor skillnad på djurs välmående om de får en intressant och stimulerande miljö. Jag ryser fortfarande när jag tänker på vissa djurparker när jag var liten (för tusen år sedan, känns det som...) Speciellt Köpenhamns zoo, som var det mest deprimerande skitställe man kunde tänka sig Säkert annorlunda nu...
                När jag jobbade på tropikhus ville ägaren verkligen satsa på så verklighetstrogna miljöer som möjligt så vi skapade hela rumsbiotoper av olika världsdelar och även individuellt Madagaskar för att ringsvanslemurerna skulle vara glada och nöjda Lokalen är dessutom skitflummig - en gammal chokladfabrik, en hög smalare byggnad så det blir som en labyrint att utforska som besökare Speciellt i lemurernas rum blir inredningen av tjocka ventilationsrör i taken, en bra inredning eftersom det ger lemurerna mycket klättermöjligheter. (Förutom när de klättrar på besökarna...) Stora öppna dammar för sötvattensstingrocka och trubbnoskrokodiler, djungel med gångbroar som går bland lösa apor, fåglar, reptiler och smådjur för Sydostasien och Amazonas - och sedan biotopterrarier och akvarier insprängda i det hela, i vegetation och väggar. Hajrev i källaren och surikat-öken mitt i caféet
                Ägaren är helt underbart kreativ - han får helt sjuka idéer ibland - men som blir otroligt häftiga när de blir verklighet. Som t.ex. ett låååååångt plexirör genom hela byggnaden, genom väggar och längs räcken och tak och överallt - med bladskärarmyror som vandrar nonstop med bitar av blad till sitt hem i andra änden... Jag har sett många tropikhus och trots att detta är aningen mindre storslaget än vissa andra, är det definitivt ett av de bästa i Sverige

                Jag gillar "Den Blå Planet" utanför Kastrup i Danmark, också. Jag är inte helt bekväm med de begränsade utrymmena för havsuttrarna då jag egentligen är helt emot att ha marina däggdjur i fångenskap - men hajrevet är ganska jäkla fantastiskt och även i övrigt är akvariet väldigt nice.

                Djur mår så mycket bättre när de får leva i någorlunda korrekta förhållanden, även om de såklart inte begriper skillnad på växtarter eller annat. Men en miljö med riktiga växter, spännande ställen att utforska, naturligt beteende för föda osv Jag blir ledsen när jag ser fisk i kala kar med plastväxter och noll stimulans


                Jag har fått i rötter i ena delen, men de tog slut eftersom jag fick knåpa ihop ett "träd" av alla jag hade. Inte riktigt nöjd men det är nog det bästa jag kan åstadkomma just nu. Det ser nog bättre ut med epifyter på och runt som kan dölja fula skarvar och glipor. Den blir nog populär hos kuhlii som labyrint, dock... Och min plan med bara växter i ena kanten, blir inte snyggt, så jag får försöka ordna iallafall en stor rot till. Fick skippa den jag fick med karet jag köpte för den är så infesterad med någon skäggalg att jag vägrar att ens försöka få den ren och riskera att jag får in algrester i ett nytt kar... Ska torka den och lägga i gömmorna till en annan gång. En hög ormhassel ligger och flyter i väntan på att de ska sjunka men det såg faktiskt så snyggt ut med dem flytande, att jag funderar på att förankra några av dem i glaslisterna sen - för att det ska finnas några vid ytan.

                Växterna jag har är inte i närheten nog för att skapa ens en bråkdel av växtligheten jag behöver (och det mesta är väldigt långsamväxande dessutom) så det måste jag också fixa mer av. Men såååå dyrt :S Och mina dao noi dog i växttempkaret för att allt krångel med det stora drog ut på tiden. De trivdes inte där... :*(
                Ska preppa filtret med filtermedia från fiskarnas tempkar också, och har redan öst i lite vatten och bottenkladd och annat som kan hjälpa filterstarten på traven.
                Jag lär ju ha minst ett par veckor på mig att rumstera om där inne, innan vattenvärdena kan börja närma sig acceptabla för inflytt Det går iaf fortare med "ympning" från det välbalanserade karet.


                Vad ska du ha för fisk i ditt? (Mer exakt än bara "scalarer" då )
                Senast redigerad av Bambikill; 28 June 2020, 15:24.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6032

                  Kul att du är igång med inredandet! Hoppas du får tag på de växter du behöver till en billig peng.

                  I mitt svartvattenkar ska jag inte ha några Scalarer. Karet är bara drygt 200l vilket jag tycker är för litet för dem. Jag har tänkt mig ett par eller en trio Apistogramma bitaneiata, 12-15 Nannostomus mortenthaleri och ett stim Hyphessobrycon margitae. Tror det kommer bli bra. Sedan blir det mycket rötter/grenar, löv, frökapslar, och småpinnar. Ska ha bara ha någon sorts flytväxt och möjligen en svärdsplanta, i övrigt inga växter. Så är tanken i dagsläget.

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Kul att du är igång med inredandet! Hoppas du får tag på de växter du behöver till en billig peng.

                    I mitt svartvattenkar ska jag inte ha några Scalarer. Karet är bara drygt 200l vilket jag tycker är för litet för dem. Jag har tänkt mig ett par eller en trio Apistogramma bitaneiata, 12-15 Nannostomus mortenthaleri och ett stim Hyphessobrycon margitae. Tror det kommer bli bra. Sedan blir det mycket rötter/grenar, löv, frökapslar, och småpinnar. Ska ha bara ha någon sorts flytväxt och möjligen en svärdsplanta, i övrigt inga växter. Så är tanken i dagsläget.
                    Aha Jag missuppfattade nog det för att jag hade trådens namn i skallen och för att det dök upp scalarer då när jag sökte på floden du nämnde. Jag kan i stort sett ingenting om arterna öht men med tanke på deras fenor så låter nog 200 för lite, ja. Det brukar väl dillas om höga kar i samband med dem också.

                    Arterna var väldigt fina Det blir färggrannt! Fick googla för att se bilder. Gillade speciellt den mitterst nämnda (har aldrig ens hört talas om någon av dem, inte ens släktena utom Apistogramma - jag kan verkligen inte mycket om Sydamerikanska fiskar utom i stora drag, typ familjer av de vanligare sorterna... pansarmalar och vissa andra malar, är väl typ det enda jag begriper någonting om öht... :P)

                    Med Sydamerika har du gott om flytväxter att välja på... jag är avis :P Jag älskar frogbit t.ex. men de går ju bort för mig :S Har inte kunnat hitta en enda ren flytväxt som är asiatisk. Salvinia natans ska ju vara kosmopolit dock, så den kan väl gå an möjligen. (Har nog haft alla som finns att få tag på i Sverige, men aldrig funderat på ursprunget förr...) Annars får jag ha höga växter som flyter ut på ytan helt enkelt.

                    Jag har aldrig hört "frökapslar" så vet inte riktigt vad du menar med det På utseendet skulle jag säkert känna igen det från andra kar om det inte är något extremt ovanligt, men ordet säger mig ingenting.


                    Vad använder du för löv? Jag brukar använda catappa men hade velat få tag i kvantiteter och då kan man lika gärna plocka själv - men ek brukar vara ett säkert och bra kort för kar och terrarier - men... jag gillar inte bladens form i just det syftet. De ser "fel" ut tycker jag. Och catappa är ofta så stora - speciellt de enorma jag råkar ha hemma - skulle vilja ha fler mindre, för att inte bara ha småbitar utan även hela löv, utan att de blir gigantiska.
                    Alkottar använder jag för det praktiska syftet men tycker att de ser "fel" ut så jag brukar gömma dem :P

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Jag ska fota mina olika frökapslar vid tillfälle och lägga upp så får du se! Jag har också kört mest catappalöv och lite ek. Men ek är ju inte så Sydamerika direkt . Nu har jag även köpt en annan sorts löv som jag ska testa.

                      Kastar upp några bilder på mina befintliga kar, med undantag för räkburken.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1E950C91-C227-4255-AB8F-7A8FEFC38BD4.jpeg
Visningar: 123
Storlek: 622,1 KB
ID: 2419208Klicka på bilden för större version

Namn: 7DE7FCC8-5F6B-4781-80E1-B3B8E57DEC62.jpeg
Visningar: 131
Storlek: 581,0 KB
ID: 2419207

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Bilderna ovan är på nya mellankaret och på lillkaret. Nedan kommer storkaret (där det går scalarer!)

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 0BE82DB0-381B-48BD-8E67-71F13CA8EB6D.jpeg
Visningar: 118
Storlek: 526,0 KB
ID: 2419214Klicka på bilden för större version

Namn: EEB3F453-8B77-49A3-8E63-27FB1F1DA874.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 440,6 KB
ID: 2419213Klicka på bilden för större version

Namn: 90550B62-7899-4468-89FD-642B9EF64467.jpeg
Visningar: 122
Storlek: 652,8 KB
ID: 2419212Klicka på bilden för större version

Namn: 74F4F087-499B-4799-8AFA-0ACF83A6F4E1.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 321,8 KB
ID: 2419211

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja du, Nando - vilka bilder!
                              Vill bara ge en tummen upp!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Tack för tummen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...