Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoMa
    • January 2014
    • 25

    Skulle gärna göra det, men tyvärr går de i gamla yngellådan (stor förvaringslåda på 60 liter) som fick panikstartas efter att jag gjorde misstaget att försöka introducera tio Pseudomogil Furcatus i stora akvariet (=uppfattades som levandefoder). Lådan har sedan hängt med i flera år.....Uppifrånperspektiv fungerar förstås, men blir dåligt med färger då .

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      Haha, jag förstår!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Klicka på bilden för större version

Namn: 0E6C4D57-0762-4327-AA17-84C58685305D.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 766,9 KB
ID: 2419573Klicka på bilden för större version

Namn: 6059BEDE-C486-43C4-AC64-FF80EB82DD45.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 751,4 KB
ID: 2419572Klicka på bilden för större version

Namn: 6ED09931-07FE-4783-9DB4-825796893228.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 659,5 KB
ID: 2419571Klicka på bilden för större version

Namn: 2D00840A-5CE0-4DAA-92BA-04559384B3FA.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 772,9 KB
ID: 2419570 Då blir det några halvkassa bilder på nykomlingarna.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6032

          Klicka på bilden för större version

Namn: AB5D18F5-99A4-455B-BD9C-A3E7AF04544C.jpeg
Visningar: 204
Storlek: 136,4 KB
ID: 2419575

          Kommentar

          • JoMa
            • January 2014
            • 25

            Jättefina! Ser att vissa lokala former kan ha ett litet rött streck precis över det mittersta bruna (https://www.seriouslyfish.com/specie...mus-marginatus).

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Ja, så förstår jag det också. Mina ska vara från Peru och de har inget rött på sidorna alls utan är mer gula/guldiga där.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Vilken oas för dina smyckestetror. Blev det Mortenhaleri, eller är det Marginatus?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Nando!
                  Jag skall bara ”chima” in för att säga att det är en njutning att se bilder på dina kar och fiskar. Nykomlingarna ser toppenfina ut, och miljön dom går i är alldeles enastående vacker.
                  Toppstuff, som vanligt!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Ursprungligen postat av ICC
                    Vilken oas för dina smyckestetror. Blev det Mortenhaleri, eller är det Marginatus?
                    Marginatus. Det blir Mortenthaleri i svartvattenkaret

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nando!
                      Jag skall bara ”chima” in för att säga att det är en njutning att se bilder på dina kar och fiskar. Nykomlingarna ser toppenfina ut, och miljön dom går i är alldeles enastående vacker.
                      Toppstuff, som vanligt!
                      Oj, tack! Vad glad jag blir!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Oj, tack! Vad glad jag blir!
                        Jag har sagt det förr: Äras den som äras bör!


                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Ursprungligen postat av Nando

                          Marginatus. Det blir Mortenthaleri i svartvattenkaret
                          Bra plan du har där Nando

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Jag är väldigt glad över mina nya N. Marginatus (smyckestetra). De är vansinnigt söta och har så vackra färger i all sin enkelhet. De hänger mestadels i det övre vattenskiktet, ofta helt nära ytan, men rör sig ibland nedåt också. Första dagen höll de ihop gruppen ganska bra men sedan har de varit utspridda i karet och de verkar inte särskilt skygga alls, vilket jag trott att de skulle vara eftersom de är vf. Jag köpte 15 stycken men hade lätt kunnat ha 20. Mina gula fantomtetror är ”busigare” i sättet men det verkar inte störa de nya. Bra köp!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              I svartvattenkaret går en liten grupp på sex stycken citrontetror i väntan på att mina H. Margitae dyker upp, vilket i värsta fall blir först i höst. Då ska citronerna få flytta till storkaret där det redan går ett stim sådana.

                              Kommentar

                              • Bambikill
                                • August 2014
                                • 384

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jag är väldigt glad över mina nya N. Marginatus (smyckestetra). De är vansinnigt söta och har så vackra färger i all sin enkelhet.
                                Jag är ju inte såååå inne på Sydamerika och har aldrig haft en enda tetra - men jag får nog säga att jag håller med dig där Ofta är det så att "less is more". Många dissar "tråkiga" fiskar och vill bara ha de mest extrema i färg och utseende (jag ska iofs inte säga så mycket... jag har en extrem svaghet för fisk som är randig i just gul/orange nyanser och svart...) och sedan går det ofta därefter, när de inte kan ta hand om dem :S
                                Och det är trist att de mer diskreta fiskarna alltid underskattas. Jag gillade de här, jag har sett dem förut men visste inte vad de hette. Jag har också varit förtjust i skrikiga färger i början - min första Axolotl var albino men det tog inte så lång tid innan jag ändrade mig och föredrog viltfärgen. Det enda undantaget var en copper, då den är så förbannat vacker i färgen. Samma med ancistrus. Jag skaffade golden men ändrade mig till viltfärg och tyckte att de var finare. Nu har jag för all del en super rot kvar men där är också ett litet undantag för jag är så förtjust i deras tomatröda färg.
                                Samma nu när jag funderar på honungsgurami. Skulle aldrig få för mig att köpa de framavlade färgerna, jag vill ha viltfärgen. Även om honorna är "tråkiga" i färg, tycker jag att de är vackra i sin simpla och basic färg.

                                Citrontetra råkar jag till och med veta hur de ser ut men kontrollgooglade (och skrattade ihjäl mig åt det första förslaget när jag hunnit skriva in "citron"... Vilket var av någon outgrundlig anledning var "citronmarinerade räkor"... lol...)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...