Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Klicka på bilden för större version

Namn: DC24097C-FE70-4885-9B01-9B45563D66D9.jpeg
Visningar: 195
Storlek: 723,5 KB
ID: 2418818 Så här ser nya mellankaret ut idag.

    Kommentar

    • Selafiel
      • June 2020
      • 137

      Ser riktigt fint ut!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Tack!

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Dunkelt och jätte fint!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Kul att du gillar det!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Toppenfint Nando

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  Åh, det ser riktigt trevligt ut Lite snarlikt vad jag vill åstadkomma, vad gäller feel.

                  Jag är något mer motiverad med hela akvarieskiten nu eftersom jag fått tag i en något större rot jag gillar och saker går aningen bättre nu. (Förutom det dimmiga vattnet som jag inte vet om det beror på den lite väl frikostiga portionen vattenberedningsmedel jag råkade tillsätta - eller om det är damm från sanden, som verkligen var den dammigaste jag någonsin råkat på... Tio sköljningar fick den inte ens i närheten dammfri och jag tröttnade när knogarna var helt skinnflådda...)

                  Sitter och klurar på hur jag ska få till en layout så försöker kika på så många kar som möjligt här och där. Snappa upp någon idé här och någon idé där.
                  Jag har en hög med rötter och annat men har ingen klar plan än. Delvis pga att jag inte riktigt vet hur jag ska få till ljuset jag vill ha. Har alltid haft stark belysning och dämpat den endast med ytväxter men jag tror inte att det räcker den här gången för att få till riktigt skumt ljus i hörn och kanter.

                  Är din baksida målad eller är det uppspänd plast? Jag satt och funderade på hur jag skulle göra. Jag brukar spänna upp sopsäckar - mindre kladdande då :P Men jag hade möjligen velat ha till en aning genomskinlighet längre upp då jag skulle vilja förstärka en illusion av gradvis ljus mot ytan, och funderade på om det skulle kunna göras på ett bra sätt om jag målar, och använder tunnare lager upptill.

                  Om du brukar måla - kanske du noterat om det ser väldigt flammigt ut om man bara stryker ut ett tunnare lager, eller om det skulle kunna fungera att ha en graderad svärta...?

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Hej! Baksidan är målad med svart akrylfärg. Jag tror inte du skulle uppnå den effekt du verkar vilja uppnå genom att bara måla tunnare, typ en gång (jag kör tre strykningar) för det brukar bli som ränder efter penseldragen då, dvs det blir som tunna ränder där färgen inte tar, ser inte så snygg ut. Kanske om du målar med en ljusare färg upptill istället så att det svarta mer och mer övergår i grått/vitt.

                    Kul att du hittat en bra rot och att projektet går lite bättre nu! Din Blocket-upplevelse var ju inte rolig...

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      Ursprungligen postat av Nando
                      ...Jag tror inte du skulle uppnå den effekt du verkar vilja uppnå genom att bara måla tunnare, typ en gång (jag kör tre strykningar) för det brukar bli som ränder efter penseldragen då, dvs det blir som tunna ränder där färgen inte tar, ser inte så snygg ut...
                      Ah... jo jag misstänkte det. När man målar glas i allmänhet brukar det ju synas rätt rejält om man inte smetar på flera lager men funderade på om det kanske syntes mindre när det är i bakgrunden och man ser det genom ett lager vatten... Men njäe, det hade ju inte varit så skoj om man ser ränder. Med sopsäckar kommer man ju undan med eventuella svaga veck eller luftbubblor och ljus som faller på dem, bara det är tätt planterat - men om hela tanken är att det något ljusare området ska kunna anas - så är ju risken stor att det inte ser klokt ut. Funderade på om det hade kunnat fungera med solfilm som jag råkar ha hemma, att måla den helsvart förutom allra längst upp, och sedan typ... svampa fram gradvis uttonande svärta - eftersom den ju är transparent svart. Jag får kanske klippa en bit och testa och funkar inte det får jag nog skippa den tanken om jag inte skulle få någon snilleblixt.

                      Hela ljussättningen jag skulle vilja ha, känns som ett väldigt främmande kapitel, jag har alltid bara skuggat med växter men nu fick jag för mig att jag ville åt en väldigt specifik ljussättning - med ett väldigt skumt belyst kar förutom antingen i ett hörn eller i mitten - och jag kan i stort sett ingenting om belysning. När jag velat åt sådant spotljus har jag helt enkelt använt just spots Men det var öppna kar det... (Och det har jag aldrig igen, även om jag tycker att det är superfint... för sedan dess har det fötts en spattig ADHD-katt som är väldigt duktig på att sticka näsan i blöt. Bokstavligt talat. Hon är på väg ner i fiskarnas temp-kar så fort jag har det öppet).


                      Jag får läsa på lite mer. Funderade på om man kunde måla lysrör men jag har ingen aning, även om jag målat glödlampor till andra syften. (Alltså för att dämpa ljuset extra mycket, utom i utvalt område). Jag kan haka upp mig på de dummaste detaljer ibland...
                      Jaja, allt sådant löser sig säkert om jag googlar och provar mig fram




                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Men kan du inte ha spottar som står på täckglaset då? Det ska jag testa i mitt kommande svartvattenkar. Där vill jag ha som ljuspelare på några ställen och sedan mörkt runtomkring. Det jag funderar på är om det blir för varmt mot glaset och att man därför behöver få upp dem en bit, typ bygga in spottarna i något sorts rör som står på glaset där själva spotten är en bit upp i röret. För att få lite luft mellan spot och glas.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Men kan du inte ha spottar som står på täckglaset då? Det ska jag testa i mitt kommande svartvattenkar. Där vill jag ha som ljuspelare på några ställen och sedan mörkt runtomkring. Det jag funderar på är om det blir för varmt mot glaset och att man därför behöver få upp dem en bit, typ bygga in spottarna i något sorts rör som står på glaset där själva spotten är en bit upp i röret. För att få lite luft mellan spot och glas.
                          Jo, exakt som du sade där är min tanke med hur det skulle se ut i fråga om punktbelysning.

                          Det finns ju glödlampor som inte värmer upp vattnet, jag var tvungen att ha det till Axolotl-karet i.o.m. att det inte fick värmas upp en enda grad i onödan - min (vinds)lägenhet är snuskigt varm (har just nu 28 grader... wee... du kan ju tänka hur skoj det är på somrarna med små kar eller kallvattenkar :S) Axolotl vill ha det mörkt men jag ville ha någon belysning för att kunna ha växter där i (och för att ens se djuren)... De borde ju vara helt okej med glas eftersom de inte värmer upp.
                          Jag har en hög oanvända LED-spots till nanokar också men de är nog rätt klena i ljus.

                          Problemet är att jag inte vågar ha glas p.g.a. katterna :S Jag har plastskivor på mitt, de vanliga standard som sitter på många kar - och det känns tryggast. Jag trodde inte att kattskrällena skulle kunna komma upp på karet när jag flyttade det till en tom vägg utan annat i närheten som de kunde använda som språngbräda - men de kunde visst det... Tanterna är för feta/gamla för att komma upp men den yngsta galningen klättrade runt där häromdagen...
                          De kvaddade den förra lysrampen och plastskivorna har sprickor i kanten - men det är iallafall bara plast och ger efter...
                          Bättre med en doppad katt och chockade fiskar än sönderskuren katt och firrar... :S Visst tål glas en del men de kvaddade ett terrarium en gång (som tur var tomt - och katten var så snabb att han flög iväg när glaset sprack) så det känns riskabelt.

                          Funderar på att smälla upp en hylla ovanför karet och sätta typ klängväxter eller något på den, för att hindra åtkomst till karets tak...
                          Har inte haft problem med katter och akvarier förrän några av dem kom på att de kunde hoppa från soffan till karet till bokhyllorna... -__-
                          Och den yngsta är den enda som försökt äta fiskarna :P En hankatt jag hade förr, försökte fånga en Axolotl från deras öppna kar. EN gång. Den högg honom i nosen i tron att det var käk - och efter det gick katten omvägar runt karet... haha

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Ja, om du har katter som hoppar på karen förstår jag att du kör med täckplast istället för glas. Hoppas du kan hitta någon annan bra lösning för att få till det ljus du vill ha. Har du också tänkt dig ett svartvattenkar alltså? Vad roligt i så fall! Berätta gärna mer om dina planer vad gäller inredning och invånare! Jag har snöat på svartvatten nu och vill gärna höra andras tankar

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              Jo, jag är illa tvungen... Jag gillar öppna kar (går ju inte med gurami dock) men det hade jag aldrig vågat ha det heller för jag tror inte att fiskarna hade överlevt många dagar... haha... Min yngsta är en tiger, hon äter ALLT hon kommer över. Allt från gigantiska vargspindlar till malar (den bevingade varianten då...) och annat... jag kom på henne ett tag sedan med att försöka få tag i en spåndum, närgången duva genom ett öppet fönster... haha
                              Och det är faktiskt ingen överdrift att vägra glas om man har katt, även om man kanske skulle kunna tro att glaset skulle hålla... det gör det inte, när trycket kommer så punktvis, speciellt om de hoppar upp. Jag hade en katt som en gång skar upp hasorna på ett helt vanligt dricksglas - alltså inte skört, tunt fint glas - som jag hade på golvet bredvid sängen... han hoppade ner, landade på det och det gick sönder. Jag trodde att normala dricksglas typ Ikea, höll för det mesta - och definitivt något så "trubbigt våld" som en mjuk kropp - men tydligen inte... Det blev akutbesök till veterinär för att sy ihop kattskrället... Inga djupa sår så inget "viktigt" gick av iallafall...

                              En bekant hade en nedtvingad rot som poppade som en champagnekork och sköt upp genom täckglas och lysramp - dödade en del fiskar (det var nog roten dock - en jäkla torped måste det ha varit...) men framför allt var det vatten och glas precis överallt i både kar och vardagsrum... Tog ett tag att sanera bort allt splitter :S
                              Så plast ÄR ju tryggare rent generellt sett, även om jag gillar glas rent estetiskt.

                              Men om vi slopar katterna... (Ursäkta mina gigantiska textblock...)

                              Jag är total asiofil på alla sätt och vis, så det är väl därför jag alltid funderat på ett Asienkar - dessutom är mina favoriter botior av alla de slag... Och jag har aldrig lyckats hålla mig till en världsdel utan alltid kluddat till det och stoppat in annat också. Men egentligen gillar jag rena biotopkar... små fönster in till olika delar av världen Så jag ska fan ta mig se till att jag håller mig inom ramarna den här gången. Thailand är ett av mina favoritländer dessutom, och om jag sätter siktet på Thailand som ju ligger mitt i smeten, finns en stor bredd arter av både fisk och växter att välja på - så jag tänkte att jag börjar bygga upp från mina kuhlii och deras habitat, för det är den enda arten jag alltid haft och är helt säker på att jag alltid vill ha.
                              Så då blir det ju automatiskt Asien + svartvatten Vilket passar mig ypperligt eftersom jag tycker om både brunt vatten, mörkare kar och inte är så mycket för superprydliga displaykar a´la dutch. De är fina att titta på men jag gillar biotoper. Mina Axolotl bodde i ett så mörkt kar att man var tvungen att sätta sig ner och leta efter dem för att hitta dem. Fullt av slam, rötter, sten och gegga. Det enda ljuset var två spots riktade på små bestånd av tåliga växter. Hade "djungelkrukväxter" runt det öppna karet också.
                              Bland det roligaste som fanns när jag jobbade på tropikhus - var att inreda terrarier och rum Det tropikhuset är uppbyggt i världsdelar med mycket att djurlivet löst i rummen, så det var sjukt roligt att bygga hela rumsbiotoper och sedan kar och burkar som "smälter in".

                              Dock tänkte jag inte dra det till någon extrem utan försöka hålla det lite ljusare och inte så pass surt att arterna jag vill ha inte går att kombinera. Brunvatten?

                              Vad gäller uppbyggnad så har jag tänkt antingen att ha en sida med ett "träd som växer ner i vattnet" vid kanten av en "å" - dvs rotsystem på ena sidan - med tätare växtlighet som behöver mer ljus på andra sidan - eller att bygga upp det i en U-form med mörker i båda kanterna och ljusare parti i mitten. Jag vet inte riktigt än, det beror på vad jag kan få ihop lämpligt material till och hur det ser ut när jag börjar bygga. Tanken där när jag yrade om "genomskinlighet i det svarta" var för att försöka förstärka känslan av att vara på åbotten och att ytljuset kommer däruppifrån. Om du googlar på asiatiska svartvattenbiotoper hittar man en del skitfina men jag vet inte hur vissa har fixat till ljuset på det sättet. (Bakgrunden ser ut att vara involverad i effekten, i vissa fall).

                              Vad gäller växter - till de mörkare delarna tänker jag trycka in Microsorum, Crypter, Bucephalandra och Lagenandra på rötter och sten - och annat som klarar något sämre till dåliga, ljusförhållanden - och sen i det ljusa området blir det stängelväxter i färger jag hoppas att de kan poppa lite i brunt vatten - ska testa lite olika. Men jag tror att orange och rosa skulle kunna se nice ut i brunt vatten. Men jag vill iaf ha Nymphoides hydrophylla där, och troligen Hydrocotyle tripartita Japan växande fritt lodrätt. Och självklart dao noi där jag kan sätta den bra <3 Inte bara en av mina favoriter utan dessutom så Thailand det kan bli. Sen kan man ju bygga från "större ljusbehov-medel-lågt" utåt mot de mörka partierna. Små epifyter på sten och rötter - och sen mer svepande grejer och buskiga grejer utåt kanterna. Har en hel hög att experimentera med.
                              Med växterna får jag stå ut med att de inte är från helt korrekta områden - iom att jag inte vill hålla mig till några få arter.
                              Men extremt tätplanterat och buskigt iallafall. Vill bara ha tom yta på botten i framkant och en bit in i mitten. För att få lite djup.
                              Botten får löv och grejer och jag tänker få till samma slambotten jag haft till kuhlii i åratal.

                              Vad gäller djurlivet har jag försökt få till det så bra som möjligt i kompabilitet. Dels är karet så litet att jag måste tänka på fiskarnas storlek - dels vill jag försöka hålla mig i ett så tight geografiskt område som möjligt. Men där har jag fått rucka på det och det stör mig... :S Men jag kan inte hitta alternativ.

                              Besättningen är uppbyggd utifrån 1) kuhlii och 2) den enda botie-arten jag kan husera i ett 180-kar i ett rimligt stim. Rosa dvärgbotia. De är pyttesmå och djävulskt söta
                              (Sidthimunki går bort för att de är så jäkla dyra). De rosa är inte direkt supertypiska botias i utseende - men är, i det lekfulla och fjollfjantiga beteendet
                              (Självklart är arternas behov det allra viktigaste så det finns såklart med som grundkrav).
                              Båda arterna finns i Thailand. Så jag håller mig inom Thailand-Burma-Laos-Vietnam-Malaysia-Indonesien. Mitt Sydostasien-smeten.

                              Vidare till mikro-stimfisk - då valde jag mellan olika danios och rasboras och kom fram till drottningrasbora. Inte för små, trevligt temperament, lugna och snälla. Och billiga... lol... Och jag tycker att de är bland de finaste. Galaxy förekommer i samma vatten som dvärgbotiorna men jag är inte så förtjust i Galaxy. Otroligt vackra men mina har varit rätt territoriella och haft mycket tjafs sinsemellan. Drottning verkar trevligare. Och rödtonade fiskar är sjukt snygga i bruna kar.
                              Sen var det krånglet med en något större stimfisk... det faller sig rätt naturligt att köra på någon barb - och jag älskar t.ex. tigrar. Men de är för elaka för att ha med så små och snälla fiskar, i mitt tycke. I tuffare kar är de ganska givna för mig för jag älskar verkligen dem.
                              Dessutom - har man de gröna får man något som påminner hyfsat mycket om pirayor - som är en av mina absoluta favoriter men på tok för stora för något kar jag skulle kunna ha.
                              Det verkar som att en hel del av barberna är för tuffa - så tanken föll på klassikern man sällan ser nuförtiden i folks kar - kopparbarb. Jag tycker att de är supervackra och förstår inte alls varför folk inte vill ha dem längre. De verkar dessutom väldigt fredliga och trevliga. Där fick jag dock rucka på region och det irriterar mig... men jag kan inte komma på någon bra ersättare som skulle vara tillräckligt mild mot de dumsnälla dvärgbotiorna - eller tugga på guramis, som är den enda större arten jag tänkt mig.
                              Melon/pandabarb ser nice ut men blir ju större än koppar och då går tanken på att ha någon "centre piece" art, bort.
                              Det känns helt rimligt för mig med ett stim av pyttebotior för bottenskikt - även om de är mer eller mindre överallt i tanken, dock + ett stim av mikrofisk + ett stim av hyfsat liten stimfisk + en grupp honungsgurami. Alla arter är små, harmonin borde bli lovande tror jag - och samtliga borde trivas bra i ett snittvärde av förhållanden.
                              Jag tycker att det blir för... smått... om jag inte har något som är större än en mindre barb.
                              Jag är dock öppen för förändringar i fråga om arterna större än drottningar. Men kan inte komma på något bra - även om det irriterar mig att dra åt Sri Lanka och Indien för de två största arterna...
                              Sen har jag då en gammal ancistrus jag inte vill göra mig av med även om han är så "fel"... men han är super rot så han blir väl iaf fin i karet :P


                              Herregud... förlåt för textmassan... lol... men du BAD mig faktiskt berätta... lol
                              (Och jag är en horribel pratkvarn både i tal och text...)
                              Senast redigerad av Bambikill; 26 June 2020, 12:52.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Dina idéer låter jättespännande! Det är bara roligt att läsa långa inlägg! Jag kan nästan inget om Asien-fiskar. Hade, under en ganska kort tid, ett kar med Asientema men återföll snart i SA . Då hade jag mosaikgurami (3+1), kopparbarber, botia striata och garra flavatra. De var väldigt vackra att titta på men jag saknade ändå dvärgciklider. Hoppas att du får till det som du tänkt! Lägg gärna upp bilder på processen också

                                Kommentar

                                Arbetssätt...