Scalarer i ett 540 liters kar
Kollaps
X
-
-
Tack snälla Superpescado! Vad roligt att du tycker så! Jag har stor lust att skaffa ytterligare ett kar ska du veta, men saknar för närvarande en bra plats att ställa det. Vi ska dock bygga ut huset på sikt och då kommer det ju bli mer plats och därmed fler kar.
Jag har petat ner några näringskulor/pinnar i sanden ett par veckor efter plantering. Har ingen annan gödning och kör inte med co2. I början när mellankaret var nytt testade jag att tillsätta flytande näring men fick strax därefter väldigt mycket alger som jag, förmodligen felaktigt, kopplade samman med tillförseln av näring. Efter det vågade jag inte hälla i mer gödning och sedan har det funkat ändå på något vis. En del växter trivs dock inte alls. Svärdsplantorna har tex. aldrig förblivit fina hos mig.
Kommentar
-
Nu har jag bara tre redbacks kvar, varav ett par som leker regelbundet. Jag skulle vilja köpa fler av samma sort men tvekar eftersom det känns som att de stora, baserat på hur de beter sig mot varandra, skulle kunna gå hårt åt de små. Jag vill inte ha en massa jagande och bråkande mellan fiskar som inte är jämnstora.Kommentar
-
Det ser jag fram emot att få följa. Så jag hoppas att ni snabbt bygger ut, ni kan ju passa på nu o Corona tider om ni inte som jag jobbar i vården förståss.
okej vad tror du om att stoppa ner näringpinnar i efterhand? Mina växter växer men dina har sån fin lyster och grönska över sig.
sen måste jag fråga vad växten i dit nano kar heter. Den växer som med ringar (vä framkant på senaste bilden från nano)Kommentar
-
Ja jag får inhandla det imorgon o se vad det gör för växterna.
jag förstår precis Hur du menar.
Hur mår dina corydoras i karen nu? Är dom framme något?Kommentar
-
Tack ICC!
Jag var en sväng på Akvarielagret nyss och köpte bl.a levandefoder. Brukar köpa en platta (25 påsar) blackworms emellanåt. Fiskarna älskar det och brukar alltid bli extra pigga och leksugna efter några matningar med sånt.
När det gäller fjärilar har jag nu sex stycken, tre hanar och tre honor varav min gamla hona är en av dem. Det verkar funka. De nya honorna har lekt någon/några gånger var med sina hanar men den gamla honan, vars vackra hane jag fick ta bort för en tid sedan, har inte visat några tendenser att vilja bilda par med en ny hane. Hon är ju rätt gammal också och fertiliteten går väl ned med åldern vad jag förstår. Jag köpte ju mina nya fjärilar i två omgångar och en från varje köp föll ganska snabbt ifrån. De jag har kvar verkar dock hyfsat starka. Det är tråkigt med fjärilar att kvaliteten kan variera så kraftigt. Där jag handlar brukar jag dock få fina exemplar.Kommentar
Kommentar