Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Mats - vad tror du om utfallet av att tillsätta ett gäng små scalarer till de befintliga?
    Sorry Nando för sent svar, har inte varit här på ett tag.
    Hur många scalarer går det i karet nu, och skall du tillsätta fler av samma sort?

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack snälla Superpescado! Vad roligt att du tycker så! Jag har stor lust att skaffa ytterligare ett kar ska du veta, men saknar för närvarande en bra plats att ställa det. Vi ska dock bygga ut huset på sikt och då kommer det ju bli mer plats och därmed fler kar.

      Jag har petat ner några näringskulor/pinnar i sanden ett par veckor efter plantering. Har ingen annan gödning och kör inte med co2. I början när mellankaret var nytt testade jag att tillsätta flytande näring men fick strax därefter väldigt mycket alger som jag, förmodligen felaktigt, kopplade samman med tillförseln av näring. Efter det vågade jag inte hälla i mer gödning och sedan har det funkat ändå på något vis. En del växter trivs dock inte alls. Svärdsplantorna har tex. aldrig förblivit fina hos mig.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Sorry Nando för sent svar, har inte varit här på ett tag.
        Hur många scalarer går det i karet nu, och skall du tillsätta fler av samma sort?
        Nu har jag bara tre redbacks kvar, varav ett par som leker regelbundet. Jag skulle vilja köpa fler av samma sort men tvekar eftersom det känns som att de stora, baserat på hur de beter sig mot varandra, skulle kunna gå hårt åt de små. Jag vill inte ha en massa jagande och bråkande mellan fiskar som inte är jämnstora.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Av fjärilarnas rom blev det inget. Nu har mina ap trifasciata samt mina scalarer rom igen. Jag har sedan länge gett upp hoppet att scalarerna ska få frisimmande men hoppas fortfarande på apisarna.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Några helkarsbilder kommer nedan.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Klicka på bilden för större version

Namn: 05428C41-0E51-4195-B577-4EA2D71BCECC.jpeg
Visningar: 233
Storlek: 630,8 KB
ID: 2416610 Lilla.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Klicka på bilden för större version

Namn: 8310F289-EC78-4E26-B982-5EE6E3BEDABC.jpeg
Visningar: 230
Storlek: 739,6 KB
ID: 2416612 Nanot.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Klicka på bilden för större version

Namn: D18D7968-7D7E-4F2C-841D-94C5EF683E24.jpeg
Visningar: 216
Storlek: 407,8 KB
ID: 2416614 Stora.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 7AB30682-B53B-40FA-AE44-81837C57D008.jpeg
Visningar: 222
Storlek: 466,6 KB
ID: 2416616 Mellan.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Det ser jag fram emot att få följa. Så jag hoppas att ni snabbt bygger ut, ni kan ju passa på nu o Corona tider om ni inte som jag jobbar i vården förståss.

                      okej vad tror du om att stoppa ner näringpinnar i efterhand? Mina växter växer men dina har sån fin lyster och grönska över sig.
                      sen måste jag fråga vad växten i dit nano kar heter. Den växer som med ringar (vä framkant på senaste bilden från nano)

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jo, det vore nog bra att stoppa ner några näringspinnar nu också. Den växten heter limnophila sessiflora (stavning?) och växer som ogräs fast fint, om du förstår hur jag menar

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Ja jag får inhandla det imorgon o se vad det gör för växterna.
                          jag förstår precis Hur du menar.
                          Hur mår dina corydoras i karen nu? Är dom framme något?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ja, corysarna är framme och mår bra. De blev modigare när jag köpte fler.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Synd att dina vackra Red back faller bort. Hade ju varit på sin plats om de kunnat tagit vara på sina lekar så du kunde njutit av nästa generation.
                              Annars i vanlig ordning, dina akvarium är verkligen fina. Och som någon annan nämnde, växter i toppform.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tack ICC!

                                Jag var en sväng på Akvarielagret nyss och köpte bl.a levandefoder. Brukar köpa en platta (25 påsar) blackworms emellanåt. Fiskarna älskar det och brukar alltid bli extra pigga och leksugna efter några matningar med sånt.

                                När det gäller fjärilar har jag nu sex stycken, tre hanar och tre honor varav min gamla hona är en av dem. Det verkar funka. De nya honorna har lekt någon/några gånger var med sina hanar men den gamla honan, vars vackra hane jag fick ta bort för en tid sedan, har inte visat några tendenser att vilja bilda par med en ny hane. Hon är ju rätt gammal också och fertiliteten går väl ned med åldern vad jag förstår. Jag köpte ju mina nya fjärilar i två omgångar och en från varje köp föll ganska snabbt ifrån. De jag har kvar verkar dock hyfsat starka. Det är tråkigt med fjärilar att kvaliteten kan variera så kraftigt. Där jag handlar brukar jag dock få fina exemplar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...