Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      Vet inte riktigt vad som händer med bilderna nu när man lägger upp dem. Färgen försvinner lite på något sätt och det ser kornigt ut tycker jag. Blir det så för er andra också? Har blivit en skillnad efter uppgraderingen enligt min uppfattning. Eller har jag fel inställningar?

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Tack för limtipset. Ska köpa och testa att limma växter. Lovar vara rädd om fingrarna.
        Dina bilder gillas, Inka ynglen är superhäftiga och Scalarerna väldigt fina. Nu har jag ju inte lagt in så många bilder, har inte så mycket att jämföra med. men tyckte också att någon av mina bilder blev gryniga.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6032

          Hoppas du blir nöjd med limmet! Ska bli roligt att se vad du hittar på inredningsmässigt!

          Inkaynglen är nu rätt kaxiga och sprider ut sig över större ytor när de letar mat. Föräldrarna verkar rätt lugna men gör en och annan attack om någon fisk kommer för nära. Jag börjar så smått fundera på vad jag ska göra om ett större gäng klarar sig. Får snacka med min butik och höra om de kan ta emot dem. Går ju inte att ha typ 50 inkafiskar till i karet någon längre tid. De har varit ute ur föräldrarnas mun i två veckor imorgon. Jag kan inte se någon egentlig minskning av skocken men antar att några säkert har fallit bort.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Så, nu har jag fått besked från min butik att de är intresserade av ynglen om/när de når storleken 5-6 cm. Det känns skönt att veta!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Så, nu har jag fått besked från min butik att de är intresserade av ynglen om/när de når storleken 5-6 cm. Det känns skönt att veta!
              Det är ju kanonbra!
              Det blir så jädra joxigt när man får en massa yngel som man inte riktigt vet vad man skall göra av. Gôtt!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                Ja, det är bra att ha en lösning på ”problemet”

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Så, nu har jag fått besked från min butik att de är intresserade av ynglen om/när de når storleken 5-6 cm. Det känns skönt att veta!
                  Bra att du snackat in dig hos butiken och får avsättning för dina Inkaciklider. Ett ”problem” löst. Bara nästa kvar, du kommer att slita ditt hår när du ska fånga upp dem med tanke på all inredning du ska snurra runt med håven omkring. Den kan vara bra att fundera på så länge. Hur som helst är vi glada att du delat med dig av Inkaciklidernas lovestory

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Haha, ja det med att få upp dem sedan lär ju inte bli lätt. Jag har ingen plan än men tänker att det får lösa sig allteftersom. Tror för övrigt att scalareparet är på gång igen. De hänger kring samma grenar i bakkant som sist och jagar bort andra nyfikna. Gissar på lek där snart.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Så, nu har jag så smått börjat dra igång med räkkuben. Jag tvättade karet, kollade att det höll tätt och satte sedan, med god hjälp av maken, fast en svart solfilm på baksidan av karet (det var lite trixigt trots den begränsade ytan). Nu ska filmen torka och sedan börjar torrinredningen. Min redmoore-rot är vattenmättad och sanden, som blev över när jag gjorde i ordning storkaret och sedan glömdes bort, har efter att ha stått ute i en hink hela vintern nu rengjorts noggrant och även kokats. Måste få till torrinredningen bra. Det är ju så liten yta att inreda så jag måste fundera igenom mina val noggrant.

                      Inkaynglen lever och växer.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Gött ju, då har du lite angenämt inredningsbeslut och positivt huvudbry lite framöver då. Hur var det, du hade redan gula och röda räkor sen innan väl? Eller blir det nyköp av någon räka du spanat in? Hoppas vi får se bilder sen då

                        Att Inkayngel lever och frodas tar vi redan för givet, det har gått så bra och långt nu så de lär växa upp till ståtliga ciklider. Men rapporten om att det är frid och fröjd sitter ändå inte fel.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Jag har gula räkor som ska gå i räkkuben. Ev flyttar jag några amanos dit också.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Härliga bilder och ska bli så roligt att få följa din räkkub med!
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Tack Linda, kul att du är med.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Idag har jag inte fixat något med kuben. Gjorde dock ett vattenbyte i storkaret samt bytte förfilter i pumpen. Inkahanen tog in ynglen i munnen under tiden men släppte snabbt ut dem när jag stökat klart. Det måste vara en ansträngning att få plats med alla, de är inte så små längre! Jag såg några corysar leka igen vilket gjorde mig glad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...