Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Torrinredning pågår i kuben...

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Det där kommer att bli så bra Nando

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ser helskönt ut, Nando!
        Var det så att du har någon sötvattenstång, typ Lomariopsis lineata? Dessa är annars väldigt fina och bra att ha i räk-kar (olika "mossor" och andra växter är kanonbra och fina även de).
        I ditt kar skulle ju en, eller flera bitar av sådan tång kunna appliceras helt och hållet bakom rotsystemet, för att senare (typ något halvår) växa fram i böljande skikt genom och runt roten.
        Ja, det var bara en liten idé.
        Skall bli spännande att följa din räk-kub!

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ser riktigt lovande ut Nando!
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Tack ICC, Mats och Linda! Jo, jag ska nog lyckas få in lite tång också

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Nu har jag gjort vissa justeringar (i princip flyttat fram rot- och stenpartiet något för att få plats med växter bakom), tillsatt sand och även vatten.

              Min tanke är att ha någon halvhög grön växt bakom rotpartiet utefter bakrutan så att den och tekniken döljs. På höger sida längs med roten vill jag ha någon annan sorts växt (lägre än den bakre men ändå med viss höjd och bredd). Till vänster framför stenarna ska jag ha några små cryptosar och på stenarna blir det nog, som Mats föreslog, sötvattentång. Kanske fäster jag också javamossa på delar av roten, mina räkor älskar sådan mossa! Vad tror ni om detta? Blir det för rörigt? Har ni förslag på lättskötta passande växter i bakkant och till höger? Kommer inte köra co2. Jag funderar på bacopa compact, ludwigia palustris och/eller någon sorts limnophila. Tips och tankar mottages tacksamt!

              Ursäkta syrebubblorna på ena bilden...

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Det behövs nog inga större tips Du verkar ha tänkt igenom det hela noggrant, som vanligt. Det kommer att bli kanonbra. Kommer du ihåg den där höga växten som du blev så förtjust i, i ett av Tomas diskuskar. Var det inte Hygrophila Corymbosa https://www.google.se/search?q=Hygro...=1554977036844 han hade där? I så fall skulle ju den växten komma väl till pass och att plantera längst bak. Kanske du till och med kan köra lite halvöppet baktill, och hoppas på att växten fortsätter växa även ovan vattenytan

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6032

                  Ja, det är ju en bra tanke ICC. Den växten var väldigt fin i Thomas kar men ganska hög om jag minns rätt. Kanske blir den för stor i min lilla kub? Får läsa på och fundera!

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Jag tycker att du verkar ha en riktigt bra plan och snyggt blir det med!
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Tack Linda!

                      Här kommer några bilder på övriga kar.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Bilderna blir ju gryniga numera men det är som det är.

                            I lillkaret rullar det på med fjärilarna. Jag byter hona efter en eller ett par lekar eftersom hanen blir för på då och det är tydligt att honorna inte uppskattar det. Den hona som behöver vila flyttas till mellankaret. Det är nog inte optimalt att flytta runt dem så men funkar i alla fall. Med facit i hand hade jag hellre haft en större grupp fjärilar i ett större kar.

                            De gula räkorna förökar sig snabbt. Det är ett gäng sådana som jag ska flytta till nanot när det är klart.

                            Mellankaret är fortfarande fisksoppa. Jag gillar dock inredningen bättre nu och fiskarna är friska samt verkar trivas så på det sättet är det ju bra. Sitter dock sällan och iakttar detta kar eftersom det inte händer så mycket intressant där i, tyvärr.

                            Storkaret fungerar klockrent. Inkastencikliderna äger karet och ynglen är nu ca 1cm. Eftersom jag matar mer än vanligt har sandsnäckorna förökat sig mycket. De verkar dock göra en hel del nytta och får vara kvar så länge de inte blir ett problem.

                            Om jag hinner i helgen ska jag köpa levandefoder och växter till nanot.

                            Trevlig helg!

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Vilka fina foto Nando. Vilken grönska du du har, ser verkligen grönt och friskt ut.
                              Storkaret är riktigt trevligt. Det tilltalar mig, och inte helt omöjligt att jag efterliknar vissa delar i ett 540 jag har nyss inrett. (Hittar inte växtlimmet förresten). Red Back Scalarer är jag pigg på att skaffa om jag hittar några. Sen lade jag också märke till din Kakadua Hane, ser ut som om det brinner i fenorna, coolt.

                              Mellankaret är också fint, la speciellt märke till den alg-gröna stenarna till vänster och ”buskaget” till höger. Snygg blandning i inredningen.
                              Sista bilden, säger inte så mycket...utställarmaterial klart för prispallen.

                              Tack för de bilderna, kul att du la upp det.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Tack ICC, roligt att du gillar bilderna!

                                Synd dock att du inte hittar växtlimmet. Vet att de har sådant på Akvarielagret, det kanske går att beställa? Annars skulle jag kunna köpa åt dig när jag är där nästa gång och skicka på posten? Min man tror att limmet inte skiljer sig från sådant cyanoacrylat som finns på bygghandeln, men eftersom jag inte provat det själv vågar jag inte rekommendera att handla där.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...