Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ElinR
    svarade
    Jag blir jätteglad om du visar din lösning när du fått iordning det.
    Tittade på ett kolfilter på Jula och vet inte om kopplingarna passar eller om jag får kapa slangen, klämma på Gardena kopplingar och köra så.
    Du verkar teknisk, så du hittar nog en smidigare lösning.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Den är väl inkopplad och klar i morgon i normalt Tommytempo.....

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Efter att ha sätt någon diskus "slemma" i karet i samband med vattenbyten, fått Einarssons tips om kolfiltrering samt läst nedan tråd så går funderingar mot att köpa just ett kolfilter.

Sätter ihop en enkel lösning för några hundralappar och vattnet lär ju inte bli sämre av det.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av bluewing
    nu har bryzell slagit rot i din hjärna fullständigt. Karet t o m inreder sig på eget bevåg

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Hittade precis en spännande tråd i ämnet på ett annat forum, dvs när det gäller kolfiltrering av vattnet. Får man länka till andra forum?
    Jadå, så länge det inte går inflation i länkandet.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Nu har Bryzell slagit rot i din hjärna fullständigt. Karet t o m inreder sig på eget bevåg

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Den lite större växten i mitten satt minsann inte där i morse när jag åkte till kontoret. Men om en av växterna bestämmer sig för att den inte längre vill var dold i bakkant, gör slag i saken och flyter fram för att sedan nästla sig fast en rot där den syns bättre, ja då är det ju inte min sak att korrigera den

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Hur ser en sådan konstruktion ut?
    http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/vattenrenare-filterhus-438007/

Sen en koppling till vanlig trädgårdsslang i båda ändarna. Så byter man allt vatten igneom den.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Hittade precis en spännande tråd i ämnet på ett annat forum, dvs när det gäller kolfiltrering av vattnet. Får man länka till andra forum?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av JonasHol
    Nu är visserligen min iakttagelse ingen iakttagelse alls men skriver ändå. Jag byter ca 30% 2ggr/vecka, tillsätter alltid FFM och har alldrig noterat att någon diskus "slemmar".

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Tack. Funderar dock som sagt på om detta uppstod nu när jag tvingades köra vattenbyten utan FFM en period. Är ju lite intressant det här. Kommer hålla lite extra bra koll på detta de närmaste veckorna nu när jag kan köra enligt gamla rutiner igen för att sedan uppdatera tråden med utfallet.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ja ibland kan det lukta bränt mellan öronen med allt man ska ta in och ta beslut kring Kul med diskus
    Eller hur

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Köp ett kolfilter då och gör vattenbytena igenom. Det gjorde jag igår, inte för jag generellt har problem med ibland kan det ändå finnas skit i vattnet då man märker att fiskarna inte gillade vattnet lika mycket. Allt för att minska riskerna med vattenkvalitén. Man vet ju inte till 100% alltid hur vattnet är som kommer ifrån kranen.
    Hur ser en sådan konstruktion ut?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ja ibland kan det lukta bränt mellan öronen med allt man ska ta in och ta beslut kring Kul med diskus

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Just detta att Diskusarna "slemmar" vid vattenbyte fick mig att gå från 50% till 30% vattenbyte tidigare. Likaså om jag hade kallare vatten så blev det inte heller så. Inte heller med vattenberedningsmedel. Nu med Easylife FFM så blir det inte så alls oavsett om jag byter 50% vilket jag gör nu igen. Vad jag förstått så är det ett tecken på att de irriteras på huden och då "släpper" slemskiktet. Uppfattar det som att mycket klor i vattnet kan skapa detta bl.a.
    Funderade fram och tillbaka på när jag såg detta första gången. Vet att FFM skall skydda just med detta och som du vet så använder jag alltid det i samband med vattenbyten. Har dock varit en del extra vattenbyten på senare tid plus att det under en tid också gjordes utan FFM pga medicineringen så möjligen är det det som orsakat detta.

Skall bli spännande att se om det fortsätter nu när jag efter sjukdomar -> medicinering -> nitrit åter är tillbaka till dem vanliga rutinerna.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Köp ett kolfilter då och gör vattenbytena igenom. Det gjorde jag igår, inte för jag generellt har problem med ibland kan det ändå finnas skit i vattnet då man märker att fiskarna inte gillade vattnet lika mycket. Allt för att minska riskerna med vattenkvalitén. Man vet ju inte till 100% alltid hur vattnet är som kommer ifrån kranen.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...