Nu är visserligen min iakttagelse ingen iakttagelse alls men skriver ändå. Jag byter ca 30% 2ggr/vecka, tillsätter alltid FFM och har alldrig noterat att någon diskus "slemmar".
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Just detta att Diskusarna "slemmar" vid vattenbyte fick mig att gå från 50% till 30% vattenbyte tidigare. Likaså om jag hade kallare vatten så blev det inte heller så. Inte heller med vattenberedningsmedel. Nu med Easylife FFM så blir det inte så alls oavsett om jag byter 50% vilket jag gör nu igen. Vad jag förstått så är det ett tecken på att de irriteras på huden och då "släpper" slemskiktet. Uppfattar det som att mycket klor i vattnet kan skapa detta bl.a.Lämna en kommentar:
-
Har observerat en händelse vid ett antal vattenbyten som jag inte förstått vad det är eller vad det kommer ifrån. Efter att ha spenderat ytterligare några timmar med att läsa ännu fler diskus artiklar så tror jag mig förstå att det kan vara delar av slemhinnan som släpper från någon av fiskarna.
Någon som har några tankar kring detta?Lämna en kommentar:
-
Har observerat en händelse vid ett antal vattenbyten som jag inte förstått vad det är eller vad det kommer ifrån. Efter att ha spenderat ytterligare några timmar med att läsa ännu fler diskus artiklar så tror jag mig förstå att det kan vara delar av slemhinnan som släpper från någon av fiskarna.
Någon som har några tankar kring detta?Lämna en kommentar:
-
-
Har man fått litersjukan så har man. Man måste bara börja tänka mer 3D på rummens utformning, inte bara golvyta.Lämna en kommentar:
-
Hade ju varit sjukt kul att få inreda och starta upp ett större kar, men eftersom vi redan har tre så kan det nog bli tufft med både plats och tid för ytterligare ett.Lämna en kommentar:
-
Däremot har jag 3x 10000k varianten, går att styra ljustempen lite om jag tycker det blir för kallt, men då på avkall av effekten. Men generellt är jag en kall kille!Lämna en kommentar:
-
För övrigt Tommy så undrar jag om du inte börjar "behöva" ett större akvarium? Du startar upp det nu och är fullt sysselsatt medan du sitter på händerna med diskuskaret?
Bara en tanke sådär [emoji6]Lämna en kommentar:
-
Tur man får titta in hos andra och drömma lite. [emoji7]
Fråga: har en 400W högtrycksnatriumlampa för växthuset. Skulle det funka?Lämna en kommentar:
-
Suuuuck, här sitter man med sin gamla spruckna låda med T8 i ..och liten börs.. Jaja det finns annat att glädjas åt, friska ock krya fiskar, tak över huvudet, mat på bordet...suck..Lämna en kommentar:
-
Här tre bilder.
på andra bilden ser man den rullgardin jag fick sätta upp för att kunna vistas i rummet utan att bli bländad (jag sänkte även rampen närmare karet) och sista bilden visar ljuset från de två lysrör som också finns i rampen.Lämna en kommentar:
-
Men det är ju bara ett problem om man inte har pengarna? Men drömma är ju å andra sidan gratis....Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: