Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ElinR
    svarade
    Ursprungligen postat av ElinR
    Tråkigt att din ancistrus inte klarade sig. Jag läste att du gillade Golden nugget, kanske gillar du zebravarianten också? Just nu finns det en kille i Kungälv som säljer lite yngel av L-333. Annonsen ligger på Blocket.

/Elin
    och enligt Zoopet blir den bara 15 cm?

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    Tråkigt att din ancistrus inte klarade sig. Jag läste att du gillade Golden nugget, kanske gillar du zebravarianten också? Just nu finns det en kille i Kungälv som säljer lite yngel av L-333. Annonsen ligger på Blocket.

/Elin

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    Tänker att formeln 6 H2O + 6 CO2 = C6H12O6 + 6 O2 inte säger så mkt om växtens massaökning/tillväxt, utan bara om hur mkt tillgänglig energi växten får ut/ 6 enheter syre den producerar. Om växten omvandlar majoriteten av druvsockret/energin till att bilda biomassa borde det vara så att långsamväxare har en lägre metabolism och därför en lägre syreproduktion. Så tänker jag, men jag är inte vidare insatt i det där.

Någon annan som vet och inte bara tror?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kvällens andra fundering: Tänker att jag borde utöka från 2 till 3 vattenbyten per vecka, åtminstone fram tills dess att diskusarna klivit in i tonåren.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kvällens fundering: Är det skillnad på olika växters förmåga att bidra med syre?, kan det tex vara så att långsamtväxande växter också bidrar med mindre syre än snabbväxande växter?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Du behöver nog ligga på 25 i varje fall.

Lämna en kommentar:

• flygrc
    svarade
    Kan man inte göra ett litet test med de olika varianterna och sedan mäta vad som händer?
    Jag tänker inte i karet utan i små behållare.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    När du går ner i PMDD så kolla vad NO3 hamnar på då, så att värdet inte blir för lågt.
    Vad tycker du är ett bra NO3 värde? Även här så kan ju vara invånare vara lite känsligare än andra arter.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    När du går ner i PMDD så kolla vad NO3 hamnar på då, så att värdet inte blir för lågt.
    Yes.

Mailade även med leverantören av PMDD idag. Började fundera på kombinationen PMDD och Easy-life filtermedia. EL bryter ju ned ett antal oönskade ämnen i vattnet och rekommenderas tex av Multicura för att bryta ned medicinrester efter en avslutad medicinering (Vad jag förstått så bör det heller inte användas med Nitrivec då EL försvagar Nitrivecs effekt). Funderade därför över hur EL påverkar PMDD. Enligt leverantören så skall dessa två fungera bra tillsammans men han rekommenderade ändå att PMDD tillsätts en dag efter det att EL tillsatts. Har läst att även du börjat använda EL så jag tänkte att du kanske ville veta detta.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Åter riktigt skön stämning i karet, alla diskusar simmar omkring nyfiket och rotandes efter mat (vem vet, de kanske har missat någon under ett blad någon stans ). Självklart så tjafsas det fortfarande men inte alls i den omfattning som det gjordes initialt. På något sätt så vet alla sin plats i hierarkin och då behöver man inte slåss för att bevisa det precis hela tiden.

Tyvärr så tog vi oss inte genom de senaste veckornas sjukdom utan förluster. En av våra ancistrus svullnade upp rejält om buken tills hen tyvärr checkade ut igår. Väldigt tråkigt, gillade verkligen denna individ.

Köpte ett 54 liters kar för ca en vecka sedan där jag tänkte lyfte över den sjuka diskushonan med när jag såg tendenserna hos ancistrusen så valde jag att istället fortsätta medicinera hela karet. Tyvärr gick hen inte att rädda.

I övrigt så utvecklas karet så det skriker om det, funderar på att köra en testperiod där jag går ned till halv dosering av PMDD, har en känsla av att det tillsammans med alla naturliga ämnen som fiskar etc lämnar efter sig räcker mer än nog, vill ju inte ha mer näring i karet än vad växterna faktisk förbrukar.

Blåser inte faran över men avslutar denna vecka med en skön känsla trotts allt!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Så harmoniskt och skönt med ett vackert kar som börjar få en go diskuslunk. Härligt!
    Riktigt avkopplande.

Gjort en smärre justering som kanske syns på filmen. För mycket skit blev liggandes på sanden bakom roten så jag kopplade på ytterfiltrets platta utblås på innerfiltret som jag sedan vinklade ned mot sanden. Blev kanon i kombination med strilröret från ytterfiltret som är riktat mot framglaset.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Högt tempo idag så nu blir det en filosofisk stund med ett glas vin framför denna glasruta
    Så harmoniskt och skönt med ett vackert kar som börjar få en go diskuslunk. Härligt!

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Karets temperatur över dygnet. Lysrören värmer kraftigt. Bättre en såhär lyckas jag inte kalibrera samarbetet mellan belysning och doppvärmare. Temperaturskillnaden över dygnet är ca 1,2 grader.

[ATTACH=CONFIG]71634[/ATTACH]
    I naturen är inte tempen spikrak, inget annat heller egentligen

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Högt tempo idag så nu blir det en filosofisk stund med ett glas vin framför denna glasruta

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...