Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Mats Bryzell
    svarade
    "Matfjäsk" hos Discus går mer ut på att kraftigt koncentrera sig på en eller flera punkter - där, typ, mat brukar komma - om man ens kan snacka om sådana termer..? Det blir, så att säga "samling vid pumpen", och fiskarna tränger ihop sig där förväntad mat kan dyka upp.
    Nyckeln och svaret till pacingbeteendet har och ger du i första delen av meningen i inlägg nr. 410.
    Troligtvis kommer du framgent att få uppleva allt fler beteendemönster - som kan vara både jobbiga och intressanta att studera - i din nuvarande Discusgrupp, om ett eller flera par etableras, och de som "blir över" inte kan ta sig bort.
    Happy, Go Lucky nu, Tommy!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Vår mästare Mats Bryzell skrev så här för ett par år sedan. Svaret är så bra så jag lägger in det här:

Det här är ett vanligt fenomen som kallas "pacing" på engelska - vad skulle man säga på svenska..? Rusande, jagande - eller något i den stilen. Man ser, hur som helst, fisken dra upp, ner, fram och tillbaka jämns med rutan. Vad indikerar det? Jo, att fisken vill simma framåt, iväg från där den befinner sig.
    Man vet inte exakt varför fiskar gör på detta vis - men det är framför allt vanligt när det gäller Corydoras (och liknande fiskar) och många levandefödare. Men många andra fiskar, som nu i trådskaparens exempel; Apistogramma, gör även detta.

Två gängse teorier finns iallafall om detta och den ena är att det handlar om vattenkvalitet och obalans i denna - syrebrist, ammoniak m.m. Fiskarna uppträder då på detta vis periodvis eller, mer eller mindre, hela tiden.
    En annan teori är att nyligen introducerade fiskar i karet kan uppträda såhär, antingen beroende på vattenkvaliteten, eller att de inte har hunnit acklimatisera sig ordentligt ännu - eller en kombination av båda.

Nu vet inte jag hur stort kar trådskaparen har - eller hur det är inrett, men tittar man på den befintliga besättningen med redan etablerade Apistogramma och även dorsigera (och förutsatt att vattnet är i ordning) kan man tänka sig att de nyintroducerade A. panduro helt enkelt inte naturligt hittar sin nisch i karet - och därmed väljer att försöka simma någon annanstans. Rutorna i karet sätter ju effektivt stopp för detta och man ser det ihärdiga simmandet upp, ner, fram och tillbaka.

Antagligen ger beteendet med sig efter en tid, men risken är att de nya fiskarna möjligtvis inte hittar egna ställen att vara på, inmuta revir o.s.v. och då kan beteendet upprepas eller så blir fiskarna till slut undanjagade och ställer sig stillastående i hörnena på karet.
    En annan variant är att de nya fiskarna är såpass starka att de kan vända en undergiven position och ta över yta från några andra fiskar, och själva bli dominanta. Är karet tillräckligt stort kan kanske alla arterna samsas hyfsat efter en tid.
    Det är just detta jag är medveten om, därav att jag inte känner mig riktigt tillfreds när jag ser den här typen av beteende. Jag tror och hoppas dock på att det i detta fallet är frågan om matfjäsk då det sker i det hörn där de ser in i rummet och därmed ser rörelser (oss) plus att jag stängt av foderautomaten eftersom jag ville mata begränsat under medicineringen för att inte belasta de goda bakterierna i karet mer än nödvändigt. Det innebär mat endast på kvällen = hungriga fiskar. Även om jag slutat medicinera så har jag inte kunna starta foderautomaten eftersom jag måste vara fysiskt hemma och starta den på rätt tidpunkt för första matning vilket inte fungerar när jag arbetar. I morgon lördag har jag aktiviteter hela dagen så jag kommer starta upp automaten först på söndag igen.

Har även försökt minska på antalet individer i karet eftersom mina kardinaltetror växt till det enorma plus att 5-10 stycken av dem skulle passa super i ett annat kar vi har men jag får banns mig inte tag i dem

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade

Vår mästare Mats Bryzell skrev så här för ett par år sedan. Svaret är så bra så jag lägger in det här:

Det här är ett vanligt fenomen som kallas "pacing" på engelska - vad skulle man säga på svenska..? Rusande, jagande - eller något i den stilen. Man ser, hur som helst, fisken dra upp, ner, fram och tillbaka jämns med rutan. Vad indikerar det? Jo, att fisken vill simma framåt, iväg från där den befinner sig.
    Man vet inte exakt varför fiskar gör på detta vis - men det är framför allt vanligt när det gäller Corydoras (och liknande fiskar) och många levandefödare. Men många andra fiskar, som nu i trådskaparens exempel; Apistogramma, gör även detta.

Två gängse teorier finns iallafall om detta och den ena är att det handlar om vattenkvalitet och obalans i denna - syrebrist, ammoniak m.m. Fiskarna uppträder då på detta vis periodvis eller, mer eller mindre, hela tiden.
    En annan teori är att nyligen introducerade fiskar i karet kan uppträda såhär, antingen beroende på vattenkvaliteten, eller att de inte har hunnit acklimatisera sig ordentligt ännu - eller en kombination av båda.

Nu vet inte jag hur stort kar trådskaparen har - eller hur det är inrett, men tittar man på den befintliga besättningen med redan etablerade Apistogramma och även dorsigera (och förutsatt att vattnet är i ordning) kan man tänka sig att de nyintroducerade A. panduro helt enkelt inte naturligt hittar sin nisch i karet - och därmed väljer att försöka simma någon annanstans. Rutorna i karet sätter ju effektivt stopp för detta och man ser det ihärdiga simmandet upp, ner, fram och tillbaka.

Antagligen ger beteendet med sig efter en tid, men risken är att de nya fiskarna möjligtvis inte hittar egna ställen att vara på, inmuta revir o.s.v. och då kan beteendet upprepas eller så blir fiskarna till slut undanjagade och ställer sig stillastående i hörnena på karet.
    En annan variant är att de nya fiskarna är såpass starka att de kan vända en undergiven position och ta över yta från några andra fiskar, och själva bli dominanta. Är karet tillräckligt stort kan kanske alla arterna samsas hyfsat efter en tid.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade

Ok. Då förstår jag. Är det hela tiden? Efter VB? Är det matfjäsk dvs. att de ser dig?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Hur menar du att du tycker de är mer stressade än normalt? Kan du inte beskriva vad som händer?
    Förutom det vanliga gnabbet, jagandet av varandra etc (som ju är normalt) så är det några individer från tid till annan simmar upp och längs med glasrutan.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Hur menar du att du tycker de är mer stressade än normalt? Kan du inte beskriva vad som händer?

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    [emoji106]

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Alla fiskar till synes friska och symtomfria från tidigare sjukdom. Upplever dock diskusarna som något mer stressade än vad jag är van vid att se dem. Snart en efterlängtad helg!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Billigt med ett gäng sånna, ligger väl på 1000:- centimetern
    Som hittat

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    En liten fråga bara, såhär i Tommys tråd. 100kr/ st för L333, är det konstigt billigt?Är det ngt skumt eller ojuste konkurrens mot handlarna? Förlåt Tommy.

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    2035kr 4-5cm på IMAZO:s fisklista

//Inger

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Men Tommy är nog rik

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Billigt med ett gäng sånna, ligger väl på 1000:- centimetern

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Varför inte ett gäng zebror?

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Jag har L333, två stycken och jag har bara sett stjärtfenorna på dem nån enstaka gång sen jag släppte i dem så vill man ha en mal som syns är detta inget bra val Dessa kanske vågar sig fram om ett tag men de är ju främst nattaktiva.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...