Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Shepard
    svarade
    Har haft olika Corydoras, och har nu bl.a panda, och tycker de verkar tåliga när det kommer till temperaturen.

Lämna en kommentar:

• Likan
    svarade
    Jag har hört lite olika om corysar. En del säger att högre temp inte gör något och andra säger att det kan påverka mycket.

Dock skaffade jag duplicareus som vill ha samma temp som pandan, till mitt ena kar med 28-29 i temp. I somras var det 30 grader i karet i flera veckor. Och alla de lever fortfarande.

Så ja. Vad vet jag. bara delar vidare det jag läst. syresättning vid botten är ju att föredra men det har ni säkert redan diskuterat.

(Som sagt, vet inte vad som sagts tidigare. )

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Pandorna vill ju enligt planetcatfish ha runt 22-25 i temperatur. Nu vet jag inte vilken temp du har eller hur länge du haft dem etc. Men de finns de som inte trivs i varmare vatten. Pandan kanske är en av dem?
    Samtidigt tror jag mer på Blåvingens teori. Att nån faller bort bara, utan vidare orsak.

Karet ser riktigt färggrant och fint ut! Det var länge sedan jag tittade in i tråden så det har tagit sig väl.
    Temperaturen var en av mina orosmoment kring just Pandan när jag köpte dem eftersom jag har 28-29 grader men fick info om att det inte skall vara något problem. Får se hur övriga klarar sig.

Tack för din fina kommentar om karet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lämna en kommentar:

• Likan
    svarade
    Mitt första Diskusakvarium

Pandorna vill ju enligt planetcatfish ha runt 22-25 i temperatur. Nu vet jag inte vilken temp du har eller hur länge du haft dem etc. Men de finns de som inte trivs i varmare vatten. Pandan kanske är en av dem? Dessutom tolkar jag att pandan är en av de mer känsliga i corys-släktet, av de vanliga arterna i handeln iaf. Så kan ju vara något i karet den inte trivdes med.

Samtidigt tror jag mer på Blåvingens teori. Att nån faller bort bara, utan vidare orsak.

Karet ser riktigt färggrant och fint ut! Det var länge sedan jag tittade in i tråden så det har tagit sig väl.
    Senast redigerad av Likan; 18 September 2014, 17:23.

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    Helt plötsligt förstår jag hur du trollar runt sådär 200L en onsdagkväll. Lysande!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Du har ett riktigt fint akvarium vackra färger och harmoniskt. Riktigt kliar i fingrarna att riva i mitt eget kar men tar emot då det fungerar bra och gjort så länge. Med tiden kan ett akvarium bli lite rörigt med alla enstaka överlevare och växter som växer bra och som man inte riktigt nänns riva ut..jag måste nog skaffa ett till
    Tack snälla, dina ord värmer en glad amatör som försöker göra sitt bästa.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av ElinR
    Tommy, hur gör du rent praktiskt m vattenbytena? Jag har också pH 7,8 ur kranen och det funkar nu, men i framtiden vill jag nog justera ner. Slang från kran och blanda pH-minus bredvid? Har läst att det finns kloraminer i mitt vattnet och blandar därför i vattenberedare i varje hink först, men det blir bara tre hinkar 1ggr/vecka i dagsläget.
    Jag byter vatten i karet med hjälp av en slang jag kopplar till kranen i badkaret. När jag byter så fyller jag på med tempererat vatten som är drygt 1 grad lägre än vad jag har i karet för att simulera den effekt som ett störtregn har på en flod, vilket enligt vad jag har läst, är en triggande faktor för lek (tillsammans med det extra syret som vattenbytet ger, det har fungerat)

När jag fyller på vattnet så använder jag alltid easylife filtermedium, PH Buffer 6,5 samt en dos växtnäring. Dvs jag förbereder inte vattnet innan utan häller dessa preparat i karet samtidigt som jag fyller på med nytt vatten. PH Buffer 6,5 tar ca 30 min på sig att ge effekt. Mäter jag PH värdet i karet 30 min senare så har jag 6,9.

Jag byter 50% av 240 karet 2 ggr per vecka med hjälp av denna:

Marina AquaVac Kompletter Wasserwechseler & KiesreinigerPraktisches Wasserwechsel-System mit Schlauchanschluß zwischen Becken und Wasserhahn. Wasserablass un...
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 18 September 2014, 16:38.

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    Tommy, hur gör du rent praktiskt m vattenbytena? Jag har också pH 7,8 ur kranen och det funkar nu, men i framtiden vill jag nog justera ner. Slang från kran och blanda pH-minus bredvid? Har läst att det finns kloraminer i mitt vattnet och blandar därför i vattenberedare i varje hink först, men det blir bara tre hinkar 1ggr/vecka i dagsläget.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Mitt Diskuskar skiftar ju PH varannan till var 3:e dag. Märker inga problem med det alls. Diskusarna reagerar inte negativt på att det stiger upp. Sedan blir det ju inte så att karet hoppar mellan 7,6 och 6,9 utan jag byter ju bara 1/3 del och det glider ner ganska fort. Det rör sig kanske snarare mellan 7,1 och 6,9 max. Eller annars så kör du på med din PHbuffring om du är bekväm med det? Men även i naturen så fluktuerar ju PH och annat en del. Diskusarna fixar det.

Lämna en kommentar:

• Rufus
    svarade
    Du har ett riktigt fint akvarium vackra färger och harmoniskt. Riktigt kliar i fingrarna att riva i mitt eget kar men tar emot då det fungerar bra och gjort så länge. Med tiden kan ett akvarium bli lite rörigt med alla enstaka överlevare och växter som växer bra och som man inte riktigt nänns riva ut..jag måste nog skaffa ett till

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Du upplever inga problem med ostabilt PH? Jag byter 50% 2 ggr per vecka och kommer då fylla på med PH 7,8 som det sedan (om det vill sig väl med CO2 systemet) kanske går ned till 7,0 efter några dagar, sen är det dags för vattenbyte igen. Berg och dalbana istället för som nu stabilt på 6,9.

Hade inte PH-buffert tidigare å jag hade 7,0 i kranen men fick lite smärre panik när vi flyttade för några månader sedan (och då också skulle flytta diskusarna) och insåg att vi hade 7.8 i kranen i nya bostaden.

Men vill ju helst använda så lite preparat som möjligt.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Och nu har du ju Co2 som sänker Pht.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Men Diskus tål högre nivåer. I kran har jag ju själv 7,6. Men rötter och annat i diskuskaret gör att det går ner till 6,9 efter några dagar. Har aldrig använt PH buffer. Tror få av oss som har Diskus använder det faktiskt.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Yes, använder PH-buffer 6,5 vid varje vattenbyte. Skulle vilja testa utan för att se vilken effekt CO2 systemet har på PH värdet men vågar inte eftersom jag har ca 7,8 i kranen. Med PH buffert ligger jag på ca 6,9 i karet. Vore ju trevligt att slippa PH buffert för drygt 200 SEK per månad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Har under åren regelbundet haft dödsfall av ung Corydoras. I Diskuskaret t.ex. så köpte jag ju 16 st. C. Duplicareus. 2 av dem har dött hittills. Tror Corydoras både är lite känsligare och mer korkade när de är yngre. När de väl nått vuxen ålder tycker jag det tuffar på.

Sedan tycker jag inte du ska stirra dig blind på dropcheckern. Den har du mest för att se att den inte blir gul dvs. att det är för mycket co2. Tillsätter du fortfarande PHjusterande medel? Vet inte om den gör något med processerna i dropcheckern. Så växterna svarar ju på Co2 långt under den gröna nivån. Vallisneria, Anubias, Cryptocoryne tar ju fart även vid låga positiva Co2 förändringar. Om det växer är väl allt frid och fröjd, tycker jag. Det var väl det du ville?

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...