Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Och som en kort analys av blåvinge. Som ofta är så viktigt inom akvariehobbyn. Fortsätt dosera antispot i mat och var 3-4e dag eller vad det är det står på förpackningen. och sen IS I MAGEN. :-)Lämna en kommentar:
-
Multicura använde jag i kombination med anti-spot på rekommendation. Men då är det alltså bara att tålmodigt fortsätta med anti-spot?
Jag mäter Nitrat värde före varje vattenbyte eftersom vattnet borde vara som smutsigast då. Detta jag gjort nästan sedan karet var nytt just för att vara säker på att 50% två ggr i veckan är tillräckligt. Har aldrig haft höga nitratvärden på dessa tester. Jag mäter även Nitrit och PH en gång i veckan. Nitrit existerar inte. pH värdet har varit något ostabilt efter introduktionen av ett CO2 system men det är historia.
Ingen tvekan om att jag stressat karet och att diskusar är känsliga för detta, hoppas dock som sagt att dem klarar sig genom resan eftersom resultatet blivit ett betydligt bättre hem på många sätt.
Tack för att ni tar er tid att skriva, fortsätter med anti-spot efter kvällens vattenbyte.Lämna en kommentar:
-
Tänker nog lite som Einarsson här.
Varför körde du med multicura?
Ska du köra antispot mot vitskit så är det 2-3 veckor som gäller. Har aldrig själv lyckats på kortare tid. Sedan ska man inte glömma att Diskusar är känslig för all skit i karet och även om Nitrat tillsätts för växterna så är det också irriterande på hud, gälar etc. även i de rimliga doser som vi tillsätter i form av PMDD till växterna. Har man mycket hungriga växter så töms ju karet på Nitrat men om det inte förbrukas så blir det ju lite höga halter.
När det gäller multicura så har jag förut varit mycket positiv till det i karet, men har fått skumma reaktioner vid senaste behandlingen med svamp och annat. Så idag är jag mycket restriktiv mot multicura som jag dessutom inte tycker påverkar vitskit över huvud taget.
Sedan är ju karet du har inte så stort och det börjar bli lite fisk i karet. Ett mindre kar tippar över i obalanser snabbare än ett större. Nu har det gjorts en hel del i karet. Alla ändringar stressar dessutom Diskusarna.Lämna en kommentar:
-
Hon kanske aldrig blev frisk nej, jag uppfattade det som att hon hade blivit det men att det återkommit.Lämna en kommentar:
-
Vad gäller vattenkvaliteten så kan jag inte hitta några uppenbara problem. Alla värden är bra på alla tester. Byter 50% 2 ggr per vecka vilket borde vara tillfredställande?
Är inte säker på om problemet återkommer, kan ju helt enkelt vara så att hon aldrig blivit frisk av medicinen? Alla andra fiskar verkar må toppen, ser inga indikationer på varken stress eller sjukdom.
Sen vad gäller förändringar så har du givetvis helt rätt, det har ju varit en kalkylerad risk hela tiden genom mitt projekt. Alla de förändringar jag gjort tycker jag har resulterat i ett betydligt bättre hem för karets invånare, det märks verkligen att dem nu trivs mycket bättre än tidigare, men tyvärr så har ju resan dit har varit ansträngande för dem.Lämna en kommentar:
-
Om problemen återkommer hela tiden så är ju antagligen inte vattnet tillräckligt bra? Medicin är ju bara brandsläckning men problemen uppkommer ju av en anledning. Tror eventuellt du behöver mer vattenbyten.
Risken är väl att i all hets kring inredning, näring, växter och co2 hit och dit att fokus på diskusarna som faktiskt ska bo där ställs åt sidan. Det finns ju en anledning till att det anses vara svårare att hålla diskus i växtakvarier generellt.
Jag hade iaf börjat byta mer vatten, och eventuellt börjat fundera på om kranvattnet kanske inte håller kvalité. Börja byta vatten med kolfilter kanske?Lämna en kommentar:
-
Sjukdom kvarstår, vad göra nu?
Upptäckte vitskit på vår hona. Behandlade en vecka med anti-spot. Resultatet blev bättre färg på hennes avföring. Problemet kom tillbaka några dagar efter avslutad behandling. Körde en tre dagars multicura tillsammans med anti-spot som avslutas idag med vattenbyte ikväll. Ser tyvärr nu att problemet kvarstår. Börjar bli orolig eftersom det gått lång tid nu.
Vad göra nu?Lämna en kommentar:
-
Jag har 6 st http://www.planetcatfish.com/common/...pecies_id=2178 de är väl inte jättelika men det finns flera andra arter med prickar iaf.
Jag köpte mina av någon lirare i Kode. :-)Lämna en kommentar:
-
FILM: En fredagsöl (St Eriks Centennial) framför karet. Vi kommer nog aldrig vinna pris för dess skönhet men det är en djungel som både jag och karets invånare fattat tycke om. (Klartex: det ser ut som ett smärre kaos men vi gillart )
Lämna en kommentar:
-
Kompletterat med ytterligare 20 räkor. Har 15 sedan tidigare men jag har helt ärligt ingen aning om alla fortfarande är vid livet eftersom man så sällan ser dem. Oavsett så såg jag ett behov av att utöka städpatrullen eftersom karet allt mer liknar en undervattensdjungel.
I zoo affären fick jag syn på en Golden Nugget, wow vilken vacker skapelse så synd att den blir så stor den hade ju varit super i mitt kar.Lämna en kommentar:
-
Ytterligare en fundering som kanske är stendum men ni som läser min tråd är nog vana vid det vid det här laget.
Kan även räkor föra med sig sjukdom till ett kar? Det talas ofta om att man bör ha nya fiskar i karantän innan introduktion till ett kar som redan har invånare men vad med räkor, kan de också föra med sig sjukdomar eller liknande?Lämna en kommentar:
-
Ytterligare en fundering som kanske är stendum men ni som läser min tråd är nog vana vid det vid det här laget.
Kan även räkor föra med sig sjukdom till ett kar? Det talas ofta om att man bör ha nya fiskar i karantän innan introduktion till ett kar som redan har invånare men vad med räkor, kan de också föra med sig sjukdomar eller liknande?Lämna en kommentar:
-
Har några funderingar som dykt upp det senaste som någon kanske kan hjälpa mig med:
Har tidigare matat 3 ggr per dygn, har läst att diskusar mår bra av det. Första gången precis efter det att belysning tänts, andra gången sen eftermiddag (dessa två med automat eftersom jag jobbar då) och tredje gången manuellt på kvällen.
Efter att ha ändrat antalet ljustimmar så finns det inte längre utrymme att mata 3 ggr när belysning är tänt.
Så till mina frågor:
Vad anser ni vara det optimala antalet gånger att mata per dygn?
Spelar det någon roll om dagens första matning sker när belysningen är släckt?
EDIT: Kan tillägga att det inte är kolsvart tex 11:00 utan då har dagsljuset klivit in i rummet där karet står.Senast redigerad av Tommy Vestlie; 25 September 2014, 11:06.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: