Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Trodde det var många Diskusar mera skämt åsido blev jag lite orolig när det blev knäpptyst.Lämna en kommentar:
-
Kan även snabbt tillägga att det är honan i ett par som lekt några ggr som nu är sjuk.Lämna en kommentar:
-
Tack för all input Gents. Sitter väldigt tight till idag så jag hinner tyvärr inte läsa alla era klokheten förrän i kväll. Men en kort fråga: Tror i att ett Eheim 54l är stort nog som ett karantän/medicineringskar? (Har kanske möjligheten att plocka upp ett sådant på vägen hem)Lämna en kommentar:
-
[emoji1] Du är rolig du Mats... Skyhögt över din förmåga . Inlägg nr #2841i "Drömmen om..." är väl det enskilt mest lästa/omlästa inlägget sett utifrån mig själv. Det inlägget är det mest frustrerande/tröstande inlägget jag läst på Zoopet över huvud taget. För när jag läser det så inser jag (varje gång) att jag försätter mina Diskusar i en situation som ger dem två val. Bilda par eller gå under. Istället för att låta de som blivit ofrivilliga singlar gå under hade jag kunnat sålt dem vidare i tid istället för som nu slita med att hålla dem på rätt sida av stress=sjukdomslinjen. Nu är de för tunna för att kunna säljas.
På ditt försiktiga sätt gissar jag att du tycker Tommy också är på väg in i samma återvändsgränd.
I mitt Diskuskar så har dessa insikter lett till att det är slutmedicinerat så långt det är möjligt.Lämna en kommentar:
-
Det var väl lite det vi snackade om i våras, i din "drömmen om ett..."-tråd, Johnny - sidan 134, inlägg #2841 - och några sidor framåt i tråden.
Nåväl, fortsätt nu med det ni diskuterade!
Lämna en kommentar:
-
Först vill jag säga samma sak till dig som Mats Bryzell sagt till mig. Även om du sköter dina Diskus alldeles perfekt och aldrig gör något fel kommer det ändå att bli så med någon Diskus att det inte kommer att fungera hela vägen.
Det är så lätt att hamna i en Diskus-stress som ägare där man sliter som 17 för att det ska fungera men det ändå går utför med en enskild Diskus eller en hel grupp.
Menar inte att vara pessimist utan mera realist. Du är jätteduktig med dina Diskusar, men det kan gå dåligt ändå.
Nu börjar dessutom din Diskus symptom bli mer komplexa så att rådgivning över en tråd så här blir allt svårare.
Så för egen del vet jag inte. Svullen buk kan ju vara mycket. Romförhårdnand, bukvattensot etc. etc.
En sida som är bra i många stycken gällande Diskus är denna: http://www.bldiscus.com/sotvatten/mediciner/diagnoser/
Råden är ganska antika men den är bra att ringa in vad problemen kan handla om.
Är din fisk sjuk på ett mer komplext sätt är det bra att fundera på en karantänmöjlighet. Enklast är ju en genomskinlig IKEA-back med luftpump, luftdrivet filter och en termostatvärmare. Jag tror du kan behöva köra en värmekur som Einarsson testat på sina.
Men det är inte rimligt att medicinera hela karet eller värmechocka det pga övrig fisk och växtlighet. Så mitt råd är att plocka ut den krassliga Diskusen.Lämna en kommentar:
-
Sjukdomsförloppet:
Har inspekterat honan ytterligare och hon ser något svullen ut om magen. Kan det vara buksot hon drabbats av, kan det generera vitskit och om så är fallet vad är rätt åtgärd att ta?Lämna en kommentar:
-
Kära loggbok, här följer några noteringar från kvällens vattenbyte:
Värden innan byte:
Nitrit=0
Nitrat=5 ppm
PH=6,7
Temp=29
CO2=Grön
Senaste vattenbytet gjordes i onsdags. Då tillsattes det 12ml PMDD enligt plan.
Om jag skall utgå ifrån de saker jag kan mäta så verkar vattnet hålla en bra kvalitet.
Upplever ingen stress från fiskarna i samband med bytet, inga fiskar som gömmer sig i ett hörn etc utan istället är de väldigt nyfikna på vad jag gör. Stack ned handen för att rätta till en växt, diskusarna ansluter då för att nafsa på både växten och min hand, det kan ju finnas mat där.
Bytt 50% idag utan PH-buffert. Direkt efter bytet mäter karet 6,9 i PH. Bytet genomfört utan att tillsätta easy-life filtermedia vilket jag inte är jätteförtjust i eftersom det bryter ned skräp i kranvattnet men det bryter även ned anti-spot som jag tyvärr får fortsätta med ett tag till.
i samband med vattenbytet tillsattes 24ml PMDD enligt plan.
Passade även på att trycka ut lite godis från lite av filtermassan från det inbyggda juwelfiltret till nanokaret och ser man på där bodde det visst körsbärsräkor.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: