Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ElinR
    svarade
    Håller tummarna för att hon blir frisk snabbt.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag blandar antispot i lika delar vatten och låter tetrabits granulat dra in det innan servering= kanonbajs
    Hur gör du med vattenbyten under en Anti-spot behandling? Byter du mer sällande under denna en till två veckor? Använder dessutom alltid Easy-life vid vattenbyten med detta bryter ju ned Anti-spot. Hur tänker du här? Även nyfiken på hur du doserar när du medicinerar genom fodret.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Om du nu ska skona karet lite och så ha hellre antispot ett tag på fodret men ... Ditt akvarium - ditt upplägg. Jag fick bort vitskiten senast med antispot i vattnet i 14 dagar då jag hade en matvägrande hane (som efter det äter som en utsvultet vildsvin).

Men då ger jag Aqua-Kraut dagligen också på fodret.

Vill ge dig maximalt stöd för att släppa Phbuffert.

Gällande växtnäringen så regerar Pmdd stort, så där tycker jag du ska släppa den gröna lyxgödningen som inte är bättre än Pmdd på en enda punkt förutom doseringsenkelheten.

Tycker du är otroligt duktig på dina Diskusar. Du har helt rätt attityd, magkänsla och respekt för dina Diskusars välfärd. Du kommer att gå långt som Diskusfantast, Tommy. Mvg!
    Dina ord värmer, tack!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Jag blandar antispot i lika delar vatten och låter tetrabits granulat dra in det innan servering= kanonbajs
    Jag har antispot direkt i karet eftersom hon inte äter så värst mycket just nu, min tanke var först att låta det dra in i fodret för att inte belasta karet för mycket. Doserar enligt anvisning. Hur doserar du när du har det i fodret? Finns det en risk för överdosering?

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Haha är inte det ett vanligt kraftutryck?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Lite som Havrefras....

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    kanonbajs, ett ord man inte hör ofta.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Det är bara jag som inbillar mig att resistans kan utvecklas eller att fiskarna på sikt tar skada av det. Det är helt taget ur luften dock, bara en känsla jag har att medicin undviker jag helst när det går.

Men hur som helst! Isåfall är det ju antagligne jätteeffektivt att låta maten ligga i antispot om fiskarna fortfarande äter. Kanske inte ska ligga i ren antispot men åtminstone utspädd i något annat. Några droppar i aqua kraut kanske sen blötlägga mat i.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ok här är det kembombning som gäller för mig som gillar växterna. Märker ingen påverkan alls i negativ mening efter antispot.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Vitskit brukar jag döda med värme dock, för att undvika medicin. :-)

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Nej, du Einarsson. Antispot är grejen gällande vitskit. Tony tipsade om Antispot på granulatfoder eller i vattnet. Har fungerat kanon varje gång. Flagellater är känsliga för samma medicin som vitaprick. Speciellt Antispot. Det fungerar så bra så att vitskit är ett minne blott i mina kar. Dessutom tål räkorna det

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Vänta lite nu? Antispot är väl inte riktad emot vitskit? Det är väl snarare multicura isåfall?

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Om du nu ska skona karet lite och så ha hellre antispot ett tag på fodret men ... Ditt akvarium - ditt upplägg. Jag fick bort vitskiten senast med antispot i vattnet i 14 dagar då jag hade en matvägrande hane (som efter det äter som en utsvultet vildsvin).

Men då ger jag Aqua-Kraut dagligen också på fodret.

Vill ge dig maximalt stöd för att släppa Phbuffert.

Gällande växtnäringen så regerar Pmdd stort, så där tycker jag du ska släppa den gröna lyxgödningen som inte är bättre än Pmdd på en enda punkt förutom doseringsenkelheten.

Tycker du är otroligt duktig på dina Diskusar. Du har helt rätt attityd, magkänsla och respekt för dina Diskusars välfärd. Du kommer att gå långt som Diskusfantast, Tommy. Mvg!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Tycker att karet utvecklar sig bra, växterna tar allt mer plats och fiskarna verkar trivas betydligt bättre i denna inredning. Har ökat CO2 flödet till karet i kväll då jag tror att CO2 nivån fortfarande inte är optimal.

Tror att vår hona åkt på vitskit som en konsekvens av alla förändringar så jag har påbörjat en veckas Anti-spot behandling.

I övrigt så är fiskarna åter till sitt tama läge och störs inte nämnvärt av mina händer när jag rensar växter etc utan tvärtom är väldigt nyfikna på vad jag gör. Skönt, känns som "förändringstressen" är över.

Lite beroende på hur CO2 systemet utvecklar karets värden så fundera jag på att testa att inte använda PH-buffert vid nästa vattenbyte men då inte byte mer än 30-40% av vattnet för att se om CO2 systemet kanske kan ersätta bruket av PH-buffert, det vore ju toppen i så fall. Fortsätter bearbeta denna tanke i kolroten.

Funderar även kring växtnäringen där jag idag använder Tropicas Plant Growth dagligen som ju verkar fungera bra, har dock även PMDD hemma som jag inte testat så det är frågan om man skall byta när Tropicas är slut. Varför byta ut något som fungerar bra? Svaret är enkelt; Tropicas är dyr.

Funderar även på om jag inte borde införskaffa ett antal räkor till då mina nuvarande 15 (tror jag att jag har) känns lite för lite med tanke på den nya inredningen.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...