Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av bluewing
    modigt tommy!

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Nja. Det är slitigt att vara akvarist. Vi behöver regelbundet belöningar.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Det finns kvällsmackor och det finns Kvällsmackor.

Lite off-topic ��

Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,6 KB
ID: 2164019

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Modigt Tommy!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kvällens akvarieskötsel klar. Vattenbyte gjord och växter ansade (Trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde växa så oerhört mycket som det gör.)

Summering nuläget (där jag just nu befinner mig i fas )5:
    Fel grundförutsättningar -> sjukdom -> medicinering -> goda bakterier kolavippar -> Nitrit -> mer sjukdom?

Sätter mig på händerna, kliver ut i köket för att tillaga en oxfilémacka på gårdagens rester samtidigt som jag avnjuter ett glas gott rött.

Min plan: Att inte göra ett skvatt mer än det vanliga underhållet 2-3 ggr per vecka samt dra ned på matningen. Vid eventuella nya symtom på sjukdom så kommer dessa behandlas i karenskaret. Kommer givet bevaka nitrit utvecklingen.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Drar på en skiva med Kent, öppnar en iskall öl och plockar fram kemilådan. Det är helt enkelt dags för akvarievård.
    (Detta troligen en av mina mest kvalitativa inlägg i denna tråd)
    Jag tycker du blir allt mer vässad Tommy. Nu börjar du låta som en veteran!

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Nejdå, det är absolut inget du borde läsa, bara up and downsperioder - en massa Diskussurr och annat tjafs *ler" (i stället för en smiley). Johnny och jag skaffade ju våra ungefär samtidigt. Vi var som barn på julafton innan vi ens hade fått hem skönheterna.
    Kan inte låta bli, att visa dessa småttingar som jag tyvärr bara lyckades hålla vid liv i tre månader. Jag var stolt som en tupp där några månader i alla fall.
    Jag kommer ihåg det som om det skedde igår. Värmer i hjärtat när jag tänker på den tiden

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Drar på en skiva med Kent, öppnar en iskall öl och plockar fram kemilådan. Det är helt enkelt dags för akvarievård.
    (Detta troligen en av mina mest kvalitativa inlägg i denna tråd)

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Skulle jättegärna vilja läsa om dina utmaningar och erfarenheter när det gäller diskus men ser nu när jag tänkte läsa att din tråd består av över 5219 inlägg. Du kan inte guida mig lite mer specifikt var jag borde läsa?
    Nejdå, det är absolut inget du borde läsa, bara up and downsperioder - en massa Diskussurr och annat tjafs *ler" (i stället för en smiley). Johnny och jag skaffade ju våra ungefär samtidigt. Vi var som barn på julafton innan vi ens hade fått hem skönheterna.
    Kan inte låta bli, att visa dessa småttingar som jag tyvärr bara lyckades hålla vid liv i tre månader. Jag var stolt som en tupp där några månader i alla fall.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Allt finns att läsa i min tråd "Mot nya mål...

//Inger
    Skulle jättegärna vilja läsa om dina utmaningar och erfarenheter när det gäller diskus men ser nu när jag tänkte läsa att din tråd består av över 5219 inlägg. Du kan inte guida mig lite mer specifikt var jag borde läsa?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kvällens tester gav ett litet utslag på nitrit (0,1). möjligen detta som gör att fiskarna är lite stressade? Möjlig orsak den senaste tidens medicinering som försvagar karets nedbrytningsförmåga?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av ElinR
    Jag är så imponerad av hur du funderar och fixar för att fiskarna ska ha det bra. Discus verkar absolut inte vara lätt och det finns många olika sätt att sköta dem som är "rätt". Jag kollade på Stendkers hemsida, de får det att låta hur lätt som helst att ha discus! Bevisligen är det en berg-å-dalbana. Jag tror många läser din tråd och uppskattar att du delar med dig så otroligt frikostigt av både med- och motgångar.

/Elin
    Tack snälla!

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Uppskattar verkligen både dessa herrars men också alla andra medlemmar av Zoopet som tar sig tid att läsa och tycka. Nej jag visste inte att det gått snett för dig med diskus, det måste ha varit före jag anslöt till Zoopet?
    Allt finns att läsa i min tråd "Mot nya mål...

//Inger

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Din avslutning är något jag känner igen mig i. Detta att göra sina misstag inför öppen ridå. Det gör din tråd till en underbar tråd för alla som funderar på diskus eller som startat men inte vågar berätta om sin ambivalens. Kör på som du gör

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Dessa omdiskuterade varelser, deras kompisar och alla andra ber nu att få önska eder alla en riktigt skön helg!

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...