Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Tänkte på det här med nosformen, är det ett estetiskt val att de ska vara runda eller fyller det någon funktion för fisken? -
Tror de var runt en 15 cm. Men minnet luras kanske. Om du frågar min kvinna så var det 600:-/st. Frågar du mig så var det 800:-/ st. Köpte ju då hela gruppen om 10 st.Lämna en kommentar:
-
En fråga som jag tänkt ställa till såväl dig som Tony (tonpet). Hur stora var dina diskusar när du köpte dem samt om man får fråga, vad kostade de då hos Tony (ej tonpet ).Lämna en kommentar:
-
Ja tänk så det kan bli när man skriver Text är lurigt.
Korrekt betydelse är ju: "en enda lång underbar text och bildbomb ".
Så det var en ren gräddtårta som serverades, Tommy!Lämna en kommentar:
-
Dyker in en snabbis i forumet eftersom jag inte kan undgå att observera den sköna stämningen det verkar vara här i kväll (smygläser lite mellan andra aktiviteter) Riktigt härlig återkoppling från dig ännu en gång Johnny, du är inte bara världsmästare på att beskriva din egen akvaristik utan också helt superb på att motivet alla oss andra i forumet till att fortsätta skriva.
En kort fundering dock kring din mening ovan, tyckte du det blev lite för mycket onödig text och bilder i mina senaste inlägg?Lämna en kommentar:
-
Så mycket härlig läsning att man baxnar . Underbara bilder på fjärilar och diskusar. Bilden på fjärilen som kollar in nykomlingarna är obetalbar. Men resten känns som en enda lång text och bildbomb.
Stendkerdiskusarna med sin maffiga nästan muskulösa panna är tvärhäftig som Mats visade. Går inte att se sig mätt på så perfekta former.
Din nykomling bland diskusarna är riktigt fin i färgen. Har lite färgdrag av flera av de VF former jag tycker är vackrast.
Men över allt annat svävar din text om diskusar i slutet.
Din beskrivning går verkligen att skriva under på. Intressantare fisk får man leta efter.Lämna en kommentar:
-
Hoppla den beskrivningen om hur familjen utvidgades var kvällens bästa ögonblick. Otroligt härligt skrivet, tack för att du delar med digLämna en kommentar:
-
Bild nr.15 Mats gillar jag väldigt mycket - en bild som jag kommer ihåg "sen förr" .
//IngerLämna en kommentar:
-
Står och gör mat till familjen samtidigt som jag svarar så om det upplevs kort så beror det inte på ointresse
Inte särskilt viktigt för mig var var den kommer ifrån utan känslan som jag beskrev i mitt långa inlägg är det som betyder något. Handlaren ligger några mil söder om oss
Jag skall också fixa med käket här så jag avlägsnar mig.
Jag drog in några bilder på lite Stendker-discus, varav de flesta mina, förutom de där vrålröda.
Lämna en kommentar:
-
Japp, jag håller med dig! Jag tror att "Discus-dissarna" bara har sett korta snuttar av vad discusbiten handlar om - kanske även trötta, taniga discusar - som ju i ärlighetens namn inte är speciellt kul att kolla på.
Om handlaren säger att det är Stendker (jag tror mig veta var din discus kommer ifrån - och de köper hos Stendker ibland, har jag för mig) så är det nog helt riktigt.
Det är dock inte en Stendkerdiscus med typiskt Stendker-utseende. Den du har är ung och har en detalj i utseendet man inte förknippar med Stendker - och det är en ganska långt utskjutande huvudparti och nos. Denna nos kan nog "newbie" växa ifrån om den får mycket mat och fortsatt kommer att trivas.
Inte särskilt viktigt för mig var var den kommer ifrån utan känslan som jag beskrev i mitt långa inlägg är det som betyder något. Handlaren ligger några mil söder om ossLämna en kommentar:
-
Kan helt ärligt inte förstå de som tycker att diskushållning är tråkigt. En möjlig teori kan vara att de som tycker så har ett annat synsätt på akvaristiken och därför helt enkelt inte ser vad som händer hos en grupp diskus. Det räcker ju liksom inte att blicka på karet lite då och då och där se ett antal fiskar som simmar fram och tillbaka utan det krävs att man faktiskt studerar både gruppen och individerna i ganska långa stunder och relativt ofta. Först då förstår man att detta inte bara är ett gäng färgglada tallrikar som glider omkring (som jag läste någon benämna dem).
Säger inte att varken det ena eller det andra är fel, jag tycker att man skall kunna ha akvarium av en mängd olika skäl utan att det i sig är fel. Däremot skulle jag vilja ge mig på en amtöranalys om att en anledning till varför diskus fått en stämpel på sig att var svår är just konflikten som uppstår när någon med det sistnämnda synsättet bestämmer sig för att skaffa diskus, ja då skär det sig helt enkelt.
När jag ändå har dig på tråden. Enligt handlaren skall Newbie vara en Röd turkos från Stendker. Känns det rimligt?
Om handlaren säger att det är Stendker (jag tror mig veta var din discus kommer ifrån - och de köper hos Stendker ibland, har jag för mig) så är det nog helt riktigt.
Det är dock inte en Stendkerdiscus med typiskt Stendker-utseende. Den du har är ung och har en detalj i utseendet man inte förknippar med Stendker - och det är en ganska långt utskjutande huvudparti och nos. Denna nos kan nog "newbie" växa ifrån om den får mycket mat och fortsatt kommer att trivas.Lämna en kommentar:
-
Säger inte att varken det ena eller det andra är fel, jag tycker att man skall kunna ha akvarium av en mängd olika skäl utan att det i sig är fel. Däremot skulle jag vilja ge mig på en amtöranalys om att en anledning till varför diskus fått en stämpel på sig att var svår är just konflikten som uppstår när någon med det sistnämnda synsättet bestämmer sig för att skaffa diskus, ja då skär det sig helt enkelt.
När jag ändå har dig på tråden. Enligt handlaren skall Newbie vara en Röd turkos från Stendker. Känns det rimligt?Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
-
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: